Apel do papieża o poparcie Ukrainy. Terlikowski: Brak potępienia przez Ojca Świętego jest dość zaskakujące
W Otwartym Liście naukowcy, ludzie kultury, dziennikarze i duchowni apelują do Ojca Świętego Franciszka o jednoznaczne stanowisko ws. rosyjskiej agresji na Ukrainę, tak jak w poprzednich wiekach robili to poprzednicy. - Prosimy Waszą Świątobliwość o czytelny głos wzywający agresora do ustąpienia, potępienie zbrodni na Ukraińcach - brzmi fragment listu.
Jeden z sygnatariuszy, dr Tomasz Terlikowski powiedział dla portalu Telewizji Republika, że brak jasnego stanowiska ze strony Ojca Świętego ws. inwazji na Ukrainę jest „dość zaskakujące”.
- Wraz z kilkoma osobami mieliśmy głębokie przekonanie, że to milczenie Ojca Świętego ws. rosyjskiej agresji na Ukrainę jest czymś, co nas bardzo martwi i nie do końca to rozumiemy. Z tego względu apelujemy, jako ludzie wierzący o jasne stanowisko - powiedział jeden z sygnatariuszy dr Tomasz Terlikowski.
- To jest oczywiste, że w sytuacji, kiedy prawie wszyscy liderzy religijni wypowiadają się bardzo jednoznacznie, potępiając Rosję, łącznie z np. metropolitą Onufrym, który jest członkiem Patriarchatu Moskiewskiego, to brak potępienia ze strony Ojca Świętego jest dość zaskakujące - dodał. - Wydaję mi się, że powodem może być Ostpolitik Watykanu, która od jakiegoś czasu jest niezmienna albo jakaś wiara w możliwość rozmowy z rosyjską cerkwią prawosławną - stwierdził dziennikarz. - Generalnie jest tak, że Kościół unika mocnych wypowiedzi ustami papieża, natomiast ta sytuacja jest tak jednoznaczna moralnie i tak oczywista, że trudno milczeć. A stanowisko papieża jest potrzebne wielu katolikom - oznajmił. - Ja nie chcę oceniać Ojca Świętego albo szukać w nim jakiejś winy. Po prostu pokornie, jako dziecko Kościoła proszę o jasne stanowisko - podsumował dr Terlikowski. Chcąc podpisać się pod listem, należy wejść w LINK. Poniżej publikujemy cały list do Ojca Świętego: Środa popielcowa 2022 Jego Świątobliwość Papież FranciszekRozumiem, że dyplomaci muszą się spotykać i rozmawiać, ale nie rozumiem tego, że Stolica Apostolska - przez konkretny brak informacji czy choćby odcięcia się od słów, jakie podaje propaganda rosyjska - pozwala na budowanie wrażenie, że jej postawa jest prorosyjska. pic.twitter.com/vzyQMNj6rf
— Tomasz Terlikowski (@tterlikowski) March 4, 2022
Wasza Świątobliwość
Od 2014 roku trwa konflikt na Ukrainie. Niewinny kraj dumnych ludzi został wpierw ogołocony ze swojego terytorium na Krymie, następnie z terenów wschodnich, gdzie od lat przetacza się brutalny terror wobec stawiających opór. Dzielni Ukraińcy dwukrotnie sprzeciwiali się totalitaryzmowi podczas dwóch rewolucji, Pomarańczowej i Rewolucji Godności. 24 lutego Rosja napadając na Ukrainę rozpoczęła nie konflikt, ale wojnę, giną ukraińscy żołnierze, ukraińskie niewinne dzieci, kobiety, cywile, niszczona jest substancja materialna z takim trudem odbudowywana po komunizmie. Codziennie raportowane są akty terroru kwalifikujące się jako zbrodnie wojenne. Do dzisiaj Polacy przyjęli prawie 700 tysięcy uchodźców wojennych, w większości są oni zaproszeni do polskich domów. W Polsce jest pospolite ruszenie dobra, kilka milionów naszych rodaków, od wielkich miast po wsie `spontanicznie angażuje się we wszelkie formy pomocy potrzebującym. Uciekający przed rosyjską agresją opowiadają straszne rzeczy, dzieci są stygmatyzowane wojną, rodziny utraciły nie tylko bliskich, ale i cały dorobek życia. Uchodźcy są przerażeni i sparaliżowani brakiem nadziei i lękiem o tych, co heroicznie postanowili pozostać, by bronić ojczyzny.
