Przejdź do treści

Polska stała się liczącym graczem na rynku żywności!

Źródło:

Jako liczący się gracz na rynku żywności, otwieramy się nie tylko na naszą część Europy, ale na świat – powiedział w czwartek w Gdyni minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski.

 

Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa nie wykluczyli budowy na terenie Portu Gdynia nowoczesnego terminalu zbożowo-paszowego. Gdyby do tego doszło, powstałby on najpóźniej do 2021 r., a wartość tej inwestycji wyniosłaby między 50 a 100 mln zł.

 

Minister był obecny na podpisaniu listu intencyjnego między Zarządem Morskiego Portu Gdynia a Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR) dotyczącego realizacji działań związanych z poprawą warunków eksportu zbóż polskich producentów przez Port Gdynia.

 

„Jesteśmy dużym krajem eksportowym, eksport żywności w 2018 r. wyniósł ok. 30 miliardów euro. Ten rok, wszystko na to wskazuje, będzie jeszcze lepszy. Więc my musimy być otwarci na świat. Nie ma już możliwości zamykania się i izolowania, nawet jeżeli niektórym by się to marzyło” – powiedział Ardanowski.

 

Podkreślił, że „rozpoczynamy wyjście polskiego rolnictwa dosłownie i w przenośni na szerokie i głębokie wody”. „Już nie tylko na naszą część Europy, otwieramy się na świat jako liczący się gracz na rynku żywności na świecie” – dodał.

 

Zaznaczył, że zaawansowany plan budowy państwowego nabrzeża do przeładunku towarów rolnych powstał już w latach 2006-07 w czasie pierwszych rządów Prawa i Sprawiedliwości, ale kolejna ekipa rządowa PO-PSL nie chciała kontynuować tego przedsięwzięcia.

 

"Kiedy ten projekt przekazywałem ministrowi rolnictwa z PSL panu Markowi Sawickiemu nie spotkał się z zainteresowaniem, a stwierdzenie było proste: +nie ma potrzeby rozwijania portu w Polsce, bo Rosjanie wszystko kupią+. No to widać, jak kupują. Rosja staje się na naszych oczach również wielkim producentem rolnym – ma w tej chwili drugie miejsce na świecie w eksporcie zboża. I tylko naiwny może sądzić, że Rosjanie będą zainteresowani importem zboża z Polski. Ktoś, kto kiedyś nazwał rolników frajerami, właściwie powinien spojrzeć w lustro" - ocenił minister rolnictwa.

 

Zapowiedział, że państwo polskie nie chce jako operator portowy być monopolistą i umożliwi korzystanie z infrastruktury w porcie wszystkim firmom na rynku zboża, bez względu na to, czy to będą duzi producenci zbóż, czy firmy handlujące zbożem.

 

„Tak, jak kiedyś o Fenicjanach mówiono: +navigare necesse est+ (żeglowanie jest koniecznością), tak ja mogę z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że dla polskiego rolnictwa +exportare necesse est+. Jesteśmy krajem, który musi eksportować, ponieważ potencjał produkcyjny polskiego rolnictwa jest zdecydowanie większy niż to, co na rynku wewnętrznym obywatele Polski mogą spożyć i zakupić” - podkreślił.

 

Ardanowski nadmienił, że ważną częścią systemu eksportu żywności będzie powstający w Emilianowie k. Bydgoszczy (Kujawsko-Pomorskie) intermodalny port przeładunkowy. Jak wyjaśnił, na początek będzie to port kolejowo-drogowy, a później, jeśli Wisła będzie żeglowna, możliwy będzie również transport barkami. "To jest szerszy pomysł na rozwój polskiej gospodarki, w szczególności silnych województw rolniczych" - powiedział.

 

„Ważne dla nas jest, żebyśmy jak najszerszym frontem wyszli jako operator zbóż i ładunków agro. Albowiem, przez długie lata Port Gdynia był rzeczywiście jednym z ważniejszych operatorów tych ładunków. Ostatnie lata, ostatnia koniunktura spowodowała we wszystkich polskich portach, że te ładunki osiągnęły nieco mniejsze wartości. Myślę, że dzięki dzisiejszej inicjatywie podejmowanej z KOWR z powrotem wrócimy do lat świetności” - powiedział prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Adam Meller.

 

Meller wyjaśnił PAP, że w ramach listu intencyjnego może dojść do budowy na terenie Portu Gdynia nowoczesnego terminalu zbożowo-paszowego bądź przejęcia w przyszłości i modernizacji przez KOWR istniejącego terminalu. Jest on dzierżawiony do 2025 r. przez dwie spółki z kapitałem amerykańsko-holenderskim.

 

Zastępca dyrektora generalnego KOWR Wojciech Kędzia poinformował PAP, że gdyby doszło do budowy nowego terminalu, to powstałby on najpóźniej do 2021 r., a wartość tej inwestycji wyniosłaby między 50 a 100 mln zł.

 

Telewizja Republika

Wiadomości

Prognoza pogody na środę. Ciepło nie będzie!

Przez całe lata kradł wszystko, co mógł. Przez co wpadł?

Michał Kamiński już wie, kto wygra wybory prezydenckie w Polsce

Trump deportuje Klicha, Owsiak na prezydenta! | Jacek Sobala | Mówi się

Straż Przybrzeżna zwiększa obecność w Zatoce Amerykańskiej

Tomasz Sakiewicz do Donalda Tuska: Ręce precz od Republiki

Michał Szczerba - twórca Softoku. Podał nawet definicję

Półfinał AO. Iga Świątek pokonała Amerykankę Emmę Navarro

Kto tym razem? Podmorskie kable łączące poważnie uszkodzone

Biały Dom zamyka biura "różnorodności". Do środy wieczór

Sekretarz Stanu USA wbija Chinom pierwszy klin. Efekt Trumpa

Trump już wie, co zrobi, jeśli Putin odmówi negocjacji

Rosja wzywa Trumpa. Państwo schyłkowe stawia warunki

Trump ogłasza największy projekt infrastruktury AI w historii

Rosja zaczyna tonąć. Co ją ciągnie na dno?

Najnowsze

Prognoza pogody na środę. Ciepło nie będzie!

Straż Przybrzeżna zwiększa obecność w Zatoce Amerykańskiej

Tomasz Sakiewicz do Donalda Tuska: Ręce precz od Republiki

Michał Szczerba - twórca Softoku. Podał nawet definicję

Półfinał AO. Iga Świątek pokonała Amerykankę Emmę Navarro

Przez całe lata kradł wszystko, co mógł. Przez co wpadł?

Michał Kamiński już wie, kto wygra wybory prezydenckie w Polsce

Trump deportuje Klicha, Owsiak na prezydenta! | Jacek Sobala | Mówi się