Przejdź do treści
22:10 Marek Jakubiak w Republice: Dla nas Polska jest czymś więcej niż interesem europejskim. My walczymy o Polskę, a nie Europę. Po prostu kochamy swoją ojczyznę
22:04 Izrael: Izraelskie wojsko poinformowało, że żołnierze zastrzelili w czwartek pięciu palestyńskich bojowników na Zachodnim Brzegu Jordanu. Żołnierze wdali się w strzelaninę z grupą bojowników w mieście Tamun na północy Zachodniego Brzegu
21:40 Śląskie: Kontrola Straży Granicznej ujawniła 169 nielegalnie pracujących cudzoziemców. Wśród nich było 163 Kolumbijczyków, a także kilka osób z Wenezueli, Kirgistanu, Turkmenistanu, Azerbejdżanu i Gwatemali
20:58 Prezes PiS Jarosław Kaczyński ocenił w czwartek, że Karol Nawrocki jest gwarancją początku zmian biegu wydarzeń. Podczas spotkania wyborczego w Wierzchosławicach przekonywał, że tylko jego partia zadba o interesy polskich rolników
20:03 Wiceprezydent Stanów Zjednoczonych JD Vance stanie na czele amerykańskiej delegacji na inaugurację pontyfikatu Leona XIV. Informację podał Biały Dom
19:42 "Gościem Poranka" w Radiu Republika będzie w piątek Eurodeputowana Prawa i Sprawiedliwości Beata Szydło. Początek rozmowy o godz. 7.08
18:50 Karol Nawrocki w Ząbkowicach Śląskiech: Wybudujemy razem Centralny Port Komunikacyjny, który będzie kołem zamachowym dla polskiej gospodarki
18:09 Prof. Sławomir Cenckiewicz wygrał w sądzie proces z Lechem Wałęsą. Lech Wałęsa ma zakaz informowania, że profesor dokonał sfałszowania dokumentów dotyczących tajnego współpracownika SB o pseudonimie Bolek
17:50 Prokuratura Okręgowa w Bydgoszczy przedstawiła zarzuty kierownikowi grupy nurkowej w śledztwie dotyczącym śmierci płetwonurka, który zginął w czasie akcji w zbiorniku wodnym Lepusz w Gdyni
CPAC Polska 2025 Największe wydarzenie konserwatywne w Polsce! 27 Maja 2025, Rzeszów-Jasionka. Bilety można kupić już dziś na stronie: cpacpolska.pl
Spotkanie Klub Gazety Polskiej w Poznaniu zaprasza na spotkanie z Robertem Bąkiewiczem, 16 maja (piątek), g. 18, Hotel Mercure ul. Roosevelta 20 Poznań.
Spotkanie Klub "Gazety Polskiej" Kielce-Centrum zaprasza na spotkanie otwarte z prof. Janem Majchrowskim. 16 maja (piątek), g. 18. Wojewódzka Biblioteka Publiczna ul. Ściegiennego 13, Kielce
Spotkanie Klub Gazety Polskiej Poznań zaprasza na spotkanie z Robertem Bąkiewiczem, szefem Ruchu Obrony Granic 16 maja br. o 18:00 Hotel Mercure ul. Roosevelta 20 Poznań
Spotkanie W sobotę 17 maja o godzinie 7.30 w Parafii św. Stanisława w Warszawie (ul. Bema 73/75) odbędzie się Msza św. w intencji Telewizji Republika przed Obrazem Matki Bożej Elekcyjnej. Po niej zakończenie nowenny przed wyborami prezydenckimi
Spotkanie Klub „Gazety Polskiej” Środa Wielkopolska zaprasza na spotkanie z red. nacz. ”GP”, ”GPC”, prezesem Republiki Tomaszem Sakiewiczem, oraz Pawłem Piekarczykiem. 21 maja (środa), g. 17, Biblioteka Publiczna Plac Zamkowy 7, Środa Wielkopolska
NBP NBP informuje: Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: „Polska ma już 509 ton złota – więcej niż Europejski Bank Centralny! To dowód na skuteczną strategię, która wzmacnia wiarygodność Polski i buduje bezpieczeństwo finansowe obywateli"

Lotnictwo a ekologia. Wykorzystanie wiatrów zmniejszyłoby emisję gazów cieplarnianych

Źródło: Fot. Pixabay/Holgi

Samoloty pasażerskie szybujące na dużych wysokościach i wykorzystujące tamtejsze wiatry mogłyby być bardziej ekologiczne i oszczędne od współczesnych maszyn.

