Czy rząd Tuska pomoże Litwie? Chodzi o drogę przez Suwałki
  Litwa, w porozumieniu z Polską, planuje modernizację drogi łączącej Wilno z Augustowem. Nowa trasa przez Przesmyk Suwalski ma mieć podwójne zastosowanie – cywilne i wojskowe. To strategiczna inwestycja w bezpieczeństwo całej wschodniej flanki NATO.
Inwestycja w bezpieczeństwo flanki wschodniej
Przesmyk Suwalski to newralgiczny, około 100-kilometrowy odcinek granicy Polski i Litwy. Łączy państwa bałtyckie z resztą sojuszu NATO, a jednocześnie oddziela rosyjski obwód królewiecki od Białorusi – bliskiego partnera Kremla. To właśnie przez ten wąski, słabo zaludniony pas ziemi w przypadku kryzysu wojskowego mogłyby przebiegać jedyne korytarze wsparcia militarnego dla państw bałtyckich.
Wiceminister obrony Litwy, Tomas Godliauskas, potwierdził, że Wilno planuje modernizację trasy Wilno–Augustów, która – obok Via Baltica – ma pełnić funkcję drogi „podwójnego zastosowania”.
Oznacza to, że będzie przystosowana zarówno do ruchu cywilnego, jak i do szybkiego transportu wojskowego.
Via Baltica to za mało. Czas na alternatywę
Obecnie przez Przesmyk Suwalski przebiegają dwie główne trasy: strategiczna Via Baltica, stanowiąca część międzynarodowego korytarza transportowego i wojskowego Kowno–Warszawa, oraz mniej istotna, ale równie ważna w czasie kryzysu droga z Wilna do Augustowa.
To właśnie tę drugą trasę Litwa planuje rozbudować do standardu NATO, wraz z przebudową ośmiu mostów. Całość ma liczyć 113 km długości. Inwestycja może zakończyć się najwcześniej w 2028 roku. Litwa liczy na finansowanie z Unii Europejskiej, a także na udział Polski w modernizacji odcinka po swojej stronie granicy.
Nowe zabezpieczenia i reakcja na rosyjskie zakłócenia
Planowana trasa ma nie tylko poprawić mobilność sił zbrojnych, ale także posłużyć jako ścieżka ewakuacyjna dla ludności cywilnej. W ramach projektu pojawił się również pomysł wprowadzenia dodatkowych zabezpieczeń na granicy – m.in. betonowych barier, punktów kontrolnych czy systemów przeciwdziałających mobilności wroga.
– Te drogi są dla nas krytyczne z perspektywy bezpieczeństwa i obrony. Zawsze były częścią naszego cywilno-wojskowego planowania
– podkreślił Godliauskas w rozmowie z portalem Politico.
Wiceszef litewskiego MON przyznał również, że Litwa, podobnie jak inne państwa NATO, zmaga się z zakłóceniami systemów GPS i sygnałów nawigacyjnych.
– Rosyjskie działania wpływają już na naszą cywilną awiację i systemy nawigacyjne
– zaznaczył.
Przesmyk, o który toczy się gra
Pomysł modernizacji drogi przez Przesmyk Suwalski wpisuje się w szerszy trend europejskich inwestycji w infrastrukturę podwójnego zastosowania. Komisja Europejska szacuje, że adaptacja szlaków transportowych – drogowych, kolejowych, morskich i lotniczych – do potrzeb wojska będzie kosztować co najmniej 70 miliardów euro. Podobne prace prowadzą m.in. Hiszpania, Belgia i Słowacja.
Choć projekt budzi nadzieje, Litwa nie ukrywa, że potrzebuje zaangażowania Polski.
– Zainwestujemy w odcinek do granicy litewskiej i prosimy Polskę o modernizację swojej strony drogi augustowskiej
– apeluje Godliauskas.
Odpowiedzi Warszawy nie ma, a dotychczasowa "aktywność" rządu Donalda Tuska wobec wschodnich terenów Polski pokazuje, że ten rząd nie jest zainteresowany inwestycjami w tej części kraju. Tymczasem Przesmyk Suwalski pozostaje jednym z najważniejszych punktów strategicznych NATO w Europie.
Gdyby tylko premier Donald Tusk traktował Podlaskie, Lubelskie i Świętokrzyskie na poważnie, nie byłoby żadnych problemów i wątpliwości.
Źródło: Republika, polsatnews.pl
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Jesteśmy na Youtube: Bądź z nami na Youtube
Jesteśmy na Facebooku: Bądź z nami na FB
Jesteśmy na platformie X: Bądź z nami na X
Polecamy Tu się Mówi. A. Klarenbach
Wiadomości
Najnowsze
  
Jest prawomocny wyrok dożywocia za zabójstwo rodziców!
  
Marian Banaś pod okiem śledczych. Moze dostać zarzuty za nakłanianie do przestępstwa
  
Zdaniem wiceministra Mazura sędziowie komunistyczni są praworządni, a obecna KRS niekonstytucyjna