Przejdź do treści
15:45 NATO: Rutte spotka się z Trumpem w Waszyngtonie na początku przyszłego tygodnia
15:43 Wrocław: Funkcjonariusze służby celno-skarbowej podejrzani o napaść na policjanta
15:08 IMGW: burze w całym kraju; alert RCB ostrzegający przed intensywnym deszczem
14:23 UE: przewodnicząca KE Ursula von der Leyen powiedziała, że UE przedłuży zawieszenie środków odwetowych wobec USA do początku sierpnia. Planowo miały one wejść w życie w nocy z poniedziałku na wtorek
14:12 Chełmno: prokuratura przedstawiła 56-letniemu Zbigniewowi W. zarzuty usiłowania zabójstwa pięciu osób przez celowe potrącenie ich na chodniku
13:26 Tarnów: mężczyzna podejrzewany o zaatakowanie w piątek wieczorem w centrum miasta 17-latka zgłosił się na komisariat i przyznał do winy
13:07 GIS: woda na kąpieliskach nad morzem w woj. zachodniopomorskim i pomorskim jest zdatna do kąpieli. Z kolei nad kąpieliskami m.in. w Ustce, Łebie, Darłowie, Kołobrzegu, Rogowie i Mrzeżynie czerwona flaga jest związana z wysokimi falami
Wydarzenie Poseł Dorota Arciszewska-Mielewczyk oraz Klub „Gazety Polskiej” Kościerzyna zapraszają na spotkanie z posłami Mariuszem Goskiem oraz Dariuszem Mateckim, 21 lipca, godz. 16.30, ul. 3 maja 9, Kościerzyna.
Wydarzenie Poseł Agnieszka Wojciechowska van Heukelom oraz Klub "Gazety Polskiej" Łódź Górna zapraszają na spotkanie z Jackiem Saryuszem Wolskim, 14 lipca, godz. 18:00, ul. Piotrkowska 143, Łódź
Wydarzenie Wiec poparcia dla Ryszarda Majdzika. 14 lipca (poniedziałek), godz. 12:30 pod Sądem Rejonowym, ul. Przy Rondzie 7, Kraków
Wydarzenie USA: Kluby Gazety Polskiej Nowym Jorku zapraszają 23 lipca o godz. 19.00 Polonię na spotkanie autorskie z europosłem Danielem Obajtkiem, które odbędzie się w Cracovia Manor, Wallington, NJ07057
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Bank poinformuje cię o tym, jak odebrać rekompensatę - w puli 80 mln

Źródło: pixabay

Prezes UOKiK sprawdził, jak Euro Bank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska informują klientów o zmianach opłat. Zmiany warunków umów muszą być dostarczone konsumentom na trwałym nośniku wraz z informacją o podstawie prawnej i faktycznej wprowadzanej modyfikacji. Z niedopełnienia tych obowiązków, do klientów banków jako rekompensata może wpłynąć nawet 80 mln zł – czytamy w komunikacie UOKiK. Urząd nie nałożył kar gdyż banki zgodziły się na rekompensaty.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza, jak banki zmieniają warunki umów z konsumentami. Najczęściej modyfikacje dotyczą podwyżek w tabelach opłat i prowizji. Zarzuty UOKiK dotyczą tego, że banki, wprowadzając zmiany, nie informując klientów o podstawach prawnych i faktycznych takich działań. Urząd kwestionuje również to, że propozycje tych zmian są udostępniane tylko w wewnętrznym systemie e-bankowości, który nie spełnia obecnie cech trwałego nośnika.

Wątpliwości wzbudziły praktyki 18 banków. Zakończyły się już kolejne postępowania w sprawie: Euro Banku, Banku Handlowego i Banku Ochrony Środowiska.

#UOKiK wydał trzy decyzje. Euro Bank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska nieprawidłowo informowały konsumentów o zmianach warunków umów. Banki zobowiązały się do rekompensaty dla klientów. Może ona wynieść nawet 80 mln zł https://t.co/gPvMXPciWW

— UOKiK (@UOKiKgovPL) 30 listopada 2017

 

Nie nakładaliśmy kar finansowych, ponieważ banki zobowiązały się do zmiany praktyk. Łączna wartość przysporzenia konsumenckiego może wynieść nawet ok. 80 mln zł. Klienci otrzymają od banków informacje o tym, jak mogą skorzystać z rekompensaty – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. - Od 2007 r. obowiązują przepisy dyrektywy o usługach płatniczych, która reguluje tematykę trwałego nośnika. Sektor finansowy miał więc dużo czasu na dostosowanie się do przepisów. Nasze stanowisko potwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE – dodaje Niechciał.

