Przejdź do treści

Hiszpania: Mafie imigracyjne coraz częściej współpracują z gangami narkotykowymi

Źródło: radiomaryja.pl

„Mafie imigracyjne stają się coraz bardziej wyspecjalizowane w procederze przewożenia nielegalnych imigrantów z Afryki na południowe wybrzeża Hiszpanii, m.in. dysponują coraz lepszymi i szybszymi łodziami, które udostępniają im handlarze narkotyków. Funkcjonariusze hiszpańskiej Gwardii Cywilnej w Almerii (Andaluzja) wskazują na trudności i na brak wystarczających środków do zwalczania zorganizowanych grup przestępczych” - informują gazety „La Razon” i „Okidiario”.

ego lata służby przechwyciły na wybrzeżu Almerii prawie 3 tys. imigrantów, a jest to - zgodnie z danymi stowarzyszenia Gwardii Cywilnej AUGC - tylko 30 % nielegalnego przepływu migracyjnego, pochodzącego głównie z Algierii i Maroka.

Według „La Razon” mafie są coraz lepiej zorganizowane i działają podobnie do mafii handlujących narkotykami, a nawet łączy je tzw. petaquero, czyli osoba odpowiedzialna za logistykę i dostarczająca benzynę do łodzi, którymi przerzucani są do kontynentalnej Hiszpanii nielegalni imigranci z Afryki. „Petaquero to postać, która działa w handlu narkotykami oraz pełni już te same funkcje dla mafii imigracyjnych”, napisał „La Razon”. Wątek współpracy mafii przerzucających ludzi i grup wyspecjalizowanych w handlu narkotykami od kilku tygodni podejmuje też redakcja dziennika „Okidiario”. Z jego śledztwa wynika, że szybkie łodzie motorowe, którymi dotychczas przewożone były substancje odurzające z Maroka, teraz powszechnie transportują imigrantów z północnych wybrzeży Afryki. „Doszło już do zatrzymań nielegalnych imigrantów w szybkich łodziach grup wyspecjalizowanych w handlu narkotykami, które teraz zaczynają być również wykorzystywane do handlu ludźmi”, napisał „Okidiario”. Według hiszpańskiego dziennika „łodzie przemytników narkotyków są już wykorzystywane niczym ultraszybkie +taksówki+ dla transportu imigrantów pomiędzy Marokiem a Hiszpanią”.

Obie hiszpańskie gazety wskazują, że wysadzenie imigrantów na brzeg zajmuje kilka minut, a następnie są przewożeni samochodami do tymczasowego miejsca pobytu, skąd autobusy zabierają ich do celu podroży - najczęściej jakiegoś kraju Europy Środkowej. Mafie imigracyjne są także coraz lepiej wyposażone. Dysponują półsztywnymi łodziami gumowymi, których koszt rynkowy wynosi 150 tys. euro. Te jednostki mogą płynąć z prędkością ok. 110 km/ godz.

Jak podaje Gwardia Cywilna, do El Ejido koło Almerii przybyły tego lata trzy łodzie z silnikami o mocy 150 koni mechanicznych. Za przeprawę przez Morze Śródziemne imigranci płacą coraz więcej, obecnie do 10 tys. euro. Podobnie jak w przypadku handlarzy narkotykami mafie przewożące nielegalnych imigrantów dysponują na wybrzeżu osobami odpowiedzialnymi za logistykę, które m. in. zaopatrują jednostki w paliwo. Gwardia Cywilna w Almerii zatrzymała dziesiątki takich osób, w tym wielu recydywistów. „Te osoby oskarżane są jedynie o wykroczenia administracyjne” - wskazuje Gwardia.

Tego lata napływ imigrantów był tak duży, że AUGC zwróciło się o pomoc do wojska i organizacji pozarządowych. Gwardia Cywilna przewozi przechwyconych na południowym wybrzeżu imigrantów autobusami do tymczasowego ośrodka (CATE) w Almerii, a następnie pierwszej pomocy udziela im Czerwony Krzyż. Otrzymują żywność i odzież, mogą się umyć. Potem muszą udać się na policję w celu zidentyfikowania i wszczęcia procedury wydalenia z kraju. Imigrantów jest tak dużo, że AUGC domaga się zbudowania dużego ośrodka internowania cudzoziemców, gdyż istniejące baraki nie mogą już pomieścić wszystkich imigrantów.

 

PAP

Wiadomości

Mentzen w Bełchatowie obiecał rewolucję podatkową

Zełenski nie podpisze umowy z USA? Problemem jednostronne zobowiązania

Kolejny atak islamskiego nożownika. Jedna osoba nie żyje

Tomasz Adamek komentuje politykę Trumpa. „To kwestia czasu”

Sąsiedzka sprzeczka zakończona strzałem w głowę. Sprawca był pijany

TYLKO U NAS

Morawiecki: oni kłamią w żywe oczy!

Ciecióra: Tusk nie jest w stanie budować świadomej polityki zagranicznej

Chadecja wciąż na prowadzeniu, ale konkurencja zyskuje poparcie

Mieszkańcy przeciwko „osiedlu kontenerowemu”. Boją się napływu migrantów

Abp Wojda: Europie dzisiaj bardziej zależy na zielonym ładzie natury, niż na ładzie Ducha Świętego

Mieszkańcy protestują przeciwko planom likwidacji przedszkola

„Gazeta Polska” wyprzedziła „Sieci” i „Do Rzeczy”

Trump chce, by Musk działał "bardziej agresywnie"

Nawrocki: „Nie wyślę wojska na Ukrainę, ale polscy przedsiębiorcy powinni ją odbudować”

Sygnał Czytelnika: mamy kolejny efekt czarodziejskiej różdżki minister Leszczyny

Najnowsze

Mentzen w Bełchatowie obiecał rewolucję podatkową

Sąsiedzka sprzeczka zakończona strzałem w głowę. Sprawca był pijany

Morawiecki: oni kłamią w żywe oczy!

TYLKO U NAS

Ciecióra: Tusk nie jest w stanie budować świadomej polityki zagranicznej

Chadecja wciąż na prowadzeniu, ale konkurencja zyskuje poparcie

Zełenski nie podpisze umowy z USA? Problemem jednostronne zobowiązania

Kolejny atak islamskiego nożownika. Jedna osoba nie żyje

Tomasz Adamek komentuje politykę Trumpa. „To kwestia czasu”