Osoby pokolenia Z, czyli urodzone po połowie lat 90, u najstarszych pracowników doceniają doświadczenie (62 proc.), wiedzę (53 proc.) i lojalność (37 proc.). Jednocześnie wskazują, że kreatywność czy ambicja to nie są najmocniejsze strony pokolenia silver – wynika z badania „Nowe prawa rekrutacji”.
Zgodnie z badaniem „Nowe prawa rekrutacji” portalu pracuj.pl, 77 % ogółu respondentów uważa, że osoby dopiero wchodzące na rynek mogą sporo uzyskać, jeśli trafią na dobrych, doświadczonych mentorów. Jak wskazano w raporcie, posiadanie starszego i bardziej doświadczonego przewodnika może być kluczowe z wielu powodów, m.in. dzięki przekazywaniu wiedzy zawodowej, a także poprzez zapewnienie wsparcia emocjonalnego i tworzenie pozytywnego środowiska pracy.
Również 77 % ankietowanych twierdzi, że osoby z każdej generacji mogą wprowadzić coś pozytywnego i unikalnego do środowiska pracy. Jak zaznaczono, zgadza się z tym 74 % przedstawicieli pokolenia Z i 83 % badanych w przedziale wiekowym 55-65 lat.
Z twierdzeniem, że firmy, w których znajdują się przedstawiciele różnych pokoleń, mogą osiągać lepsze wyniki, zgadza się 68 % badanych, przy czym w największej mierze wierzą w to osoby z pokolenia silver (83 %). Dodano, że 61 % respondentów zgadza się z opinią, że osoby z najstarszego pokolenia pracowników mogą „sporo się nauczyć od osób wchodzących na rynek pracy”. Sami zainteresowani „w większości zgadzają się z tym stwierdzeniem – taką deklarację składa 6 na 10 przedstawicieli pokolenia silver i nieco więcej, bo 63 % osób w wieku 18-24 lata" – podano.
Jak wynika z raportu, 61 % przedstawicieli „silver generation” uważa, że pokolenie Z to osoby, które szybko się uczą. 43 % dodaje, że „zetki” są ambitne, 37 % docenia ich kreatywność, 23 % ocenia najmłodszych jako osoby o elastycznym podejściu, a 21 % podkreśla ich innowacyjność. „Co ciekawe jednak, mimo docenienia kompetencji zetek, starsza grupa pracowników w małym stopniu określa tę grupę jako pracowitą (11 %), posiadającą odpowiednią wiedzę (9 %), empatię (9 %) czy lojalność (8 %)” – wskazano
Jak zauważyła, cytowana w reporcie, Agnieszka Bieniak z Grupy Pracuj, w odpowiedziach starszych pokoleń poza wiarą w kompetencje młodszych pracowników wybrzmiewa także „niższy poziom wiary w wartości pokolenia Z, takie jak lojalność czy pracowitość, ale także empatię, wiedzę czy doświadczenie”. Ekspertka oceniła. że „Nie powinniśmy jednak czytać tej oceny jako negatywnej, bo brak wiedzy czy doświadczenia wśród młodych wynika przecież bezpośrednio z tego, że wchodzą oni dopiero na rynek pracy. Kwestia lojalności pozostanie sporna, bo +Zetki+ w przeciwieństwie do ich starszych kolegów rzeczywiście będą zmieniać pracę do momentu, aż znajdą tę najlepszą dla siebie”.
W raporcie przekazano, że najmłodsi pracownicy u najstarszych najbardziej doceniają: doświadczenie (62 %), wiedzę (53 %), lojalność (37 %), opanowanie (33 %), empatię (20 %) i pracowitość (17 %). Zdaniem badanych przedstawicieli pokolenia Z nie są najmocniejszymi stronami pokolenia silver: kreatywność (8 proc.), ambicja (6 proc.), elastyczność (4 proc.) oraz w najmniejszym stopniu na równi innowacyjność i szybka nauka (po 3 %). Zwrócono uwagę, że „proporcje są tu niemal wprost odwrotne”. Zgodnie z badaniem, te różnice pozwalają wysnuć wniosek, iż skrajne pokolenia na rynku pracy są od siebie na tyle odmienne, że „właściwie można je uznać za komplementarne pod kątem tworzenia środowisk pracy”.
Wśród respondentów deklarujących, że ich pokolenie pracuje przeważnie ciężej niż przedstawiciele pozostałych generacji, w największym stopniu taką opinię wyrażają najstarsze aktywne zawodowo osoby. 53 % ankietowanych w wieku 55-65 lat wskazuje, że pracują oni ciężej niż wszystkie młodsze grupy na rynku pracy. Jak wskazano, „w miarę niższego wieku, takie przeświadczenie o własnym pokoleniu wśród badanych spada, a najmniej wynosi wśród najmłodszych. Dla generacji Z wynik ten osiąga 27 %” – dodano.
Badanie „Nowe prawa rekrutacji” zostało przeprowadzone we wrześniu 2023 roku przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI wykonano na próbie 2120 Polaków w wieku 18-65. Struktura próby była kontrolowana biorąc pod uwagę płeć, wiek i wielkość miejscowości zamieszkania odpowiadających.