Przejdź do treści
07:55 Kolumbia: 10 osób zginęło w wyniku osunięcia się ziemi po ulewnych deszczach
07:19 Świat: Ceny ropy znów rosną po dwóch dniach mocnych spadków
05:50 Włochy: Kolejna fala upałów przyniesiona przez antycyklon afrykański
03:47 Mozambik: Dżihadyści porwali ponad 120 dzieci na północy kraju
02:12 Hiszpania: Pożar w ośrodku dla bezdomnych w Barcelonie. Nie żyje jedna osoba, 87 ewakuowanych
Wydarzenie Zapraszamy w piątek na spotkanie do Krosna, godzina 18:00, Hotel Nafta. W wydarzeniu weźmie udział europoseł Daniel Obajtek oraz poseł Piotr Babinetz
Wydarzenie W czwartek w Ostrołęce odbędzie się spotkanie z europosłem Danielem Obajtkiem oraz posłem Marcinem Grabowskim. Początek o 18:00 w Wyższej Szkole Administracji Publicznej
NBP NBP informuje: Było 509 ton, a jest już ponad 515 ton złota! Mamy więcej złota niż Europejski Bank Centralny, a Narodowy Bank Polski pod kierownictwem prof. Adama Glapińskiego, nadal zwiększa zasoby złota Polaków!
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Już zaczęły obowiązywać cła na samochody elektryczne z Chin. Wiemy więcej!

Źródło: canva.com

O północy z wtorku na środę zaczęły obowiązywać unijne cła na samochody elektryczne produkowane w Chinach. Będą one wynosić od 7,8 do 35,3 proc.

Rozporządzenie dotyczące ceł na import e-aut z Chin we wtorek wieczorem zostało wpisane do Dziennika Urzędowego UE.

Powodem ich nałożenia jest subsydiowanie produkcji przez władze w Pekinie.

Wzbudziło to w Unii obawy, że europejski przemysł motoryzacyjny nie poradzi sobie z nieuczciwą konkurencją ze strony Chin, tak jak wcześniej inne branże, np. producenci paneli fotowoltaicznych. Obecnie np. 90 proc. paneli sprzedawanych w UE pochodzi z Państwa Środka. Osłabienie europejskiej branży motoryzacyjnej osłabiłoby konkurencyjność gospodarki i wiązałoby się z masowymi zwolnieniami.

Unijne cła na "elektryki" będą wynosić między 7,8 proc. a 35,3 proc. i będą nakładane w dodatku do już obowiązujących w UE ceł 10 proc. na importowane samochody. Wysokość opłaty zależy od tego, w jakim stopniu dana firma była subsydiowana i czy współpracowała z KE w dochodzeniu. W razie stwierdzenia zwiększenia lub zmniejszenia subsydiów, wysokość ceł może zostać odpowiednio zmieniona.

Opłaty będą musiały uiszczać nie tylko chińskie firmy, ale także koncerny spoza Chin, które produkują w Państwie Środka - np. amerykańska Tesla ma zostać objęta cłem w wysokości 7,8 proc.

Dla Chin dostęp do rynku europejskiego jest kluczowy. Europa jest bowiem głównym odbiorcą chińskich e-aut (trafia tam ok. 40 proc. ich eksportu z Państwa Środka) i jednym z ostatnich dużych, bogatych rynków, który pozostaje względnie otwarty. W ostatnich miesiącach USA i Kanada zapowiedziały wprowadzenie ceł w wysokości 100 proc. na import samochodów elektrycznych z Chin, a Turcja – w wysokości 40 proc.

Kwestia ceł budziła w UE duże kontrowersje. Przeciwnicy opłat podkreślali m.in. ryzyko odwetu ze strony Pekinu. Premier Węgier Viktor Orban przestrzegał wręcz przed „gospodarczą zimną wojną” między Wspólnotą a Chinami.

Ostatecznie 4 października państwa członkowskie UE zgodziły się w głosowaniu na wprowadzenie ceł. Przeciwko były: Niemcy, Węgry, Malta, Słowenia i Słowacja. Od głosu wstrzymały się: Belgia, Czechy, Grecja, Hiszpania, Chorwacja, Cypr, Luksemburg, Austria, Portugalia, Rumunia, Szwecja i Finlandia. Pozostałe kraje UE były za.

Cła nie obejmą sprowadzonych z Chin e-samochodów, które już są na unijnym rynku. Od kilku miesięcy media alarmują, że duża ich liczba zalega w unijnych portach.

Komisja Europejska zapowiedziała, że będzie kontynuować negocjacje z Pekinem, aby znaleźć alternatywne rozwiązanie.

Stanowisko UE wobec Pekinu zaostrzyło się w ciągu ostatnich pięciu lat. Bruksela postrzega Chiny jako potencjalnego partnera w niektórych kwestiach, ale także jako konkurenta i systemowego rywala w innych.

Źródło: Republika, PAP

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Wiadomości

Podajemy aktualne ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku

Start misji Ax-4. Na pokładzie polski astronauta! [NA ŻYWO]

Ile razy Roman Giertych i Donald Tusk będą liczyć głosy?

To nie jest felieton Republiki. Matysiak: premier wie o tym

Kupią samoloty zdolne do przenoszenia głowic nuklearnych

Rzucił z całej siły dzieckiem o podłogę lotniskową |DRASTYCZNE

RPO dostrzega poważne wątpliwości prawne dotyczące zmiany na stanowisku Prokuratora Krajowego

USA: Odwetowe uderzenia znacząco opóźnią irański program nuklearny

Koniec WhatsAppa i Telegrama. Rosja uruchamia własną aplikację

Orban sprowadził Zełenskiego na ziemię. Żadne państwo nie zaryzykuje

Mordercze upały w USA. Klimatyzatory przeciążyły infrastrukturę energetyczną

Zełenski apeluje o 0,25 proc. PKB na pomoc wojskową dla Ukrainy

Vance: prezydent USA ustanowił "doktrynę Trumpa". Na czym polega?

Próba impeachmentu Trumpa. Co zrobili Demokraci?

Dobre wieści dla małych przedsiębiorców. Chodzi o VAT

Najnowsze

Podajemy aktualne ceny ropy na giełdzie paliw w Nowym Jorku

Kupią samoloty zdolne do przenoszenia głowic nuklearnych

Rzucił z całej siły dzieckiem o podłogę lotniskową |DRASTYCZNE

RPO dostrzega poważne wątpliwości prawne dotyczące zmiany na stanowisku Prokuratora Krajowego

USA: Odwetowe uderzenia znacząco opóźnią irański program nuklearny

Start misji Ax-4. Na pokładzie polski astronauta! [NA ŻYWO]

Ile razy Roman Giertych i Donald Tusk będą liczyć głosy?

To nie jest felieton Republiki. Matysiak: premier wie o tym