Przejdź do treści
22:20 Sport: Dawid Michalski nadal prezesem Polskiego Związku Łuczniczego
21:10 Litwa: lotnisko w Wilnie ponownie zamknięte z powodu incydentu w przestrzeni powietrznej
Ważne Powstał 545. Klub "Gazety Polskiej". Jest to pierwszy Klub "GP" w Ameryce Południowej (Brazylia)
Wydarzenie 27 października odbędzie się spotkanie z posłem Przemysławem Czarnkiem oraz posłami Ziemi Lubelskiej - Ryki, godz. 17:00, Kino Renesans
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Rawa Mazowiecka II zaprasza na spotkanie z posłem Markiem Jakubiakiem - 27.10 (poniedziałek), godz. 17.00 - aula klasztoru ojców pasjonistów, ul. Ks. I. Skorupki 3, Rawa Mazowiecka
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Aleksandrów Łódzki zaprasza na spotkanie z Robertem Bąkiewiczem - 28.10 (wtorek), godz. 18.00, Hotel i Restauracja Pelikan, ul. Wierzbińska 58 Aleksandrów Łódzki
Wydarzenie Dorota Arciszewska-Mielewczyk oraz Klub "Gazety Polskiej" Gdynia zaprasza na spotkanie z Mariuszem Błaszczakiem. 29 października (środa) godz. 17:30. Cech Rzemiosła, ul. 10 lutego 33, Gdynia
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Środa Śl. zaprasza na protest "Wolnych Polaków", 29 października, g. 15, Rynek Dolny., Po proteście odbędzie się koncert Pawła Piekarczyka w Restaurant Bar Quattro, ul. Świdnicka 10
Wydarzenie Zapraszamy na spotkanie otwarte z europosłem Patrykiem Jakim w Gliwicach - czwartek, 30 października, godz. 18:00, Hotel Malinowski, ul. Portowa 4
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" w Warszawie zaprasza na spotkanie autorskie z red. Bronisławem Wildsteinem oraz prezentację książki pt. "Opowieści Idioty Czy Ład Natury", 30 października, g. 18, ul. Marszałkowska 7, wejście od ul. E. Zoli, Warszawa
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" w Radomiu zaprasza na spotkanie otwarte z Robertem Bąkiewiczem. 4 listopada godz. 18.00, Cech Rzemiosł Różnych, ul. Jana Kilińskiego 15-17 Radom
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Puławy zaprasza na spotkanie otwarte z Adamem Borowskim. 5 listopada, g. 17:00, Puławy, Hotel Olimpic, ul. Hauke-Bosaka (przy stadionie)
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” w Głogowie zaprasza na spotkanie autorskie z Janem Majchrowskim. 7 listopada, godz. 17:00 sala przy Kościele św. Klemensa, ul. Sikorskiego 23
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Gdyni zaprasza na spotkanie z Jackiem Wroną, działaczem Ruchu Obrony Granic. 16 listopada, g. 17:30. Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości, ul. 10 Lutego 33
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
NBP Prezes NBP prof. Adam Glapiński: zasoby złota stanowią 25 proc. wszystkich rezerw NBP, przekraczają 520 ton i są warte ok. 240 mld zł. Polacy mają coraz więcej złota dzięki przemyślanej strategii realizowanej przez niezależny bank centralny.

Panika w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym

Źródło: x.com/@tagesschau

Kryzys Volkswagena się pogłębia. Problemem koncernu są przede wszystkimi słabe wyniki sprzedaży i wysokie koszty produkcji w Niemczech. Jeżeli marce nie uda się zwiększyć sprzedaży, nie ma powodów, aby utrzymywać dotychczasowe miejsca pracy - wynika z analizy niemieckiego tygodnika Die Zeit. Media próbują połączyć alarmującą dla całej niemieckiej branży sytuację z mniejszymi zyskami z Chin.

Po ogłoszeniu przez szefową rady zakładowej Volkswagena planów zamknięcia co najmniej trzech fabryk w Niemczech i redukcji miejsc pracy gazeta oceniła, że jeżeli spojrzy się na zyski Grupy Volkswagen, decyzja ta wydaje się zaskakująca. W 2023 r. zysk koncernu wyniósł ponad 22 mld euro - podała Die Zeit, powołując się na dane Bloomberga. To więcej niż zarobiły odpowiednio koncerny BMW i Mercedes.

Jednak - jak zwrócił uwagę portal tygodnika - grupa Volkswagena nie sprzedaje już tylu samochodów, co przed pandemią koronawirusa. Ponadto pojazdy marki własnej są dużo rzadziej kupowane niż siostrzane marki Skody czy CUPRA, również należące do koncernu.