Zastrzeżenia UOKiK dotyczą tego, że wewnętrzne systemy e-bankowości - za pośrednictwem których rozsyłane były do klientów informacje o zmianach warunków umowy - stosowane przez: Euro Bank i Bank Ochrony Środowiska nie posiadają obecnie cech trwałego nośnika.

Zdaniem Urzędu, wewnętrzne systemy bankowości elektronicznej są całkowicie pod kontrolą banków, a zastosowana w nich technologia nie daje konsumentom gwarancji, że przedsiębiorcy nie zmienią treści udostępnionych tam dokumentów. Ponadto instytucje finansowe nie zapewniają dostępu do tych informacji po zakończeniu umowy, a także wymuszają na konsumentach dowiadywanie się, czy informacja o zmianach została zamieszczona w serwisie.

W rezultacie nie mogą stanowić jedynego kanału do przesyłania konsumentom informacji o planowanych zmianach umów. – Nie chcemy powrotu do listu w kopercie. E-bankowość jest jednym z najbezpieczniejszych sposobów informowania o zmianach. Jednak musi spełniać cechy trwałego nośnika. Czyli informacje muszą być przechowywane w niezmienionej postaci, przez odpowiedni czas, bank nie może ich usuwać. Takie stanowisko prezentuje również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – uważa Marek Niechciał. Euro Bank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska zaniechały tych praktyk oraz rozpoczęły prace nad tym, aby dostosować swoje systemy do cech trwałego nośnika.

Prezes UOKiK ustalił, że Euro Bank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska informowały klientów o podwyżkach, ale nie wskazywały konkretnych podstaw prawnych umożliwiających im takie działanie ani okoliczności, które miały na nie wpływ. Zdarzało się, że w piśmie bank odsyłał klienta jedynie do ogólnego paragrafu w umowie. W efekcie konsument mógł nie wiedzieć, z czego wynika podwyżka za wypłatę gotówki w bankomacie i czy została wprowadzona prawidłowo. – Przykładowo – jeżeli podwyżka opłat wynika ze wzrostu inflacji, to bank powinien o tym poinformować klienta. Musi on też wiedzieć, w jakim okresie i o ile zmienił się ten czynnik i w jakim zakresie mogło to mieć wpływ na zmianę obowiązującej tabeli opłat i prowizji – dodaje Marek Niechciał.

Euro Bank, Bank Handlowy i Bank Ochrony Środowiska zobowiązały się do usunięcia negatywnych skutków kwestionowanych praktyk, w tym zrekompensowania klientom strat, które mogły z nich wynikać. Łączna suma tych rekompensat może wynieść nawet ok. 80 mln zł. Konsumenci, w zależności od banku, będą mogli np. za darmo korzystać z bankomatów, bezpłatnych powiadomień sms, dostaną zwrot nadpłat. O szczegółach poinformują klientów banki w osobnej korespondencji.

centrumprasowe.pap.pl

Wiadomości

Lemingopedia do Kohuta: Łukasz, jak Ci nie wstyd?!

Rewitalizacja Wrocławia w stylu Breslau

Onet nie może bez szczucia. Wnuki Tuska "cacy", Kasia Nawrocka znów "be"

Tarczyński: czas na imigrancką przemoc dla zabawy, napady rabunkowe powoli przemijają

Koryciarstwo przeżarło koalicję Tuska

Smutna niedziela w domu Marcina Gortata. Nie żyje jego mama

Superpuchar Polski: Lech i Legia walczą dziś o pierwsze trofeum w sezonie

Jaka przyszłość czeka Polskę 2050? Prawie co trzeci pytany wieszczy smutny los partii Hołowni

Kruszy się władza Donalda Tuska

Wrzosek znowu w dobrej formie. Łzy wylewane w TVN24 dawno już wyschły

W koalicji rządowej jest zamieszanie

Już nie tylko "inżynierowie". Ostaszewska widzi na granicy także "pielęgniarki, lekarzy, ekonomistów" [WIDEO]

Na co liczy Szymon Hołownia?

Ćwierć wieku temu zmarł Jan Karski. To on poinformował świat o Holokauście

Medialne przystawki Tuska atakują Szymona Hołownię

Najnowsze

Lemingopedia do Kohuta: Łukasz, jak Ci nie wstyd?!

Koryciarstwo przeżarło koalicję Tuska

Smutna niedziela w domu Marcina Gortata. Nie żyje jego mama

Superpuchar Polski: Lech i Legia walczą dziś o pierwsze trofeum w sezonie

Jaka przyszłość czeka Polskę 2050? Prawie co trzeci pytany wieszczy smutny los partii Hołowni

Rewitalizacja Wrocławia w stylu Breslau

Onet nie może bez szczucia. Wnuki Tuska "cacy", Kasia Nawrocka znów "be"

Tarczyński: czas na imigrancką przemoc dla zabawy, napady rabunkowe powoli przemijają