- Jesteśmy w miejscu, które łączy Wschód z Zachodem i nie mamy jeszcze szybkiej koeli. Możemy zainwestować w rozwiązanie, które pozwoli nam poruszać się nie 50 km/h szybciej, ale wiele setek kilometrów na godzinę szybciej. Według szacunków może być to tańsze niż szybka kolej - mówił o projekcie Hyperloop w Polsce Krzysztof Tabiszewski, koordynator grupy Hyper Poland, gość TV Republika.
- Hyper Poland to grupa inżynierów, którzy podjęli się wyzwania budowy Hyperloop - to coś zbliżonego do szybkiej kolei. Budujemy rurę między miastami i tam umieszczamy pojazdy. Możemy tam kontrolować warunki atmosferyczne, w tym obniżyć ciśnienie. Może to wiązać się z oszczędnością energii. Jeżeli obniżymy ciśnienie w rurze, obniżamy opór i możemy poruszać się bardzo szybko przy małym zużyciu energii - tłumaczy Krzysztof Tabiszewski, koordynator zespołu Hyper Poland. - Projekt jest wykonalny od strony naukowej i technicznej - dodał.
- Zaczęło się to od konkursu Elona Muska, do którego zaprosił on inżynierów i grupy z całego świata. Nasz projekt dostał pozytywne oceny, dlatego postanowiliśmy w Polsce kontynuować pracę. Podczas konkursu z Dubaju zostaliśmy nagrodzeni i dalej pracujemy nad projektem. Łączymy siły, by taki transport powstał w Europie - powiedział Tabiszewski.
- Polska jest najlepszym krajem na taką technologię. Jesteśmy w miejscu, które łączy Wschód z Zachodem i nie mamy jeszcze szybkiej koeli. Możemy zainwestować w rozwiązanie, które pozwoli nam poruszać się nie 50 km/h szybciej, ale wiele setek kilometrów na godzinę szybciej. Według szacunków może być to tańsze niż szybka kolej. Chcemy jak najszybciej rozpocząć pracę nad technologią, zbudować tor testowy - zapowiedział koordynator Hyper Poland.
- Zrobiliśmy kilka propozycji tras – Warszawa-Łodź-Wrocław, Kraków-Katowice, ale to, jak trasa pobiegnie zależy już od innych decydentów. Amerykanie twierdza, że już w 2020 zbudują pierwszą nitkę Hyperloop, w Abu Zabi mówi się o najbliższych 10-15 latach, my rozwijamy też wiele technologii transportowych, które będą stosowane także w innych pojazdach. Badamy technologie poprawiające bezpieczeństwo, komfort, zużycie energii - wyliczał Krzysztof Tabiszewski.