Papież Franciszek podczas środowej audiencji generalnej poruszył trudny temat rozwodników żyjących w związkach niesakramentalnych. Ojciec Święty powiedział, że ludzie w takiej sytuacji „w żadnej mierze nie są ekskomunikowani” i „absolutnie nie są w ten sposób traktowani”.
Wyjaśnił, że z rozwodnikami w nowych związkach w ich lokalnych wspólnotach należy obchodzić się w sposób „otwarty” i „pełen zrozumienia”. Jak wskazał, już w przeszłości papieże podkreślali, że osoby rozwiedzione pozostają członkami Kościoła nawet wówczas, gdy wstąpią w cywilne związki. Takie podejście należy obecnie jeszcze pogłębić. Według Franciszka jest szczególnie ważne, by ludzie w takiej sytuacji życiowej uczestniczyli w Mszy świętej.
Ojciec Święty wypowiedział się także w sprawie dostępu rozwodników w nowych związkach do Komunii świętej. Temat, który jest dziś w Kościele szeroko dyskutowany, został już rozstrzygnięty przez poprzedników papieża Franciszka. Przypomnijmy, że według katolickiego nauczania aktywni seksualnie rozwodnicy w nowych związkach cywilnych nie mogą przystępować do sakramentów. Warunkiem dopuszczenia osób w takiej sytuacji do spowiedzi i Komunii świętej jest życie w czystości.
Jak przypomniał papież Franciszek, Kościół wie dobrze, że powtórny związek cywilny jest sprzeczny z przyjmowaniem sakramentów. W każdym razie jednak Kościół musi traktować takie osoby z macierzyńską miłością. Należy przy tym rozróżniać między tymi, którzy nie chcieli rozwodu i nie zawinili, a tymi, którzy rozwód spowodowali. Szczególna odpowiedzialność spoczywa na Kościele wówczas, gdy w powtórnym związku pojawiają się dzieci. Takich rodzin nie można trzymać na dystans, trzeba za to z całą mocą popierać chrześcijańskie wychowanie dzieci.
Wypowiedź Ojca Świętego jest niezwykle ważna. Od początku ubiegłego roku mnożyły się spekulacje na temat stanowiska papieża Franciszka w sprawie rozwodników w nowych związkach. Właśnie dzisiaj papież zabrał głos po raz pierwszy bardzo wyraźnie: nauczanie jest niezmienne, aktywni seksualnie rozwodnicy w nowych związkach nie mogą przystępować do Komunii. To niezwykle ważne słowa, które powinny ukrócić rozpasaną dyskusję toczącą się przede wszystkim w Kościele niemieckojęzycznym. Z drugiej strony nadal niejasne pozostaje, co oznacza w praktyce rozróżnienie na tych, którzy spowodowali rozwód a tych, którzy nie zawinili. To właśnie w przypadku tych drugich kard. Walter Kasper postulował możliwość dopuszczenia do Komunii świętej. Papież Franciszek z jednej strony zdaje się odcinać od jego propozycji, ale z drugiej zdaje się rzecz pozostawiać względnie otwartą.