Dziś, 6 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła trzyletni Rządowy program pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych na lata 2019-2021. Na jego realizację planuje się przeznaczyć 15 mln zł, po 5 mln zł w każdym roku.
Chodzi o pomoc w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomoc uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych oraz pomoc dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych.
Beneficjentami pomocy finansowej w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne udzielanej zgodnie z projektowanym rozporządzeniem będą dzieci realizujące w roku szkolnym 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021 i 2021/2022 obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne oraz uczniowie uczęszczający w roku szkolnym 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021 i 2021/2022 do szkół wszystkich typów, z wyłączeniem szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych, jeżeli ich rodziny poniosły odpowiednio w roku 2019, 2020 i 2021 straty w wyniku wystąpienia żywiołu, które stanowiły podstawę do przyznania zasiłku celowego z pomocy społecznej w wysokości do 6000 zł na podstawie ustawy o pomocy społecznej.
Rozporządzenie przewiduje możliwość udzielania pomocy dzieciom i uczniom umieszczonym w formach rodzinnej pieczy zastępczej, tj. w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka biorąc pod uwagę możliwość dotknięcia skutkami żywiołu również rodziców zastępczych lub osób prowadzących rodzinny dom dziecka.
Pomoc finansowa dla dzieci i uczniów będzie udzielana w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne. Zasiłek losowy będzie jednorazowym świadczeniem pieniężnym dla dzieci i uczniów, udzielanym odpowiednio w roku 2019, 2020 i 2021 w wysokości 500 zł albo 1000 zł.
Jednorazowy zasiłek dla dziecka wyniesie 500 zł (jeśli rodzina dostała zasiłek do 3 tys. zł) lub 1000 zł (jeśli rodzina dostała wysiłek powyżej 3 tys. zł).
Drugą formę pomocy stanowią 14-dniowe nieodpłatne wyjazdy terapeutyczno-edukacyjne dla uczniów, mające charakter pomocy interwencyjnej, świadczone jednorazowo na wniosek rodziców ucznia (prawnych opiekunów), rodziców zastępczych, osób prowadzących rodzinny dom dziecka, opiekunów faktycznych albo pełnoletniego ucznia.
Wnioski mogą być składane w postaci papierowej jak również być przekazywane w postaci elektronicznej za pomocą elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) na elektroniczną skrzynkę podawczą właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
Wysokość przyznanego zasiłku celowego w wysokości powyżej 3000 zł, jako podstawa przyznania pomocy w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego, zapewnia kwalifikację do wyjazdu uczniom z rodzin, u których stwierdzono znaczące straty w wyniku wystąpienia żywiołu.
W przypadku niewydania decyzji w sprawie przyznania zasiłku celowego przed zakwalifikowaniem ucznia do wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego przewiduje się możliwość złożenia oświadczenia o poniesionych stratach, które po potwierdzeniu przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) będzie stanowić podstawę do udzielenia wsparcia ze środków budżetu państwa w formie wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego.
Z budżetu państwa na organizację wyjazdu będzie przeznaczone 1300 zł na ucznia.
Zajęcia opiekuńcze i terapeutyczno-edukacyjne
Trzecią formą pomocy, stanowiącą alternatywne rozwiązanie wobec wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych, są zajęcia opiekuńcze i terapeutyczno-edukacyjne. Będą przysługiwały uczniom z rodzin, które dostały zasiłek powyżej 3 tys. zł. Ta forma pomocy będzie również przyznawana na wniosek rodziców. Z budżetu państwa będzie na to przeznaczone 500 zł na ucznia.
Rozporządzenie będzie obowiązywać z dniem następującym po dacie ogłoszenia.
Analogiczne formy pomocy dzieciom i uczniom z rodzin, które ucierpiały wskutek wystąpienia żywiołu, realizowane były na mocy rozporządzeń przyjmowany przez rząd w latach ubiegłych: 2015, 2016, 2017 i 2018. Przyjęcie trzyletniej formuły programu umożliwi organizację pomocy dzieciom i uczniom od stycznia do końca września każdego roku realizacji programu, a nie tak jak dotychczas nie dłużej niż przez trzy miesiące (lipiec-wrzesień) w okresie letnim. Wprowadzenie trzyletniego programu ma również zagwarantować możliwość szybkiej reakcji państwa natychmiast po wystąpieniu szkód i zminimalizuje u dzieci i uczniów negatywne skutki i przeżycia spowodowane wystąpieniem żywiołu.