Przejdź do treści
Rajdowe ME: Paddon obronił tytuł, Szeja mistrzem Polski
youtube.com

Nowozelandczyk Hayden Paddon (Hyundai I20 Rally2) obronił tytuł rajdowego mistrza Europy, zajmując trzecie miejsce w kończącym cykl Rajdzie Śląska, w którym najlepszy był Włoch Andrea Mabellini (Skoda Fabia RS Rally2). Mistrzem Polski został Jarosław Szeja (Skoda Fabia RS Rally2).

Jarosław Szeja wywalczył tytuł mistrza Polski po raz pierwszy w karierze. Andrea Mabellini i Virginia Lenzi po raz pierwszy w karierze triumfowali w rundzie europejskiego czempionatu. 

W niedzielę rywalizacja toczyła się na sześciu odcinkach specjalnych. Kierowców mogła zaskoczyć zmienna pogoda, bowiem od rana mocno padało, a momentami świeciło słońce. Śliski asfalt spowodował problemy Belga Amaury Molle'a, który na ostatnim odcinku w Kiczycach wypadł z trasy i wylądował – ku zdumieniu widzów - na podwórku pobliskiego domu. Wyjeżdżanie z powrotem po grząskiej trawie podwórza zajęło mu mnóstwo czasu. 

Przed Rajdem Śląska Hayden Paddon z pilotem Johnem Kennardem prowadził w klasyfikacji mistrzostw Europy ERC z dorobkiem 131. pkt i przewagą 27. punktów nad Francuzami Mathieu Franceschim i Andym Malfoyem. Nowozelandczyk pokonał z domu 18 tysięcy kilometrów, by w Polsce zapewnić sobie kolejny tytuł. I na mecie ostatniego niedzielnego „oesu” wskoczył triumfalnie na dach swojego samochodu. Podziękował kibicom, którzy też zdecydowali się na podróż do Polski i czekali na finiszu. Paddon ścigał się już w Polsce z sukcesami. Były kierowca fabrycznego zespołu Hyundaia dwukrotnie stanął na podium Rajdu Polski – w sezonach 2016 i 2017, kiedy impreza była rundą światowego czempionatu. 

W zakończonej w niedzielę trzydniowej imprezie, stanowiącej też rundy mistrzostw Polski, MP samochodów historycznych i Rajdowych Mistrzostw Południa, czyli krótszych rajdów okręgowych, wystartowało w sumie 110 załóg z 13. krajów. Rywalizowali na 14. odcinkach specjalnych. Przed Rajdem Śląska trzecie miejsce w klasyfikacji ME zajmowała załoga Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2). Polacy nie mogli już dogonić liderów, ale mieli szansę na wicemistrzostwo, wyprzedzając Francuzów. Ostatecznie kolejność się nie zmieniła. 

Ściganie na drogach woj. śląskiego zakończyło też walkę o mistrzostwo Polski. Pozycję lidera utrzymali bracia Jarosław i Marcin Szejowie z Ustronia. W walce liczyło się przed ostatnią rundą pięć załóg. Przed uczestnikami trasę Rajdu Śląska pokonał trzykrotny mistrz Europy Kajetan Kajetanowicz, który na zaproszenie organizatora poprowadził Skodę Fabię RS Rally2, jako tzw. samochód funkcyjny. 

W kalendarzu tegorocznych rajdowych ME było osiem rund - na Węgrzech, Wyspach Kanaryjskich, w Szwecji, Estonii, Włoszech, Czechach, Wielkiej Brytanii i na Śląsku. Organizowane od 1953 r. mistrzostwa Europy to najstarszy rajdowy cykl na świecie i druga najważniejsza, po WRC (mistrzostwa świata), seria w tej dyscyplinie. Pierwsza edycja Rajdu Śląska odbyła się w 2017 roku, tegoroczna po raz pierwszy znalazła się w cyklu ME. 

