Przejdź do treści

Niemiecki przemysł samochodowy na skraju przepaści. Tysiące pracowników może trafić na bruk

Źródło: Republika

Motor niemieckiej gospodarki jest na skraju załamania. "Najwięksi giganci w branży motoryzacyjnej grożą masowymi zwolnieniami i zamknięciem fabryk. Wszystko wskazuje na dalsze spadki zysków w najbliższych miesiącach. Rządowi w Berlinie tymczasem kończą się pomysły — politycy nie wiedzą, jak zapobiec katastrofie, której zwieńczeniem będzie nałożenie ceł na chińskie samochody", podaje onet.pl

Czy takie marki jak Mercedes, BMW, Volkswagen przejdą do historii? Czy "niemiecka solidność" przegra z chińską masówką, której monopolowi mają zapobiec nowe, bardziej restrykcyjne taryfy wprowadzone przez Unię Europejską? Czy wreszcie Chiny w retorsji nie zastosują podobnego rozwiązania wobec europejskich, a więc i niemieckich producentów?

Na początku tego tygodnia o tym wszystkim rozmawiał z reprezentantami niemieckiej branży motoryzacyjnej  minister gospodarki i wicekanclerz Robert Habeck. Czy było to spotkanie ostatniej szansy? Na to wskazywałyby groźby masowej redukcji zatrudnienia i zamknięcia fabryk.

Jak podkreśla onet.pl, problemy budżetowe, spory z Chinami o cła na samochody i unijne przepisy środowiskowe sprawiają, że Habeck ma niewiele narzędzi, aby pomóc branży, która jest kręgosłupem gospodarczym kraju.

"Zgodnie z raportem czasopisma "Manager Magazin" plany oszczędnościowe Volkswagena mogą doprowadzić do redukcji nawet 30 tys. miejsc pracy. Przedstawiciele Volkswagena nazwali jednak tę prognozę "nonsensem". Mercedes-Benz także ostrzegł, że nie spodziewa się dużego ożywienia sprzedaży luksusowych samochodów na kluczowym chińskim rynku. Na początku września BMW również obniżyło swoje prognozy zysków", czytamy w portalu.

Niemiecka branża motoryzacyjna od dłuższego czasu tkwi w stale pogłębiającym się kryzysie. Jest on spowodowany, jak podkreślają eksperci, przede wszystkim przejściem na produkcję pojazdów elektrycznych. Tymczasem niezbędne do utrzymania się na plusie firm motoryzacyjnych są dochodowe sprzedaże samochodów z silnikami spalinowymi.

Choć niemiecki rząd wprowadził zachęty podatkowe dla samochodów elektrycznych, jako samochodów służbowych to nie przyniosło to specjalnych rezultatów. Z drugiej strony Niemcy nie palą się, by, tak jak tego chcą np. Francuzi,  zablokować napływ dalekowschodnich elektryków restrykcyjnymi taryfami. Berlin obawia się, że w odwecie Pekin wprowadzi podobne rozwiązania wobec aut wyprodukowanych w Europie. Odbiłoby się to szczególnie negatywnie na przemyśle niemieckim, który od dawna prowadzi bardzo lukratywną sprzedaż w Chinach.

Niemcy chcą także by Komisja Europejska wstrzymała się z narzuceniem nowych limitów emisji, które wejdą w życie w przyszłym roku i które mogą kosztować przemysł motoryzacyjny RFN 15 mld euro kar.

Źródło: onet.pl

Wiadomości

Jeszcze sporo do zakończenia Ekstraklasy, ale najbardziej zwariowana bramka już jest

Od wtorku droższy przejazd autostradą A2 Nowy Tomyśl – Konin

Nie żyje Krystyna Grochowska. Gwiazda Alibabek miała 83 lata

Grzegorz Wrochna odwołany z funkcji prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej. W tle sprawa rakiety Falcon 9

Kłótnia w Białym Domu idzie w zapomnienie. Rozpoczęły się rozmowy Ukrainy i USA o zakończeniu wojny

Wspieraj Republikę! Pomóż pokazywać prawdę

Ozdoba krytykuje Sikorskiego: rząd Tuska ma poważne problemy w relacjach z USA

Ciecióra zapowiada: rząd Tuska wycofa się z podatku cyfrowego, USA mają swoje "środki"

Po ponad 20 latach od zamachów w Madrycie zagrożenie atakami nie zniknęło

Największy ukraiński atak dronów na Moskwę. Rosjanie liczą straty

Prawdy nie da się oszukać. Raport: Europa uzależniona od broni z USA

Austria wprowadza zakaz używania telefonów komórkowych!

To był bardzo drogi tydzień

Strażnicy więzienni zapowiedzieli protest

Są wiadomości po 25 dniach pobytu papieża w szpitalu

Najnowsze

Jeszcze sporo do zakończenia Ekstraklasy, ale najbardziej zwariowana bramka już jest

Kłótnia w Białym Domu idzie w zapomnienie. Rozpoczęły się rozmowy Ukrainy i USA o zakończeniu wojny

Wspieraj Republikę! Pomóż pokazywać prawdę

Ozdoba krytykuje Sikorskiego: rząd Tuska ma poważne problemy w relacjach z USA

Ciecióra zapowiada: rząd Tuska wycofa się z podatku cyfrowego, USA mają swoje "środki"

Od wtorku droższy przejazd autostradą A2 Nowy Tomyśl – Konin

Nie żyje Krystyna Grochowska. Gwiazda Alibabek miała 83 lata

Grzegorz Wrochna odwołany z funkcji prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej. W tle sprawa rakiety Falcon 9