Przejdź do treści

Polska stała się liczącym graczem na rynku żywności!

Źródło:

Jako liczący się gracz na rynku żywności, otwieramy się nie tylko na naszą część Europy, ale na świat – powiedział w czwartek w Gdyni minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski.

 

Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa nie wykluczyli budowy na terenie Portu Gdynia nowoczesnego terminalu zbożowo-paszowego. Gdyby do tego doszło, powstałby on najpóźniej do 2021 r., a wartość tej inwestycji wyniosłaby między 50 a 100 mln zł.

 

Minister był obecny na podpisaniu listu intencyjnego między Zarządem Morskiego Portu Gdynia a Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR) dotyczącego realizacji działań związanych z poprawą warunków eksportu zbóż polskich producentów przez Port Gdynia.

 

„Jesteśmy dużym krajem eksportowym, eksport żywności w 2018 r. wyniósł ok. 30 miliardów euro. Ten rok, wszystko na to wskazuje, będzie jeszcze lepszy. Więc my musimy być otwarci na świat. Nie ma już możliwości zamykania się i izolowania, nawet jeżeli niektórym by się to marzyło” – powiedział Ardanowski.

 

Podkreślił, że „rozpoczynamy wyjście polskiego rolnictwa dosłownie i w przenośni na szerokie i głębokie wody”. „Już nie tylko na naszą część Europy, otwieramy się na świat jako liczący się gracz na rynku żywności na świecie” – dodał.

 

Zaznaczył, że zaawansowany plan budowy państwowego nabrzeża do przeładunku towarów rolnych powstał już w latach 2006-07 w czasie pierwszych rządów Prawa i Sprawiedliwości, ale kolejna ekipa rządowa PO-PSL nie chciała kontynuować tego przedsięwzięcia.

 

"Kiedy ten projekt przekazywałem ministrowi rolnictwa z PSL panu Markowi Sawickiemu nie spotkał się z zainteresowaniem, a stwierdzenie było proste: +nie ma potrzeby rozwijania portu w Polsce, bo Rosjanie wszystko kupią+. No to widać, jak kupują. Rosja staje się na naszych oczach również wielkim producentem rolnym – ma w tej chwili drugie miejsce na świecie w eksporcie zboża. I tylko naiwny może sądzić, że Rosjanie będą zainteresowani importem zboża z Polski. Ktoś, kto kiedyś nazwał rolników frajerami, właściwie powinien spojrzeć w lustro" - ocenił minister rolnictwa.

 

Zapowiedział, że państwo polskie nie chce jako operator portowy być monopolistą i umożliwi korzystanie z infrastruktury w porcie wszystkim firmom na rynku zboża, bez względu na to, czy to będą duzi producenci zbóż, czy firmy handlujące zbożem.

 

„Tak, jak kiedyś o Fenicjanach mówiono: +navigare necesse est+ (żeglowanie jest koniecznością), tak ja mogę z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że dla polskiego rolnictwa +exportare necesse est+. Jesteśmy krajem, który musi eksportować, ponieważ potencjał produkcyjny polskiego rolnictwa jest zdecydowanie większy niż to, co na rynku wewnętrznym obywatele Polski mogą spożyć i zakupić” - podkreślił.

 

Ardanowski nadmienił, że ważną częścią systemu eksportu żywności będzie powstający w Emilianowie k. Bydgoszczy (Kujawsko-Pomorskie) intermodalny port przeładunkowy. Jak wyjaśnił, na początek będzie to port kolejowo-drogowy, a później, jeśli Wisła będzie żeglowna, możliwy będzie również transport barkami. "To jest szerszy pomysł na rozwój polskiej gospodarki, w szczególności silnych województw rolniczych" - powiedział.

 

„Ważne dla nas jest, żebyśmy jak najszerszym frontem wyszli jako operator zbóż i ładunków agro. Albowiem, przez długie lata Port Gdynia był rzeczywiście jednym z ważniejszych operatorów tych ładunków. Ostatnie lata, ostatnia koniunktura spowodowała we wszystkich polskich portach, że te ładunki osiągnęły nieco mniejsze wartości. Myślę, że dzięki dzisiejszej inicjatywie podejmowanej z KOWR z powrotem wrócimy do lat świetności” - powiedział prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Adam Meller.

 

Meller wyjaśnił PAP, że w ramach listu intencyjnego może dojść do budowy na terenie Portu Gdynia nowoczesnego terminalu zbożowo-paszowego bądź przejęcia w przyszłości i modernizacji przez KOWR istniejącego terminalu. Jest on dzierżawiony do 2025 r. przez dwie spółki z kapitałem amerykańsko-holenderskim.

 

Zastępca dyrektora generalnego KOWR Wojciech Kędzia poinformował PAP, że gdyby doszło do budowy nowego terminalu, to powstałby on najpóźniej do 2021 r., a wartość tej inwestycji wyniosłaby między 50 a 100 mln zł.

 

Telewizja Republika

Wiadomości

Warszawska afera śmieciowa, czyli największy problem Rafała Trzaskowskiego

Komentator TVN ZSZOKOWAŁ na wizji: „Ostatnie komunikaty są tak samo wiarygodne jak te z kancelarii premiera”

Stefaniuk: Prokurator, który zatrzymał Romanowskiego, dalej prowadzi sprawę, a powinien być odsunięty

SKW pod ostrzałem – kulisy decyzji wobec gen. Gromadzińskiego i prof. Cenckiewicza

Dzisiaj informacje TV Republika 22.12.2024

Polskie rolnictwo w potężnym kryzysie – alarmujące dane z 2024 roku

Zobacz po czym poznać, że Tusk kłamie

UWAGA! Tam będzie intensywnie padał śnieg

Rocznica śmierci legendy Republiki – Grzegorz Ciechowski na zawsze w pamięci

Policja zamknęła fabrykę narkotyków wartą dziesiątki milionów. Zabezpieczono prawie TONĘ narkotyków!

W Katowicach zniszczono mural z Wojciechem Korfantym. Niektórym to się podoba!

Nowe fakty o zamachowcu z Magdeburga

Sośnierz nie wytrzymał: niech pan zamknie jadaczkę w końcu

Puchar Cesarza dla zespołu Aleksandra Śliwki

Brejza z KO chwali się miliardami z KPO. Polacy pytają: „Który znajomy dostanie te pieniądze?”

Najnowsze

Warszawska afera śmieciowa, czyli największy problem Rafała Trzaskowskiego

Dzisiaj informacje TV Republika 22.12.2024

Polskie rolnictwo w potężnym kryzysie – alarmujące dane z 2024 roku

Zobacz po czym poznać, że Tusk kłamie

UWAGA! Tam będzie intensywnie padał śnieg

Komentator TVN ZSZOKOWAŁ na wizji: „Ostatnie komunikaty są tak samo wiarygodne jak te z kancelarii premiera”

Stefaniuk: Prokurator, który zatrzymał Romanowskiego, dalej prowadzi sprawę, a powinien być odsunięty

SKW pod ostrzałem – kulisy decyzji wobec gen. Gromadzińskiego i prof. Cenckiewicza