Obok wysiłków politycznych, my katolicy musimy jasno powiedzieć po której stronie jest prawda i gdzie leży zło. Dlatego prosimy Waszą Świątobliwość o silny głos sprzeciwu Biskupa Rzymu wobec agresji putinowskiej Rosji na niewinną Ukrainę, o zdecydowane powiedzenie kto jest oprawcą, a kto jest ofiarą w tym konflikcie. Zwracamy się do Waszej Świątobliwości o nawiązanie do antytotalitarnej postawy Piusa XI, który w encyklice z 1937 roku „Mit brennender Sorge” jasno i dobitnie wskazał, że reżym hitlerowski jest zły. Putin wpisuje się w scenariusz siejącego śmierć i przynoszącego nieszczęście Antychrysta. Poparcie moskiewskiego patriarchy Cyryla wobec wojny jest „apostazją krwi”, nie można – o czym napisał Pius XI w stosunku do Niemców – być chrześcijaninem i jednocześnie wspierać niegodziwy akt zbrodni. Powiedzenie tego wszystkiego głośno przez Papieża będzie aktem chrześcijańskiej sprawiedliwości, ale też będzie owocem prawdziwego dialogu, którego strony powinny potrafić powiedzieć prawdę w trudnych chwilach. Św. Tomasz z Akwinu precyzyjnie wskazuje kiedy wojna jest sprawiedliwą, a satrapa niosący innym śmierć powinien ponieść najwyższą karę. W obliczu śmierci, pożogi, kłamliwej propagandy, Ukraina prowadzi wojnę sprawiedliwą i moralnie uprawnioną, a słowa o odstąpieniu od konfliktu oraz dialogu w czasie trwania rzezi Charkowa i Kijowa brzmią dwuznacznie i odbierają katolikom na całym świecie nadzieję na głos sprawiedliwości, który powinien być słyszalny nawet, a może przede wszystkim, w sytuacji bezsilności. Widzimy z całym dramatyzmem, że w tej sytuacji aktualnym rozwiązaniem jest nie dialog, lecz pokonanie zła. Bo przecież kto miałby odstąpić od militarnej obrony? Nikczemnie zaatakowana Ukraina? Niby w jakie argumenty strony rosyjskiej miałyby wsłuchać się ukraińskie władze, czy w normalnych stosunkach międzynarodowych akceptuje się żądania zagarnięcia cudzego terytorium?
Jan Paweł II w swojej doktrynie narodów opowiadał się za suwerennością państw, także tych, które przez dziesięciolecia trwały w zniewoleniu, w tym słabych i biednych. Kościół potwierdzał legitymizację do ich suwerenności i ochrony przed silniejszym agresorem, mamy nadzieję, że dziś nie następuje zmiana w kierunku nowego „koncertu mocarstw”, z nieformalnym poparciem Stolicy Apostolskiej. Pozostający na Ukrainie Nuncjusz Apostolski, a także i polscy księża, którzy nie uciekli pomimo bombardowań dają świadectwo po której stronie jest Kościół, jak i miliony katolików, którzy wspierają braci w walce i zagrzewają do zwycięstwa nad złem niosąc pomoc ofiarom. Kościół jest dziś w katedrze ruin Kijowa, w sercu dzielnych obrońców stolicy atakowanej tak samo jak dzielna Warszawa w 1939 roku. Przyczyną tego zła nie były jakieś wyimaginowane egoizmy, ale nienawiść płynąca od władz w Moskwie, przy niestety czynnej akceptacji i bluźnierczym błogosławieństwie patriarchy Cyryla.
Wasza Świątobliwość, Władimir Putin od lat wspomina o odnowieniu zony sowieckiej, nazwanej przez Ronalda Reagana „Imperium zła”, miejsca męczeństwa milionów chrześcijan, przymusowej ateizacji i źródła nieszczęść kilku pokoleń XX i XXI wieku. Przetrwanie tego politycznego marzenia, wcale nie jest szaleństwem, czy utopią, lecz racjonalnym, krok po kroku wprowadzanym militarnie, kulturowo i ekonomicznie planem jest zagrożeniem dla ludzi dobrej woli i pokoju na świecie. Putin nie jest obrońcą konserwatywnego świata, konserwatyzm to także szacunek dla życia i prawa do suwerenności, którego on i popierająca go Cerkiew konsekwentnie nie uznaje. Wojna z Ukrainą to krwawy wstęp do eskalacji nowego imperium zła, tego nie sposób rozwiązać dialogiem, lecz stanowczym „non possumus” i gotowością do obrony, także militarnymi środkami. Tak, być może jako Kościół jesteśmy słabsi, ale i odwaga Piusa XI, i błogosławionego Kardynała Wyszyńskiego z jego „non possumus” przeciwko komunistom, i radykalna postawa Jana Pawła II wobec zła, przekonała niekomunistyczne potęgi polityczne o zmianie swego stosunku do totalitaryzmów i zmieniła w 1989 roku oblicze ziemi.
