Przejdź do treści

Pendolino jednak nie wyjadą na tory?

Źródło: wikipedia/Travelarz/CC BY-SA 3.0

Grudniowy wyjazd polskich Pendolino na tory może być zagrożony, jeśli producent nie złoży wniosku homologacyjnego do Urzędu Transportu Kolejowego w ciągu 2-3 tygodni – ocenił szef PKP Intercity Marcin Celejewski.

PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. 6 maja br. minął termin przekazania PKP Intercity pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Od tego czasu polski przewoźnik zaczął naliczać kary producentowi.

– (We wtorek) Złożyliśmy partnerską propozycję, rozwiązującą wszystkie problemy i umożliwiającą wprowadzenie składów w grudniu. Niestety została ona odrzucona – poinformował Celejewski w rozmowie z dziennikarzami.

Celejewski wyjaśnił, że propozycja złożona francuskiemu koncernowi polegała na „dwustopniowej homologacji” oraz skierowaniu do sądu arbitrażowego kwestii kar za nieterminowe dostarczanie pociągów.

– Będziemy skłonni odebrać pociągi, które będą jeździć z prędkością 250 km/h, są zgodne z polską infrastrukturą kolejową, będą miały certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego oraz będą współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS1 – dodał.

Zdaniem Celejewskiego grudniowy wyjazd pociągów Pendolino na polskie tory może być zagrożony jeśli, producent nie złoży wniosku homologacyjnego do UTK w ciągu 2-3 tygodni. Zapewnił jednak, że polski przewoźnik nie chce zrywać kontraktu. Szef PKP Intercity poinformował ponadto, że podczas odbiorów fabrycznych w dwóch składach Pendolino wykryto problemy techniczne. – Alstom musi usunąć te usterki (…) Podejrzewamy, że w dwóch przypadkach jest to wykorzystanie używanych części i nierzetelne wykonanie pewnych elementów konstrukcyjnych – powiedział. Dodał, że 9 składów, które są już w Polsce, przeszło odbiór fabryczny.

Szef PKP Intercity pytany przez dziennikarzy, czy spółka ma jakiś „plan B”, powiedział: – Robimy wszystko, aby nasi pasażerowie bez względu na postawę Alstomu mocno nie ucierpieli. – Pracujemy nad scenariuszem alternatywnym, mamy rezerwę taborową – zaznaczył.

PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. 

pap

Wiadomości

Globalna awaria w świecie technologii. Nie działa chat GPT!

Woś: efekt ,,Zielonego ładu'' - najdroższy prąd, brak konkurencyjności i innowacji

SPRAWDŹ TO!

SKANDAL! Dyplomy Collegium Humanum za kasę ratusza, a później... stanowisko

Magister bez tytułu i kłamstwa Kotuli

Rusza proces ws. oszustw metodą "na policjanta"

Sprzątamy dla Polski, czyli jak dbać o planetę

J.D. Vance złoży wizytę w Polsce? Może jeszcze w tym miesiącu

Ozdoba: po inauguracji Trumpa widać strach brukselskich elit

Podłożyli ładunki wybuchowe pod prywatny dom [ZDJĘCIA]

Mamy to! Już ponad 70 tysięcy pobrań aplikacji Radio Republika!

Jakie będą pierwsze decyzje polityczne Trumpa?

Miał być deportowany z Niemiec. Zamiast tego - zabił dwie osoby

Pierwsze decyzje polityczne Donalda Trump

Gospodarka leci w dół. Morawiecki wprost: czy cofniemy się w rozwoju?

Tusk niszczy relacje Polska - USA

Najnowsze

Globalna awaria w świecie technologii. Nie działa chat GPT!

Rusza proces ws. oszustw metodą "na policjanta"

Sprzątamy dla Polski, czyli jak dbać o planetę

J.D. Vance złoży wizytę w Polsce? Może jeszcze w tym miesiącu

Ozdoba: po inauguracji Trumpa widać strach brukselskich elit

Woś: efekt ,,Zielonego ładu'' - najdroższy prąd, brak konkurencyjności i innowacji

SKANDAL! Dyplomy Collegium Humanum za kasę ratusza, a później... stanowisko

SPRAWDŹ TO!

Magister bez tytułu i kłamstwa Kotuli