Punktacja ME po Rajdzie Śląska: 1. Hayden Paddon/John Kennard (Nowa Zelandia) - 145 pkt; 2. Mathieu Franceschi/Andy Malfoy (Francja) - 124; 3. Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk (Polska) – 109; 4. Andrea Mabellini/Virginia Lenzi (Włochy) – 101; 5. Jon Armstrong/Eoin Treacy (Irlandia) – 88. 

Punktacja MP po Rajdzie Śląska: 1. Jarosław Szeja/Marcin Szeja – 166,5; 2. Grzegorz Grzyb/Adam Binięda – 149; 3. Zbigniew Gabryś/Damian Syty – 135,5; 4. Jakub Matulka/Daniel Dymurski – 130,5; 5. Łukasz Byśkiniewicz/Daniel Siatkowski – 113,5. 

Wyniki Rajdu Śląska - klasyfikacja generalna: 1. Mabellini/Lenzi (Włochy, Skoda Fabia RS Rally2) – 1:45.28,9; 2. Armstrong/Treacy (Irlandia, Ford Fiesta Rally2) - strata 18,4; 3. Paddon/Kennard (Nowa Zelandia, Hyundai i20N Rally2) – 19,9; 4. Marczyk/Gospodarczyk (Polska, Skoda Fabia RS Rally2) – 24,1; 5. Franceschi/Malfoy (Francja, Skoda Fabia RS Rally2) – 53,2. 

Wyniki Rajdu Śląska - klasyfikacja mistrzostw Polski: 1. Marczyk/Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) – 1:45.53,0; 2. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia RS Rally 2) – 1.31,7; 3. Szeja/Szeja (Skoda Fabia Rally2 Evo) – 1.52,2; 4. Gabryś/Syty (Skoda Fabia RS Rally2) – 2.11,3; 5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) – 2.38,2. 

źródło: PAP 

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Wiadomości

Nawrocki zapowiada uwolnienie ciężko pracujących Polaków od podatku za wypracowane nadgodziny!

Karol Nawrocki: nie będzie Wielkiej Polski bez wielkich projektów!

Francuscy żołnierze w Ukrainie? To niewykluczone

Nawrocki potrafi pociągnąć za sobą nie tylko prawą stronę sceny politycznej

Rosyjska broń z czasów sowieckich niedługo się wyczerpie

Dr Nawrocki: jeśli zaufacie mi, skończy się wojna polsko-polska

Jak powinien wyglądać kandydat na prezydenta według młodych ludzi?

Kaczyński: czas zakończyć wojnę polsko-polską

Rośnie liczba rosyjskich dezerterów. Nie chcą umierać za Putina

Karol i Marta Nawrocka byliby idealną parą prezydencką!

Karol Nawrocki - kandydat obywatelski, popierany przez PiS na urząd Prezydenta RP

Semka: Karol Nawrocki jest najmłodszym kandydatem na prezydenta, to jest atut

Dość antypolskiej propagandy. Będzie pikieta na UMCS

Bochenek dla Republiki: Nasz kandydat będzie budował, nie atakował, będzie ...

Ciecióra: Trzaskowski idzie do wyborów tylko dlatego, żeby się mścić

Najnowsze

Nawrocki zapowiada uwolnienie ciężko pracujących Polaków od podatku za wypracowane nadgodziny!

Rosyjska broń z czasów sowieckich niedługo się wyczerpie

Dr Nawrocki: jeśli zaufacie mi, skończy się wojna polsko-polska

Jak powinien wyglądać kandydat na prezydenta według młodych ludzi?

Kaczyński: czas zakończyć wojnę polsko-polską

Karol Nawrocki: nie będzie Wielkiej Polski bez wielkich projektów!

Francuscy żołnierze w Ukrainie? To niewykluczone

Nawrocki potrafi pociągnąć za sobą nie tylko prawą stronę sceny politycznej