Załatw sprawy urzędowe przez internet. Bez teczek i pieczątek

Artykuł
Napisz, podpisz, wyślij i gotowe!
Canva

785 963 - dokładnie tyle elektronicznych pism ogólnych Polacy wysłali do urzędów od początku tego roku do wczoraj. To niemal sześć tysięcy pism dziennie. Pytanie do urzędu, zażalenie, wyjaśnienie, podanie lub wniosek - wszystko to można załatwić przez internet, dzięki e-usłudze Wyślij pismo ogólne. To niezmiennie jedna z naszych najpopularniejszych e-usług. Znajdziecie ją na portalu GOV.pl.

- Dzięki niej można załatwić lub przynajmniej zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy w wielu instytucjach - ministerstwach,  urzędach gminy, czy urzędach skarbowych. - tłumaczy minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii
Prezesa Rady Ministrów. - Aby skorzystać z pisma ogólnego nie potrzeba pieczątek, ani teczek. Wystarczy profil zaufan. Usługa
jest oczywiście w pełni bezpłatna. Można z niej korzystać siedem
dni w tygodniu, 24 godziny na dobę - dodaje.

Polacy naprawdę uwielbiają z niej korzystać. Tylko w tym roku wysłali do urzędów niemal 800 tysięcy takich elektronicznych pism.
To dwa razy więcej niż w tym samym czasie w ubiegłym roku. Od 1 stycznia do 11 maja 2020 r. do urzędów trafiło 399 195 takich  pism. Od 1 stycznia do 11 maja 2021 r. dokładnie 785 963, z czego:

  • w styczniu - 173 411
  • w lutym - 168 522
  • w marcu - 194 381
  • w kwietniu - 188 411
  • w maju - 61 238

Napisz, podpisz, wyślij i gotowe

Jeśli chodzi o tworzenie pisma - warto wcześniej przygotować elektroniczne wersje załączników, które chcemy razem z nim wysłać.
Jeśli nie ma takiej potrzeby, nie trzeba nic załączać.

Od początku...

  • Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo.

WAŻNE! Dokumenty możesz wysłać do np. ministerstw, urzędów gminy, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół  publicznych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej czy sanepidu.

Wypełnij formularz.

  • Dodaj potrzebne załączniki, jeśli masz je w wersji elektronicznej.
  • Kliknij "Dalej", a potem "Wyślij bez podpisu" lub "Podpisz i wyślij".


WAŻNE! Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz spraw, którego wymagają. Dlatego zanim wyślesz pismo, sprawdź czy w  sprawie, na temat której piszesz - nie jest wymagany podpis. Jeśli jest - wyślij podpisane pismo.

Po wysłaniu pisma dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).

Teraz pozostało już tylko czekać na odpowiedź. Jak długo to będzie trwało? To zależy od rodzaju Twojej sprawy.

Źródło: materiały prasowe

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy