Przejdź do treści
W Republice Danuta Holecka zaprasza na program "Gość Dzisiaj". O godz. 20:20 gościem będzie: Piotr Zgorzelski, wicemarszałek Sejmu, Polskie Stronnictwo Ludowe
19:55 W Hadze, na międzynarodowej konferencji pod auspicjami Rady Europy, podpisano we wtorek konwencję w sprawie powołania międzynarodowej komisji ds. roszczeń dla Ukrainy. W Helsinkach odbył się pierwszy szczyt krajów wschodniej flanki UE
19:25 Francuz Ousmane Dembele został najlepszym piłkarzem świata 2025 roku w plebiscycie FIFA. Wśród kobiet najlepsza była - po raz trzeci z rzędu - Hiszpanka Aitana Bonmati. Polacy nie zostali wyróżnieni w żadnej kategorii
18:20 Czeski rząd premiera Andreja Babisza przyjął we wtorek uchwały odrzucające system handlu emisjami ETS2 oraz pakt migracyjny UE
17:35 PILNE: KE w miejsce całkowitego zakazu aut spalinowych zaproponowała, aby producenci samochodów od 2035 r. musieli spełnić wymóg redukcji emisji CO2 o 90 proc.
16:38 Osiem osób, w tym trzech Hiszpanów, podejrzanych jest o udział w bójce między pseudokibicami Jagiellonii Białystok i hiszpańskiej drużyny Rayo Vallecano
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Poznań zaprasza na spotkanie z europosłem Patrykiem Jakim, 20 grudnia, godz. 17:00, Andersia Hotel pl. Władysława Andersa 3, Poznań
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Kalisz zaprasza na spotkanie z europosłem Patrykiem Jakim. 21 grudnia, godz. 17:00, Sala konferencyjna przy hotelu Hampton by Hilton, ul. Chopina 9, Kalisz
NBP Nowa publikacja NBP: „Polski złoty i niezależność Narodowego Banku Polskiego jako fundamenty rozwoju gospodarczego" – książka prof. Adama Glapińskiego, Prezesa NBP. Wersja elektroniczna dostępna bezpłatnie na nbp.pl
NBP Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: Przyjęcie euro katastrofalnie spowolni rozwój gospodarczy Polski

Polska interweniuje w sprawie niemieckich przepisów o płacy kierowców

Źródło: Flickr.com/Haljackej/CC BY-SA 2.0

1 stycznia w Niemczech weszła w życie ustawa o płacy minimalnej. Zgodnie z nią, firmy przewozowe muszą płacić kierowcom podczas przejazdu przez ten kraj co najmniej 8,5 euro za godzinę. Stawka ta dotyczy także obywateli innych państw pracujących w Niemczech. Politycy z Europy Środkowowschodniej twierdzą, że przepisy pozbawiają ich przewoźników konkurencyjności i mają negatywny wpływ przepisów na europejski rynek przewozów drogowych.

Dotyczy to wszystkich pracowników w czasie ich zatrudnienia w Niemczech, niezależnie od tego, czy ich pracodawca ma swoją siedzibę w kraju czy za granicą. Według interpretacji Berlina ma to również zastosowanie do kierowców z firm transportowych spoza Niemiec. W praktyce każda firma transportowa, której samochód przejeżdżałby tranzytem przez terytorium naszego sąsiada musiałby płacić swoim kierowcom odpowiednio wysokie stawki.

To jednak nie wszystko. Niemieckie przepisy nakładają na firmy obowiązki zwiększające obciążenia biurokratyczne, w tym przedkładania "harmonogramu operacyjnego" i innych dokumentów dotyczących przejazdu. Za ich brak przewidziano wysokie kary. Stowarzyszenie Polskie Forum Transportu donosi, że polscy przewoźnicy są informowani przez niemieckich kontrahentów o obowiązku podpisywania oświadczenia przez kierowcę w sprawie otrzymywania wynagrodzenia minimalnego w wysokości co najmniej 8,5 euro za godzinę.

Polskę, która ma drugą największa flotę samochodów ciężarowych w całej UE, taka interpretacja przepisów uderza szczególnie mocno. Firmy z naszego kraju, a także innych państw Europy Wschodniej, mogą konkurować ze swoimi zachodnimi odpowiednikami niższymi stawkami dla kierowców.

Polska interweniuje w Komisji Europejskiej

Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, jeszcze w zeszłym roku wysłała pismo w tej sprawie do Komisji Europejskiej. Trafiło ono do komisarz odpowiedzialnej za transport Violety Bulc, komisarz ds. zatrudnienia i spraw socjalnych Marianne Thyssen oraz odpowiedzialnej za rynek wewnętrzny Elżbiety Bieńkowskiej. Wasiak wskazała na potencjalny negatywny wpływ niemieckich przepisów na europejski rynek przewozów drogowych.

