Przejdź do treści
22:15 Warszawa: W Pałacu Prezydenckim zakończyło się spotkanie urzędującego Prezydenta RP Andrzeja Dudy z prezydentem-elektem Karolem Nawrockim
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” w Nysie zaprasza na spotkanie z Danielem Obajtkiem oraz Michałem Dworczykiem, 5 czerwca (czwartek), g. 19:00, Nyski Dom Kultury ul. Wałowa 7
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Gdańsk II zaprasza na protest - Nie dla nielegalnej imigracji!, 8 czerwca (niedziela), g. 12, pod Radą Miasta Gdańska ul. Wały Jagiellońskie 1
NBP NBP informuje: Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: „Polska ma już 509 ton złota – więcej niż Europejski Bank Centralny! To dowód na skuteczną strategię, która wzmacnia wiarygodność Polski i buduje bezpieczeństwo finansowe obywateli"

Sezon motocyklowy dopiero się rozpoczął. Już zebrał tragiczne żniwo

Źródło: Fot. PAP/Marcin Bielecki

Od początku roku na polskich drogach doszło do 77 wypadków z udziałem motocyklistów. Zginęło siedem osób, a 69 zostało rannych – poinformował kom. Robert Opas z Komendy Głównej Policji. W 2020 r. w tym samym okresie doszło do 169 wypadków, w których zginęło 27, a rok wcześniej w 246 wypadkach zginęło 26 osób.

W 2020 r. motocykliści uczestniczyli w 2 075 wypadkach drogowych, w których zginęło 233 kierujących motocyklami i 11 ich pasażerów, a 1 699 motocyklistów i 180 pasażerów motocykli zostało rannych.

– Do 48,5 proc. wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści lub ich pasażerowie, przyczynili się inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi. W znacznej mierze wypadki te powstały z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu – tłumaczył.

W zeszłym roku motocykliści byli sprawcami 927 wypadków, w których zginęło 158 osób, a 871 zostało rannych.

Zagrożenie powodują młodzi kierowcy

– Częstą przyczyną wypadków drogowych spowodowanych przez motocyklistów jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, jak również często przyczyniają się do nich braki w technice jazdy i mały staż za kierownicą motocykli. Jak wynika z danych, relatywnie duże zagrożenie powodują młodzi kierowcy w wieku 25-39 lat – zaznaczył Opas, dodając, że ta grupa motocyklistów w zeszłym roku spowodowała 394 wypadki (42,5 proc. ogółu z winy motocyklistów), w których 77 osób poniosło śmierć (48,7 proc. ogółu), a 364 osoby zostały ranne (41,8 proc.).

Spadki wypadków z udziałem motocyklistów widać również w tym roku. – Od początku roku na polskich drogach doszło do 77 wypadków z udziałem motocyklistów. Zginęło siedem osób, a 69 zostało rannych – przekazał komisarz.

– Mimo że bezpieczeństwo tych użytkowników dróg znacznie się poprawia, to jednak już odnotowujemy zdarzenia z udziałem motocyklistów. M.in. 2 kwietnia do tragicznego wypadku doszło w gminie Zawidz (pow. sierpecki). W wyniku zderzenia z ciągnikiem zginął na miejscu 28-letni motocyklista – podkreślił.

Brak wzajemnego szacunku

Kom. Robert Opas ocenił, że na statystyki wpływ mają jednak przede wszystkim błędy popełnianie przez kierujących innymi pojazdami. – Brak zrozumienia i wzajemnego szacunku to kolejny niekorzystny czynnik wpływający na bezpieczeństwo uczestników ruchu. A przecież bez względu na to, jakim środkiem transportu się poruszamy, wszyscy chcemy tego samego – bezpiecznie dojechać do celu – powiedział.

– Motocyklistom przypominamy o bardzo istotnych kwestiach: używania kierunkowskazów i patrzenia w lusterka. Niektórzy motocykliści rzadko używają migaczy, co jest nie tylko złamaniem przepisów ruchu drogowego, ale także lekceważeniem wobec kierowców samochodów, i pozostałych użytkowników drogi. To samo dotyczy kwestii lusterek – są po to, aby mieć świadomość, co dzieje się za nami. Mimo mobilności, jaką zapewnia motocykl, należy pamiętać o innych pojazdach, które mogą potrzebować szybko i sprawnie dojechać do celu, np. karetkach pogotowia, czy innych pojazdach uprzywilejowanych jadących do akcji ratunkowej – przypomniał.

Wskazówki dla kierowców

Zaapelował także, by wszyscy uczestnicy dróg starali się przewidywać sytuacje na drodze. – Mniejsze gabaryty i dobre przyspieszenia to duża zaleta jednośladów, ale też i pewien problem, jeśli kierowcy innych pojazdów nie zachowają należytej uwagi. Należy pamiętać, że motocykl jest mniejszy, gorzej widoczny i mniej stabilny niż samochód, a motocyklista nie jest chroniony poduszkami powietrznymi czy strefami zgniotu – mówił.

 

– Dlatego trzeba być maksymalnie skoncentrowanym na jeździe i przewidywać ruchy jadących przed nami pojazdów. Jeżdżąc jednośladem, musimy zadbać o to, żeby być widocznym. Fluorescencyjne wstawki w kurtce, spodniach czy na butach sprawią, że motocyklista zostanie szybciej zauważony na drodze. Szczególną uwagę zwróćmy też na pieszych – podkreślił.

– Zastosowanie się do tych wskazówek znacznie poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg – dodał kom. Robert Opas z Komendy Głównej Policji.

PAP

Wiadomości

Młodzi odwracają się od liberalnej wizji Polski. Jest obciachowa

Sawicki: Tusk zamknął sobie drogę do rozmowy z Nawrockim

Zwrot w rumuńskiej polityce: transfery do AUR

Racewicz obnaża hipokryzję „elyty”. Stanęła za nią murem!

Portugalia: ponad 1,6 mln imigrantów. Będzie pół miliona więcej!

Wtargnął na posesję Trumpa, aby poślubić jego wnuczkę

Ironiczna odpowiedź USA na groźby Miedwiediewa

Korea Płd.: PKW zatwierdziła oficjalnie nowego prezydenta

Niemiecki polityk zapowiada ukaranie Polski za wybór Karola Nawrockiego

USA: cła idą od dziś w górę o 50 procent

Prokuratura Bodnara zatrzymała naczelniczkę CBA. W tle Pegasus

Poseł Czarnek tłumaczy wyjście z porannego wywiadu w Trójce

Dzisiaj Informacje Telewizja Republika 03.06.2025

Burza refleksyjna. Dlaczego zwycięstwo Nawrockiego tyle znaczy?

Śliwka: szeregowi członkowie PSL popierali Nawrockiego

Najnowsze

Młodzi odwracają się od liberalnej wizji Polski. Jest obciachowa

Portugalia: ponad 1,6 mln imigrantów. Będzie pół miliona więcej!

Wtargnął na posesję Trumpa, aby poślubić jego wnuczkę

Ironiczna odpowiedź USA na groźby Miedwiediewa

Korea Płd.: PKW zatwierdziła oficjalnie nowego prezydenta

Sawicki: Tusk zamknął sobie drogę do rozmowy z Nawrockim

Zwrot w rumuńskiej polityce: transfery do AUR

Racewicz obnaża hipokryzję „elyty”. Stanęła za nią murem!