Przejdź do treści
07:00 Polska: Prokuratura skierowała 3 akty oskarżenia przeciwko 54 osobom za nielegalnie gry hazardowe
06:01 Kościół: 27 czerwca katolików nie obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych
Radio Republika Już ponad 200 tysięcy pobrań aplikacji Radio Republika. Dołącz do grona najlepszych słuchaczy w Polsce!
Wydarzenie W czwartek 26.06 od godz. 15.00 w Piotrkowie Trybunalskim przed Galerią Handlową przy ul. Słowackiego odbędzie się zbiórka podpisów poparcia referendum ws. odwołania prezydenta i rady miasta oraz sprzeciwu wobec nielegalnej migracji
Wydarzenie W czwartek w Ostrołęce odbędzie się spotkanie z europosłem Danielem Obajtkiem oraz posłem Marcinem Grabowskim. Początek o 18:00 w Wyższej Szkole Administracji Publicznej
Wydarzenie Zapraszamy w piątek na spotkanie do Krosna, godzina 18:00, Hotel Nafta. W wydarzeniu weźmie udział europoseł Daniel Obajtek oraz poseł Piotr Babinetz
Wydarzenie W piątek 27 czerwca, o godz. 18:00 w Auli Domu Katechetycznego (Plac Katedralny w Opolu) odbędzie się spotkanie z Jackiem Wroną, ekspertem ds. bezpieczeństwa
NBP NBP informuje: Było 509 ton, a jest już ponad 515 ton złota! Mamy więcej złota niż Europejski Bank Centralny, a Narodowy Bank Polski pod kierownictwem prof. Adama Glapińskiego, nadal zwiększa zasoby złota Polaków!
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Niemcy w wielkiej panice. Co zagraża egzystencji naszych zachodnich sąsiadów?

Źródło: canva.com

W Świnoujściu ma powstać kontenerowy port. Niemcy naciskają, jak tylko mogą, aby powstrzymać polską inwestycję. - To gigantyczny projekt, który zagraża naszej egzystencji – mówi tygodnikowi „Die Zeit” Laura Isabelle Marisken, burmistrzyni gminy Ostseebad Heringsdorf na wyspie Uznam.

Jak twierdzą niemieccy dziennikarze z „Die Zeit” – jeśli (a chyba powinni pisać „kiedy”) port powstanie w takim kształcie, na jaki wskazują plany, będzie jednym z największych na Bałtyku - o przepustowości dwóch milionów kontenerów rocznie. Dla porównania: Hamburg ma pojemność nieco poniżej dziewięciu milionów. Oznaczałoby to też, że statki o długości 400 metrów mogłyby wpływać do portu na Uznamie przez całą dobę.

Laura Isabelle Marisken, wraz z 13 burmistrzami wyspy, chce zapobiec budowie portu, by chronić „ustronny urlopowy raj”. „Jedynym problemem jest to, że praktycznie nie mogą z tym nic zrobić. Port ma powstać w Świnoujściu. Miasto znajduje się również na Uznamie, ale nie po niemieckiej stronie wyspy, tylko po polskiej. A rząd w Warszawie nie wydaje się być zbyt zainteresowany opinią Niemców na temat swoich planów” – pisze „Die Zeit”.

Z przygotowanych - na zlecenie niemieckich europarlamentarzystów - opinii ekspertów wynika, że ruch statków może w tym rejonie wzrosnąć nawet o 50 procent. Port ma powstać częściowo na terenie obszaru chronionego przyrodniczo, a to mogłoby prowadzić do zniszczenia rybich tarlisk i miejsc lęgowych ptaków. Rząd Meklemburgii-Pomorza Przedniego zwrócił się do Polski z prośbą o włączenie strony niemieckiej w proces zatwierdzania planów. Zgodnie z traktatami międzynarodowymi i dyrektywami UE jest to obowiązkowe. Polski rząd nie odpowiedział jednak na pismo w tej sprawie wysłane pod koniec lutego br.

