"Przed Wielkim jubileuszem - Od Bacha do Chopina" - 13. Międzynarodowy Festiwal Chopin i jego Europa
Warszawa to miasto Chopina - to tu rozwijał się jego niepowtarzalny talent, formował gust, a także zamiłowania estetyczne i artystyczne. Tegoroczna 13. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego "Chopin i jego Europa" to ponad 40 koncertów, światowej sławy wykonawcy, arcydzieła muzyki europejskiej i polskiej od baroku po XIX wiek. Festiwal rozpoczął się 12 sierpnia i potrwa do końca miesiąca. Przed nami 3 ostatnie, niezwykle fascynujące dni. Nie może Państwa zabraknąć!
Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Stanisław Leszczyński. Za organizację festiwalu w 2015 roku otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida, przyznawaną przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Leszczyński jest także twórcą i szefem artystycznym wszystkich serii fonograficznych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów muzycznych w Belgradzie, Luksemburgu, Genewie, Amsterdamie i Warszawie.
– Tegoroczna edycja festiwalu "Przed Wielkim jubileuszem - Od Bacha do Chopina" rozpoczęła się 12 sierpnia i potrwa do 30 sierpnia 2017 roku. Jest ona swoistym prologiem obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, który to jubileusz przypada na rok 2018 - mówił Stanisław Leszczyński, dyrektor artystyczny festiwalu.
Sierpniowy festiwal Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina przygląda się twórczości Chopina poprzez arcydzieła innych twórców, zwłaszcza tych, z których czerpał. Odwołuje się także do współczesności genialnego kompozytora, prezentując m.in. twórczość bliskiego Chopinowi kręgu jego przyjaciół - kompozytorów polskich, dla których pamięć potomnych okazała się mniej łaskawa, a którzy pozostawili utwory dużej wartości: Dobrzyńskiego, Nowakowskiego, Lessela, Krogulskiego, a także tych,z którymi współtworzył świat muzyczny Europy pierwszej połowy XIX wieku i tych, którzy pozostawali wyraźnie pod jego wpływem. Szczególne miejsce w programie każdego festiwalu zajmuje także twórczość kompozytorów polskich XX i XXI wieku: Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, Pawła Szymańskiego...
Specjalnym walorem Chopina i jego Europy jest przywoływanie oryginalnego brzmienia utworów, które – wykonywane na instrumentach z epoki lub ich kopiach – pozwalają nam zbliżyć się do aury dźwiękowej czasów Chopina. Legendarne zespoły i soliści, specjalizujący się w wykonawstwie historycznym są stałymi gośćmi Festiwalu, przybliżając magiczny obraz minionych epok. Pianiści grają na fortepianach z kolekcji Instytutu, który dysponuje zbiorem instrumentów z czasów Chopinowskich: słynnymi Pleyelami, Erardami, Broadwoodem i kopią fortepianu Graf. Już wiosną 2018 roku kolekcję dopełni niezwykły nabytek: pierwsza współczesna kopia warszawskiego instrumentu Chopina z manufaktury cenionego ówcześnie Fryderyka Buchholtza.
Chopin i jego Europa szczyci się gronem muzycznych przyjaciół, do których należą gwiazdy światowej pianistyki, wybitni kameraliści, wirtuozi różnych instrumentów, dyrygenci, znakomite zespoły… wśród goszczących po wielokroć w Warszawie na zaproszenie Instytutu są Martha Argerich, Nelson Freire, Nelson Goerner, Garrick Ohlsson, Krystian Bezuindehout. Orkiestra XVIII wieku, Europa Galante, Collegium 1704, Sinfonia Varsovia… Festiwal jest podstawą stale powiększanej i zdobywającej międzynarodowe uznanie kolekcji wydawnictw fonograficznych CD i DVD Instytutu.
Objęcie mecenatem Festiwalu „Chopin i jego Europa” wynika z zaangażowania PKN ORLEN we współpracę z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Jednocześnie jest wielkim zaszczytem możliwość upowszechniania muzyki Fryderyka Chopina, która jest naszym dobrem narodowym. Wierzę, że trwająca ponad dwa tygodnie muzyczna uczta w mistrzowskim wykonaniu wirtuozów światowej muzyki dostarczy nam niepowtarzalnych przeżyć, dlatego w imieniu organizatorów i swoim własnym serdecznie zapraszam. – powiedział Wojciech Jasiński, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Muzyka epoki baroku była źródłem inspiracji dla wielu kompozytorów XIX wieku, w tym Fryderyka Chopina, który dzieła Jana Sebastiana Bacha szczególnie cenił i miał stale w repertuarze. Od Bacha do Chopina technika kompozytorska przeszła szczególną drogę: poszukiwano klasycznej prostoty form, koncertowej wirtuozerii w stylu brillant, intymnego liryzmu w miniaturach i pieśniach, monumentalizmu w operach i symfoniach. Chopin zawarł wszystkie te elementy w swych dziełach, nadając im niepowtarzalny rys osobisty i uniwersalny charakter porównywany jedynie z muzyką Bacha. Tegoroczny festiwal Chopin i jego Europa umożliwi prześledzenie tej drogi pełnej muzycznych refleksów i kontrastów.
Koncerty festiwalowe odbywają się od 12 do 30 sierpnia m.in. w Filharmonii Narodowej, w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, na Zamku Królewskim i w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.
Szczegółowy program dostępny jest na stronie organizatora.