Przejdź do treści
Pendolino jednak nie wyjadą na tory?
wikipedia/Travelarz/CC BY-SA 3.0

Grudniowy wyjazd polskich Pendolino na tory może być zagrożony, jeśli producent nie złoży wniosku homologacyjnego do Urzędu Transportu Kolejowego w ciągu 2-3 tygodni – ocenił szef PKP Intercity Marcin Celejewski.

PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. 6 maja br. minął termin przekazania PKP Intercity pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Od tego czasu polski przewoźnik zaczął naliczać kary producentowi.

– (We wtorek) Złożyliśmy partnerską propozycję, rozwiązującą wszystkie problemy i umożliwiającą wprowadzenie składów w grudniu. Niestety została ona odrzucona – poinformował Celejewski w rozmowie z dziennikarzami.

Celejewski wyjaśnił, że propozycja złożona francuskiemu koncernowi polegała na „dwustopniowej homologacji” oraz skierowaniu do sądu arbitrażowego kwestii kar za nieterminowe dostarczanie pociągów.

– Będziemy skłonni odebrać pociągi, które będą jeździć z prędkością 250 km/h, są zgodne z polską infrastrukturą kolejową, będą miały certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego oraz będą współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS1 – dodał.

Zdaniem Celejewskiego grudniowy wyjazd pociągów Pendolino na polskie tory może być zagrożony jeśli, producent nie złoży wniosku homologacyjnego do UTK w ciągu 2-3 tygodni. Zapewnił jednak, że polski przewoźnik nie chce zrywać kontraktu. Szef PKP Intercity poinformował ponadto, że podczas odbiorów fabrycznych w dwóch składach Pendolino wykryto problemy techniczne. – Alstom musi usunąć te usterki (…) Podejrzewamy, że w dwóch przypadkach jest to wykorzystanie używanych części i nierzetelne wykonanie pewnych elementów konstrukcyjnych – powiedział. Dodał, że 9 składów, które są już w Polsce, przeszło odbiór fabryczny.

Szef PKP Intercity pytany przez dziennikarzy, czy spółka ma jakiś „plan B”, powiedział: – Robimy wszystko, aby nasi pasażerowie bez względu na postawę Alstomu mocno nie ucierpieli. – Pracujemy nad scenariuszem alternatywnym, mamy rezerwę taborową – zaznaczył.

PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. 

pap

Wiadomości

Ulewa, silny wiatr i burze. Taka czeka nas środa

TRZEBA ZOBACZYĆ!

NASZ NEWS: Podejrzani o nadużycia z posadami w państwowym gigancie energetycznym

Chcą przesłuchać Ziobrę za wszelką cenę. Nawet bez badań

Wójcik: mam nadzieję, że Zbigniew Ziobro wróci do polskiej polityki

SPRAWDŹ TO!

Groźny huragan Helen. Rozpoczęła się ewakuacja!

Czarne chmury nad branżą turystyczną Dolnego Śląska

Rosja przejmuje w Afryce nowe kopalnie złota. Jaka jest cena?

Stan alarmowy przekroczony w 21 miejscach Odry w Lubuskim

Egzekucja skazanego za zabójstwo mimo sprzeciwu rodziny ofiary

ONZ to Lewiatan, który narzuca agendę ideologiczną

Chciały wspomóc Donalda Tuska. Rzuciły mu betonowe koło ratunkowe

Szczytowa fala kulminacyjna przepływa przez Krosno Odrzańskie

Chciał dokonać zamachu na Trumpa. Grozi mu dożywocie

Pożar hali magazynowej z farbami został opanowany

Duda: nie da się osiągnąć pokoju i bezpieczeństwa bez poszanowania prawa

Najnowsze

Ulewa, silny wiatr i burze. Taka czeka nas środa

Groźny huragan Helen. Rozpoczęła się ewakuacja!

SPRAWDŹ TO!

Czarne chmury nad branżą turystyczną Dolnego Śląska

Rosja przejmuje w Afryce nowe kopalnie złota. Jaka jest cena?

Stan alarmowy przekroczony w 21 miejscach Odry w Lubuskim

NASZ NEWS: Podejrzani o nadużycia z posadami w państwowym gigancie energetycznym

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Chcą przesłuchać Ziobrę za wszelką cenę. Nawet bez badań

Wójcik: mam nadzieję, że Zbigniew Ziobro wróci do polskiej polityki