Koniec z fałszywymi połączeniami i SMSami? Będzie bat na oszustów
Przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą blokowali próby podszywania się pod inną osobę lub instytucję. Projekt nowych przepisów ma być gotowy w drugiej połowie roku.
Rząd rozpoczyna prace nad projektem ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Jak tłumaczy Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, usługi świadczone w ramach komunikacji elektronicznej są „coraz szerzej i w sposób bardziej wyszukany wykorzystywane przez przestępców w celu wyrządzenia szkód po stronie przedsiębiorców telekomunikacyjnych i użytkowników końcowych lub osiągnięcia nienależnych korzyści”.
Dodaje, że w ostatnich miesiącach nasiliły się również ataki na osoby fizyczne z wykorzystaniem usług telekomunikacyjnych. Przestępcy, stosując specjalne bramki internetowe VoIP, podszywali się pod numer zaufanych instytucji czy osoby publiczne i dzwonili z rzekomo prawdziwego numeru. „Oszuści wykorzystywali w ten sposób słabości sieci telekomunikacyjnych, które powodują, że operatorzy sieci mobilnych często nie są w stanie zweryfikować, czy połączenie, w ramach którego jest prezentowany numer, faktycznie pochodzi z karty SIM, która jest zarejestrowana dla danego numeru Zjawisko to występuje pod nazwą CLI spoofing” – wyjaśnia KPRM.
Kolejnym zjawiskiem, które ma zwalczać przyszła ustawa, jest wyłudzanie danych przez wiadomości SMS - tzw. "smishing". Podszywając się pod zaufane instytucje, oszuści próbują nakłonić swoje ofiary do ujawnienia danych osobowych, informacji o karcie kredytowej czy zainfekować urządzenie poprzez kliknięcie w link w wiadomości.
W ocenie KPRM „konieczne jest wprowadzenie odpowiednich przepisów dotyczących zwalczania nadużyć w komunikacji elektronicznej”. Planowana ustawa przewiduje nałożenie na przedsiębiorców telekomunikacyjnych obowiązków i uprawnień związanych ze zwalczaniem nadużyć w komunikacji elektronicznej. Przedsiębiorcy ci będą obowiązani do „podejmowania proporcjonalnych środków technicznych i organizacyjnych mających na celu przeciwdziałanie nadużyciom w komunikacji elektronicznej”.
Oprócz tego przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą zobowiązani do blokowania krótkich wiadomości tekstowych czy połączeń głosowych, które mają na celu podszywanie się pod inną osobę lub instytucję. „Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie prowadził wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych” - wskazano.