Przejdź do treści
"Przed Wielkim jubileuszem - Od Bacha do Chopina" - 13. Międzynarodowy Festiwal Chopin i jego Europa
Screen YouTube

Warszawa to miasto Chopina - to tu rozwijał się jego niepowtarzalny talent, formował gust, a także zamiłowania estetyczne i artystyczne. Tegoroczna 13. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego "Chopin i jego Europa" to ponad 40 koncertów, światowej sławy wykonawcy, arcydzieła muzyki europejskiej i polskiej od baroku po XIX wiek. Festiwal rozpoczął się 12 sierpnia i potrwa do końca miesiąca. Przed nami 3 ostatnie, niezwykle fascynujące dni. Nie może Państwa zabraknąć!

Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Stanisław Leszczyński. Za organizację festiwalu w 2015 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, przyznawaną przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Leszczyński jest także twórcą i szefem artystycznym wszystkich serii fonograficznych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów muzycznych w Belgradzie, Luksemburgu, Genewie, Amsterdamie i Warszawie. 

– Tegoroczna edycja festiwalu "Przed Wielkim jubileuszem - Od Bacha do Chopina" rozpoczęła się 12 sierpnia i potrwa do 30 sierpnia 2017 roku. Jest ona swoistym prologiem obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, który to jubileusz przypada na rok 2018 - mówił Stanisław Leszczyński, dyrektor artystyczny festiwalu. 

Sierpniowy festiwal Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina przygląda się twórczości Chopina poprzez arcydzieła innych twórców, zwłaszcza tych, z których czerpał. Odwołuje się także do  współczesności genialnego kompozytora, prezentując m.in. twórczość bliskiego Chopinowi kręgu jego przyjaciół - kompozytorów polskich, dla których pamięć potomnych okazała się mniej łaskawa, a którzy pozostawili utwory dużej wartości: Dobrzyńskiego, Nowakowskiego, Lessela, Krogulskiego, a także tych,z którymi współtworzył świat muzyczny Europy pierwszej połowy XIX wieku i tych, którzy pozostawali wyraźnie pod jego wpływem. Szczególne miejsce w programie każdego festiwalu zajmuje także twórczość kompozytorów polskich XX i XXI wieku: Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, Pawła Szymańskiego...

Specjalnym walorem Chopina i jego Europy jest przywoływanie oryginalnego brzmienia utworów, które – wykonywane na instrumentach z epoki lub ich kopiach – pozwalają nam zbliżyć się do aury dźwiękowej czasów Chopina. Legendarne zespoły i soliści, specjalizujący się w wykonawstwie historycznym są stałymi gośćmi Festiwalu, przybliżając magiczny obraz minionych epok. Pianiści grają na fortepianach z kolekcji Instytutu, który dysponuje zbiorem instrumentów z czasów Chopinowskich: słynnymi Pleyelami, Erardami, Broadwoodem i kopią fortepianu Graf. Już wiosną 2018 roku kolekcję dopełni niezwykły nabytek: pierwsza współczesna kopia warszawskiego instrumentu Chopina z manufaktury cenionego ówcześnie Fryderyka Buchholtza.

Chopin i jego Europa szczyci się gronem muzycznych przyjaciół, do których należą gwiazdy światowej pianistyki, wybitni kameraliści, wirtuozi różnych instrumentów, dyrygenci, znakomite zespoły… wśród goszczących po wielokroć w Warszawie na zaproszenie Instytutu są Martha Argerich, Nelson Freire, Nelson Goerner, Garrick Ohlsson, Krystian Bezuindehout. Orkiestra XVIII wieku, Europa Galante, Collegium 1704, Sinfonia Varsovia… Festiwal jest podstawą stale powiększanej i zdobywającej międzynarodowe uznanie kolekcji wydawnictw fonograficznych CD i DVD Instytutu.

Objęcie mecenatem Festiwalu „Chopin i jego Europa” wynika z zaangażowania PKN ORLEN we współpracę z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Jednocześnie jest wielkim zaszczytem możliwość upowszechniania muzyki Fryderyka Chopina, która jest naszym dobrem narodowym. Wierzę, że trwająca ponad dwa tygodnie muzyczna uczta w mistrzowskim wykonaniu wirtuozów światowej muzyki dostarczy nam niepowtarzalnych przeżyć, dlatego w imieniu organizatorów i swoim własnym serdecznie zapraszam. – powiedział Wojciech Jasiński, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Muzyka epoki baroku była źródłem inspiracji dla wielu kompozytorów XIX wieku, w tym Fryderyka Chopina, który dzieła Jana Sebastiana Bacha szczególnie cenił i miał stale w repertuarze. Od Bacha do Chopina technika kompozytorska przeszła szczególną drogę: poszukiwano klasycznej prostoty form, koncertowej wirtuozerii w stylu brillant, intymnego liryzmu w miniaturach i pieśniach, monumentalizmu w operach i symfoniach. Chopin zawarł wszystkie te elementy w swych dziełach, nadając im niepowtarzalny rys osobisty i uniwersalny charakter porównywany jedynie z muzyką Bacha. Tegoroczny festiwal Chopin i jego Europa umożliwi prześledzenie tej drogi pełnej muzycznych refleksów i kontrastów.

Koncerty festiwalowe odbywają się od 12 do 30 sierpnia m.in. w Filharmonii Narodowej, w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, na Zamku Królewskim i w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie organizatora.

Media

Wiadomości

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Szokujące słowa ekologa! Niemiecki wywiad werbował do protestów przeciwko budowie zbiorników retencyjnych!

Trump i Duda spotkają się w Amerykańskiej Częstochowie – kluczowe wydarzenie przed wyborami w USA

Dzisiaj informacje TV Republika

Dlaczego luksusowy resort w Jeleniej Górze przerwał wał powodziowy?

Kowalski: Tusk powinien być natychmiast zdymisjonowany

Myślano, że obok wiecu Trumpa są materiały wybuchowe. Policja wkroczyła do akcji

Jak doszło do eksplozji pagerów Hezbollahu?

Najnowsze

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?