Przejdź do treści
Jak chronić konsumenta na rynku finansowym? ZOBACZ kto może pomóc!

W najnowszym odcinku programu „Finansowe ABC” został poruszony bardzo ważny temat: ochrona konsumenta na rynku finansowym. To temat, który co rok nabiera coraz większego znaczenia. Ilu Polaków wie, gdzie szukać pomocy? O tym opowie Marcin Jaworski z Biura Rzecznika Finansowego.

Z sondy Telewizji Republika wynika, że mało ludzi – konsumentów – czuje się bezpiecznie na rynku finansowym. Wielu z nich nie wie, gdzie konkretnie szukać pomocy w razie problemów np. z kredytami, ubezpieczeniem etc. - Jak im pomóc? – Jest szereg instytucji, które mogą pomóc – mówi Marcin Jaworski – Najlepszym, pierwszym kontaktem powinna być wizyta w Biurze Rzecznika Konsumentów, który działa przy jednostkach samorządu terytorialnego. Oni są w stanie ukierunkować klienta, podpowiedzieć mu czy ma rację w tym sporze, czy nie. Pomagają przy przygotowaniu reklamacji, która jest prawem każdego klienta.  – wyjaśnia Jaworski. - Wielu ludzi obawia się pisania reklamacji, bo myślą, że trzeba mieć jakąś wiedzę prawno-finansową, a to nieprawda. Należy pisać własnymi słowami, prosto i treściwie – tłumaczy Jaworski.

Jeśli jednak reklamacja zostaje odrzucona, to klient może zgłosić się do Rzecznika Finansowego, który stara się pomóc w trybie interwencyjnym, czy w trybie polubownym. „Jeśli to nie przyniesie rezultatów, Rzecznik Finansowy pomaga na etapie postępowania sądowego, czy również rzecznik podejmuje działania systemowe, czyli np. informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, czy Komisję Nadzoru Finansowego o tym, że dostrzeżono niepokojące sygnały” – wyjaśnia Jaworski.

Czy wszystkie porady z jakimi zgłaszamy się do instytucji, które pomagają konsumentom są bezpłatne? – Tak! Zarówno pomoc Rzeczników Konsumentów, jak i Rzecznika Finansowego jest zasadniczo bezpłatna, nie licząc tego postępowania polubownego, gdzie mamy symboliczną, 50 złotową opłatę, z której na wniosek klienta, możemy również znieść. Możemy świadomie przyjąć, że istnieje system bezpłatnej pomocy – wyjaśnia Jaworski.

Co jednak najważniejsze, większość sporów kończy się polubownie. – Mniej więcej w co piątej sprawie udaje nam się doprowadzić do szczęśliwego zakończenia – mówi Jaworski.

Więcej w nowym odcinku programu „Finansowe ABC”, który dostępny jest na kanale YouTube Telewizji Republika. Program powstał przy współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.

 

 

Telewizja Republika

Wiadomości

Lebron utrzymuje wysoką formę przez całą karierę, bo...

Samolot transportowy DHL spadł na budynek mieszkalny

Prawie 300 tys. dłużników alimentacyjnych. Ich liczba stale rośnie

Poniedziałek zapowiada się słonecznie [POGODA]

Policjantka w Kanadzie wyraziła swoje poglądy. Kazali jej odejść

Prezydentem Urugwaju Yamandu Orsi. Frekwencja w II turze 90 proc.

17 osób zginęło w katastrofie autobusu. Spadli z urwiska

Burza Bert uderzyła w Europę. Chaos w Wielkiej Brytanii i Irlandii

NATO wzmacnia ochronę podwodnej infrastruktury krytycznej

I tura wyborów w Rumunii. Prorosyjski kandydat na czele

Atak rosyjskich dronów na Kijów

Protest w Nowym Sadzie. "Bulwar zakrwawionych rąk"

Rosja jest wyjątkowo agresywna w cyberprzestrzeni

Stróżniak zabronił puszczać "Przeżyj to sam" na wiecach KOD-u

Aktor opowiada szczerze o swoim alkoholizmie

Najnowsze

Lebron utrzymuje wysoką formę przez całą karierę, bo...

Policjantka w Kanadzie wyraziła swoje poglądy. Kazali jej odejść

Prezydentem Urugwaju Yamandu Orsi. Frekwencja w II turze 90 proc.

17 osób zginęło w katastrofie autobusu. Spadli z urwiska

Burza Bert uderzyła w Europę. Chaos w Wielkiej Brytanii i Irlandii

Samolot transportowy DHL spadł na budynek mieszkalny

Prawie 300 tys. dłużników alimentacyjnych. Ich liczba stale rośnie

Poniedziałek zapowiada się słonecznie [POGODA]