MON: Trzy ostateczne oferty w przetargu na śmigłowce
W przetargu na wielozadaniowe śmigłowce dla wojska złożono trzy ostateczne oferty – poinformowało MON. Oferty, dotyczące dostarczenia 70 maszyn, złożyły trzy konsorcja uczestniczące w przetargu.
Są to: amerykańska firma Sikorsky i należące do niej PZL Mielec, oferujące śmigłowiec S-70i Black Hawk; będące własnością włosko-brytyjskiej grupy AgustaWestland zakłady PZL Świdnik – oferujące maszynę AW149; konsorcjum zawiązane przez Airbus Helicopters - z maszyną EC725 Caracal.
Kolejnym etapem postępowania będzie przeanalizowanie złożonych dokumentów przez komisję prowadzącą tę procedurę, a następnie dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty oraz przeprowadzenie testów śmigłowca – poinformował rzecznik MON płk Jacek Sońta.
Dodał, że równocześnie z analizami Komisji Inspektoratu Uzbrojenia, w Ministerstwie Gospodarki rozpoczyna pracę Zespół do zbadania ofert offsetowych oraz przeprowadzenia negocjacji w celu zawarcia takiej umowy. Po jej podpisaniu możliwe będzie zawarcie umowy dostawy. Planuje się, że nastąpi to w drugiej połowie 2015 roku – dodał Sońta.
Przetarg na wielozadaniowe śmigłowce dla wojska rozpisano wiosną 2012 r. Początkowo dotyczył 26 śmigłowców, potem rozszerzono je na 70 maszyn. Śmigłowce w wersjach transportowej, bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych oraz morskiej do zwalczania okrętów podwodnych mają być zbudowane z wykorzystaniem jednej wspólnej platformy. MON chce rozstrzygnąć przetarg i podpisać umowę w przyszłym roku
Termin składania ostatecznych ofert w przetargu był dwukrotnie przesuwany. Ostatnio – pod koniec listopada - na prośbę dwóch z trzech oferentów, w tym firmy Sikorsky, która występowała o to także przy pierwszym, wrześniowym terminie. Pod koniec października konsorcjum Sikorsky-Mielec oświadczyło, że nie złoży oferty, o ile nie zmienią się wymagania przetargowe. Sikorsky Aircraft Corporation przekonywała, że warunki postępowania może spełnić tylko jeden z uczestników.
To MON określa, czego potrzebują siły zbrojne, a nie oferenci wskazują, co mają do sprzedania - odpowiedział resort obrony, przypominając, że ostateczne wymagania dotyczące śmigłowca wielozadaniowego były znane od maja.
W połowie listopada Amerykanie wrócili do postępowania, prosząc zarazem o przesunięcie terminu składania ostatecznych ofert. Przedstawiciele Airbus Helicopters zaprotestowali, uznając to za "oczywisty zamiar destabilizacji przetargu".
Polecamy Nasze Programy
Wiadomości
Najnowsze
Zobacz, jak sprawdzić czy twój smartfon cię podgląda!
Warszawska afera śmieciowa, czyli największy problem Rafała Trzaskowskiego
Komentator TVN ZSZOKOWAŁ na wizji: „Ostatnie komunikaty są tak samo wiarygodne jak te z kancelarii premiera”
Stefaniuk: Prokurator, który zatrzymał Romanowskiego, dalej prowadzi sprawę, a powinien być odsunięty