Trzaskowski stracił w ciągu 5 lata ponad pół miliona u młodych

Młodzi Polacy, niegdyś bastion liberalnych marzeń o progresywnej Polsce, w wyborach prezydenckich 2025 roku pokazali, że ich serca biją coraz mocniej dla konserwatywnej Ojczyzny.
Rafał Trzaskowski, który w 2020 roku zdobył aż 63,7% głosów wyborców w wieku 18-29 lat (ok. 2,16 mln głosów), w II turze 2025 roku musiał przełknąć gorzką pigułkę: tylko 48,1% młodych, czyli około 1,59 mln, poparło jego kandydaturę. To strata aż 570 tys. głosów w tej grupie, mimo rekordowej frekwencji 71,63%. Karol Nawrocki, zdobywając 51,9% głosów młodych, zatriumfował, odzwierciedlając globalny trend, w którym młodzi skręcają w stronę wartości konserwatywnych.
Pięć lat temu Trzaskowski był dla młodych ikoną liberalno-lewicowej wizji: otwartej, europejskiej, tolerancyjnej. W 2025 roku ten obraz wyblakł. W I turze wyborów jego wynik wśród młodych wyniósł zaledwie 12,2%, a prym wiodły nowe twarze: Sławomir Mentzen z Konfederacji (36,1%) i Adrian Zandberg z Lewicy (19,7%). Młodzi, rozczarowani brakiem wyrazistości i niespełnionymi obietnicami liberałów, postawili na kandydatów oferujących radykalne zmiany i antyestablishmentowy przekaz.
„Młodzi chcą autentyczności, a nie gładkich haseł” – komentują użytkownicy na platformie X.
Wzrost kosztów życia, niepewność gospodarcza i zmęczenie politycznym mainstreamem otworzyła młodym oczy i uszy na to, co mówią politycy prawicy, którzy w mediach społecznościowych potrafili trafić do ich serc. Strata 570 tys. głosów Trzaskowskiego to nie tylko porażka kandydata, ale sygnał, że liberalno-lewicowa wizja Polski traci młodych na rzecz konserwatywnej wizji.
Źródło: Republika
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X