37 proc. młodych Polaków do 35 r. ż. myśli o emigracji, ale przed decyzją powstrzymuje ich pandemia. Jednocześnie w 2020 r. 400 tys. młodych ludzi wpadło w „bierność zawodową” – powiedział prof. Jacek Męcina, ekspert z zakresu stosunków pracy i polityki zatrudnienia z Uniwersytetu Warszawskiego.
Prof. Męcina uczestniczył w debacie online „Relacje w dobie COVID-u”, organizowanej przez Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zwrócił uwagę, że pandemia spowodowała spadek jakości pracy, co – jego zdaniem – wzmaga myślenie o zmianie miejsca zatrudnienia.
- Pierwszy rok pandemii oznaczał ograniczanie bonusów, czasem ograniczanie wynagrodzeń, a przestoje spowodowały spadek dochodów. Z badań z pierwszej połowy 2021 r. wynika, że spadek jakości pracy jest na tyle odczuwalny, że większość pracowników myśli o zmianie zatrudnienia, a jedna trzecia młodych do 35 r.ż. myśli o migracji. Dziś przed migracjami młodych ludzi powstrzymuje pandemia, ale obawiam się, że jeśli nie poradzimy sobie z szybką poprawą jakości pracy, może się okazać, że najlepiej wykształceni wybiorą kilkuletnią migrację – powiedział prof. Męcina.
Bierność zawodowa
Zdaniem eksperta sytuacja jest niepokojąca, bo nakłada się na inne zjawisko – „bierność zawodową”. Według wyliczeń przytoczonych przez prof. Męcinę tuż po wybuchu pandemii ok. 500 – 600 tys. ludzi straciło pracę, bo forma zatrudnienia nie chroniła ich w żaden sposób w sytuacji kryzysu. W 2021 r. liczba ta spadła do ok. 120 tys., ale zmieniło się nastawienie młodych ludzi do formy zatrudnienia. W dużo większym stopniu są zainteresowani umową o pracę.
- Najprawdopodobniej osoby, które w pierwszej kolejności straciły zatrudnienie, wybrały bierność zawodową, bo były na tyle słabe, że nie potrafiły się przebić, albo obawiając się pandemii i zagrożenia dla własnego zdrowia - wybrały bierność zawodową. A to już jest niebezpieczne, bo jeśli spojrzymy na naszą strukturę zatrudnienia, to poziom tego niewykorzystanego potencjału nam wciąż rośnie – powiedział Męcina.
Zdaniem prof. Męcina, aby młodzi ludzie chcieli kształcić i mieszkać w Polsce, konieczne jest opracowanie systemu współpracy między biznesem a edukacją, aby wspólnie podejmować decyzje o kształceniu nowych specjalistów.