Sam pomysł założenia biznesu w dzisiejszych czasach to nie wszystko. Mnóstwo osób nie jest odpowiednio przygotowanych do prowadzenia swojej działalności gospodarczej. Wielu przedsiębiorców popełnia błędy już na starcie, działa zbyt pochopnie, nie posiada opracowanego biznesplanu i w większości nastawiona jest na zarabianie jak największej ilości pieniędzy. Duże znaczenie przy prowadzeniu biznesu mają cechy przedsiębiorcy, a kluczem do osiągnięcia sukcesu jest kreatywność, a przede wszystkim skłonność do podejmowania ryzyka.
Dr Piotr Maszczyk kierownik Zakładu Makroekonomii w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie wskazuje, że jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez przedsiębiorców jest prowadzenie działalności gospodarczej skierowanej tylko i wyłącznie na zysk i zarabianie jak największej ilości pieniędzy.
„Oczywiście pieniądze są z tym związane, ale jeśli ktoś myśli wyłącznie o pieniądzach, to już na starcie robi błąd. Działalność gospodarczą prowadzi się po to, żeby odnieść sukces. I tak należy na to patrzeć.Kiedy będziemy się rozwijać, tylko w ten sposób możemy doprowadzić do tego, że z działalności gospodarczej o skali lokalnej wyrośnie w perspektywie dziesięcioleci firma, która będzie działać na rynku światowym” – mówił.
Drugim błędem, na jaki wskazuje dr Maszczyk, popełnianym przez osoby prowadzące własną działalność jest dążenie do zbyt wysokiej jakości wytwarzanych dóbr lub usług. Wielu przedsiębiorców nie potrafi zdefiniować swojego docelowego klienta.
„Nie chodzi o to, żeby sprzedawać coś, co jest najlepsze na świecie. Chodzi o to, żeby sprzedawać coś, co odpowiada potrzebom naszych klientów. To po pierwsze oszczędzi mnóstwo pracy przyszłym przedsiębiorcom, a po drugie oszczędzi im bardzo wiele pieniędzy” - dodał.
Przemysław Ruchlicki z Biura Polityki Gospodarczej w Krajowej Izbie Gospodarczej zaznacza, że do najczęściej popełnianych błędów, głównie przez startupy i firmy średniego szczebla jest „ułańska fantazja i spontaniczność”. Coraz częściej wielu przedsiębiorców działa zbyt pochopnie, nie planując wcześniej wizji rozwoju swojej firmy poprzez, chociażby określenie celów krótko i długoterminowych. Drugim z błędów, który pojawia się praktycznie w każdym przedsiębiorstwie, jest brak umiejętności delegowania zadań i odpowiedzialności. Wiele osób prowadzących działalność gospodarczą rezygnuje z zatrudnienia menadżerów, chcąc wszystkim zarządzać samemu.
„Niestety, brutalna prawda jest taka, że na świecie, a nawet w mieście, w którym żyjemy, jest mnóstwo osób, które zrobią coś szybciej, lepiej i taniej od nas. Zadaniem tego lidera jest znalezienie tych osób, zachęcenie do współpracy i zaufanie” – powiedział.
Według dr Maszczyka cechą dobrego lidera jest umiejętność reagowania na zmieniającą się sytuację na rynku, a także zdolność zarządzania zespołem. „Dobry lider to jest człowiek, który zawsze krzyczy za mną, a nigdy naprzód. To człowiek, za którym inni idą, a nie muszą być poganiani. To jest ktoś, kto tworzy wizje, umie tą wizją zarazić innych i przekonać, że jego wizja jest słuszna. To ktoś dla kogo chcemy pracować”
Zdaniem Piotra Balcerowskiego wiceprezesa Instytutu Staszica przedsiębiorca, chcąc założyć firmę czy startup musi cechować się przede wszystkim kreatywnością, energicznością, a także wyższą skłonnością do poniesienia ryzyka. Z kolei Maszczyk podkreśla, że kluczem do osiągnięcia sukcesu jest przedsiębiorczość, czyli umiejętność dostrzeżenia niezaspokojonej potrzeby społeczeństwa i wprowadzenie jej na rynek. Ruchlicki zaś wskazuje na szczęście, m.in. w znalezieniu niszy na rynku, a następnie kapitału na rozwój przedsiębiorstwa.
Więcej w materiale wideo. Polecamy!