Jednak działaniami Berlina poruszone są też inne kraje UE m.in. Węgry i Rumunia. W Brukseli odbyły się już pierwsze konsultacje dyplomatów w tej sprawie. Rozmówca PAP podkreślił, że w czwartek z naszej inicjatywy w Brukseli odbędzie się spotkanie z udziałem przedstawicieli z Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Słowenii, Chorwacji, Litwy oraz Estonii.

- Podejmujemy szereg działań na poziomie europejskim na rzecz ścisłej współpracy państw członkowskich, których przedsiębiorcy oraz ich pracownicy mogą być narażeni na negatywne skutki ostatnio wprowadzonych przepisów - powiedział zastępca Rzecznika Prasowego w naszym przedstawicielstwie przy UE Andrzej Celiński.

Działania nie pozostają bez echa. W Brukseli trwa sprawdzanie, czy niemieckie przepisy są zgodne z prawem unijnym. Komisja może też w przyszłym tygodniu rozpocząć tzw. procedurę "Pilot", w ramach której komunikuje się z państwami członkowskimi aby wyjaśnić problemy dotyczące zgodności prawa krajowego z prawem UE. To przedsionek do wszczęcia procedury o naruszeniu prawa unijnego, której finałem może być skarga do Trybunału Sprawiedliwości UE.

- Przepisy dotyczące płacy minimalnej w Niemczech muszą być zgodne z prawem unijnym, w szczególności z dyrektywą o pracownikach delegowanych - powiedział rzecznik KE ds. transportu Jakub Adamowicz.

Branża transportowa zdezorientowana

Branża transportowa jest nieco zdezorientowana w tej sprawie. - Rząd powinien przekazać instrukcje polskim przewoźnikom, jak mają się zachowywać wobec do przepisów, które weszły w życie u naszego sąsiada" - podkreślił w rozmowie z PAP przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego "Solidarności -Tadeusz Kucharski.

Dyrektywa dotycząca pracowników delegowanych mówi o tym, że pracownik powinien otrzymywać płacę minimalną, jaką przewiduje kraj, do którego został wysłany. Przewiduje jednak wyjątki, jeśli praca np. trwa miesiąc lub jej zasięg jest mały.

Polskie Forum Transportu przekonuje, że kierowcy nie są pracownikami delegowanymi, a "będącymi w podróży służbowej", dlatego niemieckie przepisy nie mają do nich zastosowania. Inną opinię wyraziła jednak ambasada Niemiec w Polsce, która w odpowiedzi na pismo z MSZ oświadczyła, iż nowe przepisy w sektorze transportu odnoszą się do każdej godziny, w której pracownik świadczy pracę na terytorium Niemiec.

PAP, telewizjarepublika.pl

Wiadomości

Prezydent przegrał z pieskami na łańcuchu. Tak TVP Info w likwidacji potraktowała ofiary "Wujka"

Po spotkaniu Kaczyński – Rose. „Polska potrzebuje, by jej europejscy sojusznicy byli tak silni jak ona”

Komisja Europejska wycofuje się z całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych

FIFA The Best 2025 dla Dembele. Polacy bez nagród

Si vis pacem, para bellum

Tragedia przy szkole w Jeleniej Górze. Śledczy sprawdzają relację świadka

Alcaraz z kolejnym wyróżnieniem ATP. Kibice wybrali punkt sezonu

Ordo Iuris: TSUE narusza polską suwerenność

IPN wspomina ofiary komunistów. Osądzeni i pomordowani zostali zrehabilitowani w latach dziewięćdziesiątych

Niepokojące dane. Europejczycy coraz mniej ufają własnym rządom niż nawet urzędnikom w Brukseli

Republika WYGRAŁA z prokuraturą! Sakiewicz: wielki dzień, wielki sukces wolności słowa!

Polska broni się przed laicyzacją. Więcej wiernych na mszach świętych, mniej przystępuje do bierzmowania

Prezydent w „Wujku”: Jak można skazać na cztery lub sześć lat za strzelanie do niewinnych?

Wiceminister porównał wyznawców islamu do Mszy Świętej na Jasnej Górze

Polskie nazwiska wśród nominowanych do nagród FIFA

Najnowsze

Prezydent przegrał z pieskami na łańcuchu. Tak TVP Info w likwidacji potraktowała ofiary "Wujka"

Si vis pacem, para bellum

Tragedia przy szkole w Jeleniej Górze. Śledczy sprawdzają relację świadka

Alcaraz z kolejnym wyróżnieniem ATP. Kibice wybrali punkt sezonu

Ordo Iuris: TSUE narusza polską suwerenność

Po spotkaniu Kaczyński – Rose. „Polska potrzebuje, by jej europejscy sojusznicy byli tak silni jak ona”

Komisja Europejska wycofuje się z całkowitego zakazu sprzedaży aut spalinowych

FIFA The Best 2025 dla Dembele. Polacy bez nagród