Przelot jednej osoby w jedną stronę z Londynu do Nowego Jorku powoduje wytwarzanie prawie jednej tony dwutlenku węgla. To bardzo dużo tego powodującego ocieplenie klimatu gazu cieplarnianego. W niektórych krajach niewielu ludziom udaje się spowodować takie emisje przez cały rok. Istnieją jednak sposoby, aby ograniczyć negatywny wpływ latania na klimat. Jedna z nowych innowacji to kierowanie samolotów na takie pułapy, na których mogłyby przy każdej okazji korzystać z wiatrów wiejących na dużych wysokościach.

Do tej pory takie rozwiązanie było niedozwolone. Ale to może się zmienić — i to już wkrótce. Większość odrzutowców pasażerskich przelatujących nad Oceanem Atlantyckim podąża jednym z kilku ustalonych korytarzy powietrznych, które są szeroko rozmieszczone. Powodem jest to, że radary nie są w stanie śledzić samolotów nad całym Atlantykiem. Ale nowa sieć satelitów na niskiej orbicie okołoziemskiej może to wkrótce zmienić. Pozwolą one wtedy na śledzenie tych lotów na całej ich trasie.

- Zamiast trzymać się sztywno określonych tras przelotu, które utrzymują samoloty z dala od siebie, linie lotnicze mogłyby korzystać ze znacznie bardziej elastycznych tras — mówi Cathie Wells, doktorantka w dziedzinie matematyki na Uniwersytecie w Reading w Wielkiej Brytanii.

Czas podróży uzależniony jest od wiatrów

Wells była częścią zespołu w Anglii, który obliczał najszybsze możliwe trasy dla samolotów pasażerskich. Wykorzystali oni algorytmy komputerowe oraz formuły, które pomagają w rozwiązywaniu złożonych problemów matematycznych. Czas podróży zmienia się w zależności od wiatrów, jakie napotyka samolot. Na przykład, samoloty lecące na wschód mogą skorzystać z potężnego impulsu, który daje prąd strumieniowy. To silny prąd powietrza płynący z zachodu na wschód przez Atlantyk. Loty na zachód nie mogą z niego korzystać. Mogą one jednak uniknąć niekorzystnych wiatrów, które w przeciwnym razie wydłużyłyby podróż. Krótsze loty spalają mniej paliwa. A mniejsze spalanie powoduje emisję mniejszej ilości gazów cieplarnianych.

Wszyscy w przemyśle lotniczym wiedzą, że ta branża ma wysoki „ślad węglowy”, który jest miarą wydzielanych gazów cieplarnianych. Istnieją sposoby na zmniejszenie tego śladu, ale większość z nich jest kosztowna i zajęłaby dużo czasu. Na przykład, producenci odrzutowców mogliby przeprojektować swoje samoloty. Linie lotnicze mogłyby też przestawić się na paliwa wytwarzane z odnawialnych źródeł, takich jak rośliny. Niektórzy naukowcy projektują i testują nawet samoloty hybrydowo-elektryczne i napędzane wodorem.

Jednak zaprojektowanie, przetestowanie i oblatanie nowej floty samolotów wymaga dziesięcioleci i wielu miliardów dolarów. Natomiast zmiana toru lotu może od razu obniżyć koszty i zmniejszyć zużycie energii. „Zmniejszenie zużycia paliwa jest korzystne dla obu stron” - mówi Irene Dedoussi, inżynier lotnictwa i kosmonautyki na Politechnice w Delft w Holandii. „Pozwala to branży lotniczej zaoszczędzić pieniądze na paliwie przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji”. Jak mówi, nawet oszczędności rzędu jednego lub dwóch procent są uznawane za istotne. „Użycie czegoś tak prostego do zmniejszenia zużycia paliwa o jedną szóstą może dać znaczące rezultaty”, mówi.

Powietrze różni się w zależności od obszaru

Nowe badania nie pokazują jednoznacznie, jak dobrze takie surfowanie po wietrze sprawdziłoby się w przypadku wszystkich samolotów, w różnych miejscach na całym świecie, które różnią się właściwościami powietrza, jakie w nich występuje. Dedoussi sugeruje jednak, że uelastycznienie tras lotów mogłoby w niektórych miejscach zmniejszyć zarówno zużycie paliwa, jak i emisję CO2.

Zanim jednak do tego dojdzie, algorytm wykorzystany w badaniu może wymagać kilku poprawek. A jeśli czas lotu będzie się zmieniał w zależności od wiatru, planowanie lotów z przesiadkami oraz zarządzanie pasami startowymi i bramkami na lotniskach stanie się bardziej skomplikowane. Naukowcy musieliby opracować najlepsze trasy lotów, które uwzględniałyby takie kwestie. Algorytmy mogą również pomóc w określeniu, czy loty na różnych wysokościach pozwalają na szerszy wybór elastycznych tras w godzinach, w których większość ludzi chce latać.

Administracja zainteresowała się wynikami badań

NATS, czyli Brytyjskie Narodowe Centrum Kontroli Lotów zapewnia kontrolę ruchu lotniczego w Wielkiej Brytanii. Zaprosiło ono wspomnianą Cathie Wells, aby przedstawiła im swoje nowe odkrycia. Zaledwie tydzień po opublikowaniu nowych badań jej zespołu, NATS ogłosiło, że tymczasowo zawiesi używanie swojego systemu tras lotniczych i zamierza współpracować z liniami lotniczymi i swoim kanadyjskim odpowiednikiem (NAV CANADA), by umożliwić liniom lotniczym wybór tras, które najlepiej ograniczą zużycie paliwa.

„To bardzo ekscytująca nowina” - mówi Wells. „Ważne jest to, żebyśmy pokazali, że zmiany naprawdę mogą poprawić funkcjonowanie całej branży. Jeśli nam się uda, rezultaty mogą być naprawdę imponujące!”

national-geographic.pl

Wiadomości

"Klątwa" pomników Melanii Trump w Słowenii?

USA ma dość Rosji? Rubio jednoznacznie o negocjacjach pokojowych

Lewandowski i Szczęsny mistrzami Hiszpanii! FC Barcelona z 28. tytułem najlepszej drużyny w kraju

Sondaż CBOS: Nawrocki i Trzaskowski z największym poparciem

Internauci komentują próbę zamilczenia afery wokół Jakuba Kocjana

Goście Katarzyny Gójskiej o aferze wokół NASK i kampanii Trzaskowskiego

Jakubiak: Dla nas Polska jest czymś więcej niż interesem europejskim

Jarosław Kaczyński w Wierzchosławicach wspiera Karola Nawrockiego i krytykuje kampanię PO

Burza po kontroli poselskiej. Goście Kłeczka krytykują NASK

Dr Michał Sopiński: ABW powinna przyjrzeć się działalności Jakuba Kocjana

Doda pod lupą prokuratury. Poszło o jej suplementy diety

Poranek z Beatą Szydło. Europosłanka PiS w Radiu Republika

Podejrzany o zabójstwo na warszawskiej Woli został zatrzymany

Wiceprezydent USA JD Vance pojawi się na inauguracji pontyfikatu Leona XIV

Atak na Mentzena i Nawrockiego. Kandydat Konfederacji odpowiada na doniesienia

Najnowsze

"Klątwa" pomników Melanii Trump w Słowenii?

Internauci komentują próbę zamilczenia afery wokół Jakuba Kocjana

Goście Katarzyny Gójskiej o aferze wokół NASK i kampanii Trzaskowskiego

Jakubiak: Dla nas Polska jest czymś więcej niż interesem europejskim

Jarosław Kaczyński w Wierzchosławicach wspiera Karola Nawrockiego i krytykuje kampanię PO

USA ma dość Rosji? Rubio jednoznacznie o negocjacjach pokojowych

Lewandowski i Szczęsny mistrzami Hiszpanii! FC Barcelona z 28. tytułem najlepszej drużyny w kraju

Sondaż CBOS: Nawrocki i Trzaskowski z największym poparciem