Potężny kryzys Volkswagena. Zamyka fabryki, zwalnia tysiące ludzi

Sytuację w koncernie stara się zdiagnozować Frankfurter Allgemeine Zeitung sugerując, że walka w Volkswagenie to przedsmak tego, co czeka całe Niemcy. "Nie tylko VW, ale także BMW i Mercedes odczuwają skutki braku zysków z Chin, ponieważ tamtejsi rywale w dziedzinie e-mobilności zyskali przewagę. W Europie wysokie koszty energii i pracy są obciążeniem, nie wspominając o chaosie związanym z zapowiadanym pożegnaniem z silnikiem spalinowym. Zbyt proste byłoby oskarżanie firm o przespanie transformacji. Ale fakt, że branża jednogłośnie domaga się teraz pomocy państwa, to kpina. Zachęty do zakupu samochodów elektrycznych mogą zwiększyć popyt. Ale ważniejsze jest, aby VW i spółka obniżyli swoje koszty, aby dogonić globalną konkurencję".

Brak konkurencyjności

Inna gazeta z Frankfurtu nad Menem Frankfurter Rundschau ocenia z kolei: "Producent samochodów w krótkim czasie przeszedł od rekordowych zysków do obaw egzystencjalnych. O przyczynach można by pisać książki. W skrócie: Gdzieś w licznych przybudówkach tego wielkiego domu zawsze zarabiano wystarczająco dużo, by zignorować potrzebę remontu w starym salonie. Brak konkurencyjności niemieckich lokalizacji był problemem od dziesięcioleci. Ale dopóki rynek chiński kwitł, spółka zależna grupy, Audi, świetnie zarabiała dzięki swojej strategii premium, a Porsche świętowało rekordową sprzedaż pomimo sześciocyfrowych cen - można było to znieść. Ale teraz koło się zamyka. Cały kraj - w tym firmy z branży - pławił się w sukcesie, który w dużej mierze wynikał z taniej energii, najniższych stóp procentowych i dynamicznie rozwijającej się globalizacji. VW właśnie uczy się, że miejsc pracy nie można zapewnić za pomocą pięknie brzmiących deklaracji, ale tylko za pomocą konkurencyjnie produkowanych i sprzedawanych samochodów".

Nie są w stanie dotrzymać kroku

W równie ponurym stylu komentuje sytuację Stuttgarter Nachrichten. "Potrzeba działania w VW jest dramatyczna. Staje się coraz bardziej jasne, że Volkswagen nie jest już w stanie dotrzymać kroku międzynarodowej konkurencji. Nawet przy dzisiejszych cenach, firma jest już bliska bycia na minusie". Dziennikarz gazety zwraca uwagę, że Chińczycy już podbijają rynki, które należały wcześniej do VW, i już zabezpieczyli najważniejszy, czyli same Chiny. "W tej dramatycznej sytuacji nie ma zbyt wiele czasu na kłótnie. Im bardziej opieszale VW reaguje na zmiany tektoniczne, tym trudniej będzie powstrzymać erozję jego bazy ekonomicznej".

Źródło: Onet, PAP

Wiadomości

Ursula von der Leyen

Polityka klimatyczna UE wzmacnia Azję. Pętla na szyi

Nokaut wyborczy w Argentynie. Zgarnął pulę

Maher alarmuje: w Nigerii zginęło 125 tys. chrześcijan w 16 lat

Trump o nowej premier Japonii. Nie pozostała mu dłużna

Drony nad Moskwą. Dwa lotniska zamknięte

Konsekrowano jedną z największych świątyń Europy!

Wrocław uczcił bohaterów Protestu Głodowego Kolejarzy

Nauczyciele źli na działania MEN. Pojawiła się groźba strajku włoskiego

Tak Nowacka niszczy polską szkołę. Internauta ujawnia wstrząsające dane z raportu Instytutu Badań Edukacyjnych

Jarosław Kaczyński o Konwencji Myśląc Polska: "Pierwszy krok ku zbudowaniu wielkiej zmiany w Polsce"

Morawiecki: Tusk okłamał Polaków w sprawie ETS2

W państwie Tuska prokuratura ściga za poglądy

Hołd dla obrońców Birczy i Kuźminy

Europoseł AfD Tomasz Froelich w Republice: "Tusk prowadzi politykę wbrew interesom Polski i Niemiec"

Ważny komunikat Policji. Pieniądze znikają w dziwnych okolicznościach z kont w jednym z banków

Najnowsze

Ursula von der Leyen

Polityka klimatyczna UE wzmacnia Azję. Pętla na szyi

Drony nad Moskwą. Dwa lotniska zamknięte

Katedra Zbawiciela Narodu

Konsekrowano jedną z największych świątyń Europy!

Wrocław: 45. rocznica Protestu Głodowego Kolejarzy

Wrocław uczcił bohaterów Protestu Głodowego Kolejarzy

Nauczyciele źli na działania MEN. Pojawiła się groźba strajku włoskiego

Javier Milei

Nokaut wyborczy w Argentynie. Zgarnął pulę

męczeństwo chrześcijan w Nigerii

Maher alarmuje: w Nigerii zginęło 125 tys. chrześcijan w 16 lat

premier Japonii i prezydent USA

Trump o nowej premier Japonii. Nie pozostała mu dłużna