Jak chronić konsumenta na rynku finansowym? ZOBACZ kto może pomóc!
W najnowszym odcinku programu „Finansowe ABC” został poruszony bardzo ważny temat: ochrona konsumenta na rynku finansowym. To temat, który co rok nabiera coraz większego znaczenia. Ilu Polaków wie, gdzie szukać pomocy? O tym opowie Marcin Jaworski z Biura Rzecznika Finansowego.
Z sondy Telewizji Republika wynika, że mało ludzi – konsumentów – czuje się bezpiecznie na rynku finansowym. Wielu z nich nie wie, gdzie konkretnie szukać pomocy w razie problemów np. z kredytami, ubezpieczeniem etc. - Jak im pomóc? – Jest szereg instytucji, które mogą pomóc – mówi Marcin Jaworski – Najlepszym, pierwszym kontaktem powinna być wizyta w Biurze Rzecznika Konsumentów, który działa przy jednostkach samorządu terytorialnego. Oni są w stanie ukierunkować klienta, podpowiedzieć mu czy ma rację w tym sporze, czy nie. Pomagają przy przygotowaniu reklamacji, która jest prawem każdego klienta. – wyjaśnia Jaworski. - Wielu ludzi obawia się pisania reklamacji, bo myślą, że trzeba mieć jakąś wiedzę prawno-finansową, a to nieprawda. Należy pisać własnymi słowami, prosto i treściwie – tłumaczy Jaworski.
Jeśli jednak reklamacja zostaje odrzucona, to klient może zgłosić się do Rzecznika Finansowego, który stara się pomóc w trybie interwencyjnym, czy w trybie polubownym. „Jeśli to nie przyniesie rezultatów, Rzecznik Finansowy pomaga na etapie postępowania sądowego, czy również rzecznik podejmuje działania systemowe, czyli np. informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, czy Komisję Nadzoru Finansowego o tym, że dostrzeżono niepokojące sygnały” – wyjaśnia Jaworski.
Czy wszystkie porady z jakimi zgłaszamy się do instytucji, które pomagają konsumentom są bezpłatne? – Tak! Zarówno pomoc Rzeczników Konsumentów, jak i Rzecznika Finansowego jest zasadniczo bezpłatna, nie licząc tego postępowania polubownego, gdzie mamy symboliczną, 50 złotową opłatę, z której na wniosek klienta, możemy również znieść. Możemy świadomie przyjąć, że istnieje system bezpłatnej pomocy – wyjaśnia Jaworski.
Co jednak najważniejsze, większość sporów kończy się polubownie. – Mniej więcej w co piątej sprawie udaje nam się doprowadzić do szczęśliwego zakończenia – mówi Jaworski.
Więcej w nowym odcinku programu „Finansowe ABC”, który dostępny jest na kanale YouTube Telewizji Republika. Program powstał przy współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.