Zwiedzanie stacji podziemnej kolejki, przedstawienia teatralne, koncerty oraz spacery z przewodnikiem to niektóre atrakcje, które czekać będą na mieszkańców Warszawy w niedzielę podczas dnia otwartego na centralnym odcinku II linii metra.
Podczas akcji organizowanej pod hasłem "Zobacz zanim pojedziesz" będzie można zobaczyć wszystkie siedem stacji nowej nitki metra. Wstęp w godz. 10-18 będzie wolny, nie są konieczne zapisy.
Ratusz zapowiada, że podczas dnia otwartego przy stacji Świętokrzyska na warszawiaków czekać będą występy artystyczne, przedstawienia teatralne i zabawy dla dzieci. Ma wystąpić m.in. Teatr Improwizowany Klancyk, Zespół Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego "Warszawianka". Na Pradze, przy Placu Wileńskim odbędzie się natomiast Praski Jarmark. Będą stoiska handlowe, gastronomia, występy m.in. Praskiej Orkiestry Dętej, Kapeli z Targówka i Kapeli Praskiej.
– Chcieliśmy, żeby tego typu wydarzenia towarzyszyły dniu otwartemu na obu brzegach Wisły – powiedział dziennikarzom rzecznik prasowy stołecznego ratusza Bartosz Milczarczyk.
Ponadto dzielnica Wola zaprasza w niedzielę na grę miejską "Metro zmienia Warszawę", a Warszawska Organizacja Turystyczna na spacery z przewodnikiem dookoła nowych stacji. Niespodzianki na dzień otwarty szykują także Centrum Nauki Kopernik i Wydział Fizyki oraz Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego.
Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 kilometrów łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od Zachodu na Wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".
Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".
Czerwony, szary, żółty, filetowy, morska zieleń, zieleń piłkarskiej murawy i niebieski – to kolory każdej kolejnej stacji nowej linii metra od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. W tych kolorach utrzymane są elementy wystroju wnętrza – ławki, sufity, ściany zatorowe, szklane ściany wind i zadaszenia wejść.
Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor.
Pierwsi pasażerowie mają pojechać centralnym odcinkiem II linii metra w połowie grudnia, po zakończeniu odbiorów końcowych.
Ratusz przekonuje, że 14 grudnia to najbardziej realny termin oddania do użytku II nitki podziemnej kolejki, związany z przewidywanym zakończeniem odbiorów końcowych. Po odbiorach wewnętrznych, które mają zakończyć się 6 listopada, odbiorów zewnętrznych dokonają m.in. straż pożarna, Urząd Transportu Kolejowego, nadzór budowlany i Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.
Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 roku budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.