Zderzenie tankowców w cieśninie Ormuz. Eksperci ostrzegają przed globalnym kryzysem

Dwa ogromne tankowce zderzyły się w pobliżu cieśniny Ormuz – jednego z najważniejszych szlaków transportu ropy naftowej na świecie. Incydent wywołał nie tylko reakcję służb ratunkowych, lecz także ożywił debatę na temat rosnącego napięcia w Zatoce Perskiej i możliwego zamknięcia cieśniny przez Iran. Taki krok mógłby wywołać globalny szok gospodarczy.
Kolizja tankowców u wybrzeży ZEA
Do zderzenia doszło w Zatoce Omańskiej, 22 mile morskie na wschód od portu Chor Fakkan, położonego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - poinformowała brytyjska firma Ambrey, specjalizująca się w monitoringu bezpieczeństwa na morzu. W kolizji brały udział dwa tankowce: Front Eagle, należący do norweskiej firmy Frontline, oraz Adalynn.
„Frontline podała, że podjęto natychmiastowe działania, by ugasić pożar na pokładzie tankowca Front Eagle, a cała załoga jednostki jest bezpieczna i nikt z jej członków nie doznał obrażeń.”
Wcześniej straż przybrzeżna Zjednoczonych Emiratów Arabskich poinformowała o ewakuowaniu z tankowca Adalynn 24 członków załogi. Dokładne przyczyny zderzenia nie zostały jeszcze ujawnione, ale eksperci wskazują na możliwe zakłócenia sygnałów nawigacyjnych, które od kilku dni występują w regionie.
Ormuz – gardło światowej gospodarki
Cieśnina Ormuz to strategiczny cieśnina morska leżąca między Omanem a Iranem. Łączy Zatokę Perską z Morzem Arabskim i odpowiada za transport nawet jednej piątej światowego zużycia ropy. Między 2022 a 2024 rokiem przez cieśninę przepływało codziennie od 17,8 do 20,8 milionów baryłek ropy i paliw.
Wszelkie incydenty w tym rejonie mają potencjał wywołania globalnych reperkusji – zarówno na poziomie logistycznym, jak i finansowym.
Iran grozi zamknięciem cieśniny
Na fali eskalacji konfliktu z Izraelem, Iran publicznie zasugerował możliwość zamknięcia cieśniny Ormuz. Doniesienia te podała irańska agencja IRINN, cytując posła Esmaila Kosariego.
- Teheran na ataki ze strony Izraela odpowiedział rakietami i zasugerował, że może zamknąć Cieśninę Ormuz, czyli kluczowy szlak dla transportu ropy na świecie
- napisała agencja.
Tego typu deklaracje należy traktować niezwykle poważnie. Ewentualna blokada miałaby katastrofalne skutki dla światowej gospodarki. Zakłócenia w transporcie surowców energetycznych przełożyłyby się na drastyczny wzrost cen ropy.
Scenariusz: 150 dolarów za baryłkę?
Jak przewidują analitycy rynku paliwowego, w przypadku fizycznej blokady cieśniny przez Iran, cena baryłki ropy może osiągnąć poziom 150 dolarów. Taki scenariusz byłby ciosem nie tylko dla rynków energetycznych, ale też dla globalnej inflacji i transportu.
W opinii wielu obserwatorów, ostatnie wydarzenia, zarówno kolizja tankowców, jak i polityczne napięcia, są sygnałem, że Zatoka Perska ponownie staje się newralgicznym punktem światowego bezpieczeństwa energetycznego.
Polecamy Komisja Zbigniew Ziobro
Wiadomości
Rachoń o działaniach wymiaru sprawiedliwości wokół CPAC Polska. "Nie złamią nas pisma prokuratorów zależnych od Tuska"
Poseł Jabłoński ostro o likwidacji zasady losowania sędziów przez ministra Żurka. Mamy do czynienia z "LEX GAWŁOWSKI"
Prezydent Nawrocki odniósł się do rozporządzenia Waldemara Żurka. "To prosta droga do zniszczenia zaufania obywateli do wymiaru sprawiedliwości"
AfD cieszy się coraz większym poparciem. Ugrupowanie zyskuje na rosnącym niezadowoleniu z rządów Merza
Lubnauer obwinia Kościół i prawicę za blamaż "edukacji zdrowotnej". Wiceszefowa MEN chce, aby ten przedmiot był obowiązkowy.
Kwestionowanie powojennych granic i prawa do odszkodowań dla ocalałych ofiar polskich. "W Niemczech nastroje brunatno-imperialne mają się doskonale"
Najnowsze

Rachoń o działaniach wymiaru sprawiedliwości wokół CPAC Polska. "Nie złamią nas pisma prokuratorów zależnych od Tuska"

CBOS: Prezydent Nawrocki zyskuje poparcie, Sejm i Senat z niskimi ocenami

Bogucki ostro o działaniach Żurka ws. losowania sędziów: „To akt bezprawia”
