Wdrożenie zasad zrównoważonego rozwoju w biznesie jest bardzo ważnym krokiem w kierunku tworzenia trwałej, silnej gospodarki. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że ich działalność w mniejszym lub większym stopniu oddziałuje na otaczające środowisko i społeczeństwo. Jak zaznaczają eksperci, wprowadzenie w firmie zrównoważonego rozwoju niesie za sobą wiele korzyści, do których zaliczyć możemy m.in. poprawę wizerunku danego przedsiębiorstwa zarówno dla kontrahentów jak i pracowników, obniżenie kosztów, dostęp do nowych rynków oraz przyciągniecie świadomych klientów.
Jak tłumaczy Jacek Hutyra, doradca ds. strategii klimatycznych Orange Polska, zrównoważony rozwój jest to sposób działalności firmy, która ma świadomość, w jaki sposób wpływa na otaczające środowisko oraz społeczeństwo, stara się w jak największym stopniu eliminować wpływ negatywny, przyczyniając się do poprawy środowiska, a także w ten sposób budować swoją konkurencyjną przewagę na rynku.
Łukasz Matusiak, właściciel Horeca Instytut zaznacza, że w hotelarstwie oraz gastronomii zrównoważony rozwój jest również bardzo popularny i zaczyna się już w momencie tworzenia menu.
„Dzisiejsza kuchnia, jeżeli chodzi o kwestię restauracyjną, musi być ekologiczna. Natomiast za tą ekologicznością musi się kryć ekoedukacja, ekoświadomość, a to wszystko musi się spinać w ekobiznesie. Coraz bardziej nam to wychodzi, coraz więcej tego typu rzeczy się pojawia i myślę, że ta przyszłość jest przed nami” – dodał.
Wojciech Kałuża, wiceprezes zarządu ds. rozwoju w JSW S.A., podkreślił, że Jastrzębska Spółka Węglowa od lat wprowadza w swojej działalności kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Do takich działań zalicza m.in. pozyskiwanie wodoru podczas koksowania węgla. Jak zaznacza, JSW została także wpisana w tzw. polskiej strategii wodorowej, gdzie 10% wodoru ma pochodzić właśnie w tym procesie. W przyszłości wodór ten ma zostać wykorzystywany np. do napędzania autobusów wodorowych. Kałuża zwraca uwagę, że podczas procesu koksowania węgla powstają także węgla pochodne takie jak np. smoła koksowa, która wykorzystywana jest z kolei do produkcji grafitu, będącego m.in. jednym z tworzyw do produkcji baterii.
Jacek Hutyra wskazuje, że aby wprowadzić w swojej firmie zrównoważony rozwój, trzeba przede wszystkim przyjrzeć się dokładnie funkcjonowaniu swojej działalności.
„Po pierwsze energia, skąd biorę energię? Jakie są jej źródła? Czy na pewno są najbardziej efektywne? Czy mogę coś zmienić? Skąd biorę niezbędne produkty i półprodukty do produkcji? Co sprzedaje, jak sprzedaje? Czy mi tego zostaje? Czy się nie marnuje? Czy jestem w stanie ograniczyć straty? Czy mogę wpływać w jakiś sposób na otoczenie? Więc właśnie o to chodzi, żeby rozpocząć od tego, co naprawdę jest istotne w mojej działalności i tam szukać tego wpływu pozytywnego i negatywnego. Budować związki ze swoim otoczeniem, poprawiać je i w ten sposób budować długoterminową przewagę konkurencyjną” – powiedział.
Według Mateusza Matusiaka wprowadzenie strategii zrównoważonego rozwoju w swoim pierwotnym założeniu ma działanie ukierunkowane na rozwój ekologii, ale jest to także zwiększenie efektywności finansowej danego przedsiębiorstwa.
Hutyra zwraca uwagę, że aktualnie pojawia się coraz więcej wymagań dla firm dotyczących tego, co dane przedsiębiorstwo robi i jak przekłada się to na klimat, środowisko czy społeczeństwo. W pierwszej kolejności tego typu raportowanie dotyczy dużych spółek giełdowych, lecz w przyszłości grono to będzie się powiększać i do raportowania dołączać będą kolejne firmy. Przepisy będą się także coraz bardziej zaostrzać, a firmy będą miały coraz większe wymagania wobec swoich partnerów biznesowych.
Więcej w materiale wideo. Polecamy!