Jak zauważa „Die Zeit”, spór z Polską przyszedłby w złym momencie. „Po tym jak premier landu Manuela Schwesig (SPD) przez lata upokarzała sąsiedni kraj swoją polityką wobec Rosji i poparciem dla gazociągu Nord Stream 2, teraz stara się ograniczyć szkody. I rozszerzać stosunki gospodarcze ze wschodnim sąsiadem” – czytamy. Poza tym, na szczeblu lokalnym, jak zapewniają burmistrz Ostseebad Heringsdorf i prezydent Świnoujścia, współpraca przebiega doskonale. Jedynym projektem, co do którego zdania różnią się diametralnie jest budowa portu kontenerowego.

Tygodnik wskazuje na zupełnie różną koncepcję rozwoju polskiej i niemieckiej części wyspy Uznam. Podczas gdy w Ahlbeck stawia się na spokój i ciszę, w Świnoujściu powstają jeden za drugim nowoczesne hotele, a w dyskotekach do późnej nocy bawią się urlopowicze. Janusz Żmurkiewicz, od sześciu kadencji sprawujący funkcję prezydenta miasta, uważa, że „turystyka i gospodarka powinny rozwijać się w równym stopniu” – czytamy w „Die Zeit”. Już teraz od firm zajmujących się gospodarką morską wpływa największa część przychodów podatkowych do budżetu Świnoujścia.

Prezydent Świnoujścia przypomina, że podczas budowy terminalu LNG niemiecka strona również protestowała. „Obawy Niemców nie są nowe” – pisze Żmurkiewicz w odpowiedzi na pytania tygodnika. Podobne głosy krytyki pojawiały się już wcześniej, podczas budowy terminalu LNG. Jak zapewnia Żmurkiewicz, nie miało to żadnego wpływu na liczbę odwiedzających, mimo iż w Świnoujściu cumują teraz ogromne statki z gazem. „Niemcy – daje nam między wierszami do zrozumienia burmistrz – zawsze narzekają” – pisze „Die Zeit”.

 

dw.com

Wiadomości

Co jeszcze rząd Tuska każe robić strażnikom granicznym?

Historyczny lot! Polski astronauta na pokładzie kapsuły Dragon zmierza na ISS

Rosja-NATO: Możliwy konflikt kosztowałby świat 1,5 biliona dolarów

UE zakaże tego liniom lotniczym. Pasażer zyska, ale może stracić

Dziś wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące ewakuacji ludności

Najwyższy posąg Chrystusa na świecie powstanie w Europie

Bułgaria "na skraju" euro. Ludzie boją się, że się pogorszy

Europol wskazał największe zagrożenie dla Europy. Przyjdzie z Afryki

Mit niepokonanego Iranu runął po atakach Izraela i USA

Trump do ukraińskiej dziennikarki, której mąż walczy na wojnie

Rekordowe kradzieże w niemieckich sklepach: straty sięgają miliardów euro

Zatrzymani przez Niemców polscy obrońcy granic są już na wolności

Prezydent Duda miał rację ws. 5 proc. na obronność. NATO przyjmuje jego plan

Bułka na celowniku Sunderlandu. Premier League coraz bliżej?

„Liberalizm mnie zawiódł”. Quebonafide wraca do konserwatywnych wartości

Najnowsze

Co jeszcze rząd Tuska każe robić strażnikom granicznym?

Dziś wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące ewakuacji ludności

Najwyższy posąg Chrystusa na świecie powstanie w Europie

Bułgaria "na skraju" euro. Ludzie boją się, że się pogorszy

Europol wskazał największe zagrożenie dla Europy. Przyjdzie z Afryki

Historyczny lot! Polski astronauta na pokładzie kapsuły Dragon zmierza na ISS

Rosja-NATO: Możliwy konflikt kosztowałby świat 1,5 biliona dolarów

UE zakaże tego liniom lotniczym. Pasażer zyska, ale może stracić