Prosimy Waszą Świątobliwość o pójście drogą poprzedników o czytelny głos wzywający agresora do ustąpienia, potępienie zbrodni na Ukraińcach i podkreślenia ich prawa do jedności terytorialnej państwa. Jeśli w świecie ma być pokój, to Ukraina musi tę sprawiedliwą wojnę zwyciężyć, zarówno militarnymi jak i niemilitarnymi.
Z wyrazami szacunku
Sygnatariusze
Dr Tomasz Terlikowski, pisarz, dziennikarz
Prof. UAM Cezary Kościelniak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Prof. Andrii Baumeister, Uniwersytet im. Tarasa Szewczenki w Kijowie. Професор кафедри теоретичної i практичної фiлософii фiлософського факультету Киiвського нацiонального унiверситету iменi Тараса Шевченка.
Dr hab. Szczepan Cofta, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, członek Rady Społecznej przy Metropolicie Poznańskim
Dr Łukasz Adamski, wicedyrektor Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia
O. dr Wojciech Surówka OP, duszpasterz Lednica2000, w latach 2011-2019 dyrektor Instytutu Nauk Religijnych św. Tomasza z Akwinu w Kijowie.
O. Jakub Kołacz SJ
Dr Justyna Melonowska, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.
Dr Marcin Kędzierski, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Klub Jagielloński
Judyta Syrek, pisarka, dziennikarka, sekretarz Rady KEP ds. Świeckich
Krzysztof Ziemiec, dziennikarz TVP
Prof. Jarosław Gryz, prorektor Akademii Sztuki Wojennej w Rembertowie
Dominik Zdort, redaktor naczelny portalu „Tygodnik TVP”
Prof. UAM Wiesław Ratajczak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Maciej Mazurek, Prezes Radia Poznań
O. prof. Marek Blaza SJ, Akademia Katolicka w Warszawie
Piotr Zaremba, „Dziennik Gazeta Prawna”, magazyn „Plus Minus”
Prof. Stanisław Żerko, Instytut Zachodni w Poznaniu i Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni
Dr hab. Jacek Wasilewski, Uniwersytet Warszawski
Prof. Radosław Zenderowski, UKSW
Ks. prof. Przemysław Artemiuk, UKSW
Prof. UAP, dr hab. Vladislav Radzivillovič, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
Joanna Mueller, pisarka, redaktor naczelna wydawnictwa Biuro Literackie
Ks. Marcin Węcławski, proboszcz parafii Maryji Królowej w Poznaniu
Prof. Piotr Buła, prorektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Dr Tomasz Dekert, Akademia Igantianum w Krakowie
Tomasz Rowinski, „Christianitas”
Prof. UAM Rafał Witkowski, prorektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Agnieszka Bugała, dziennikarka
Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II
Bartłomiej Radziejewski, dyrektor think-tanku Nowa Konfederacja
O. Roman Bielecki OP, redaktor naczelny miesięcznika „W Drodze”
O. Tomasz Grabowski OP, redaktor naczelny Wydawnictwa Polskiej Prowincji Dominikanów „W Drodze”.
Ks. Daniel Wachowiak, proboszcz w parafii w Piłce
Dr Paweł Milcarek, redaktor naczelny „Christianitas”
Prof. Grzegorz Kucharczyk, Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk
Prof. UKSW Dominika Żukowska, kierownik Instytutu Badań w Centrum Myśli Jana Pawła II
Prof. Jan Żaryn, UKSW
Prof. Michał Banaszak, prorektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
Krzysztof Trebunia-Tutka, muzyk
Prof. Bianka Rolando, artystka, pisarka
Dr Paweł Rojek, Uniwersytet Jagielloński
Prof. Romuald Piekarski, Uniwersytet Gdański
Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców
Prof. Zbigniew Krasiński, prorektor Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu
Prof. Dariusz Wojtaszyn, Uniwersytet Wrocławski, koordynator KAAD
Jakub Moroz, dziennikarz TVP Kultura
Marta Titaniec, Fundacja Świętego Józefa
Ks. Radosław Rakowski Justyna Bargielska, poetka
O. Leonard Bielecki OFM