Przejdź do treści
Czy hulajnogi elektryczne są dla młodzieży bezpiecznym środkiem lokomocji? [BADANIE]
x.com

„W latach 2020–2021 liczba urazów spowodowanych hulajnogami elektrycznymi wzrosła o ponad 70 % wśród osób poniżej 18. roku życia” - poinformowano podczas dorocznej konferencji American Academy of Pediatrics.

Większość takich urazów ma miejsce u nastoletnich chłopców. Ponieważ dostępne w większości miast hulajnogi elektryczne (tzw. e-hulajnogi) stają się coraz bardziej popularnym środkiem transportu, liczne zespoły naukowe analizują ich wpływ na zdrowie oraz komfort życia mieszkańców. Najnowsze badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Pensylwanii dowiodło, że w okresie 2020-2021 doszło do 71-procentowego wzrostu liczby urazów zgłaszanych u dzieci i młodzieży, które korzystały z hulajnóg elektrycznych. Najczęściej kontuzjowaną częścią ciała była głowa, a najczęstszymi ofiarami - chłopcy.

Ponieważ coraz więcej dzieci i nastolatków zaczyna korzystać z e-hulajnóg, niezwykle istotna jest współpraca lekarzy, decydentów i naukowców w celu opracowania praktyk bezpiecznej jazdy, takich jak egzekwowanie zakładania kasków, oraz odpowiedniej infrastruktury, takiej jak liczniejsze ścieżki dla hulajnóg” – mówi jedna z autorek badania, studentka medycyny Radhika Gupta.

W ciągu 2 lat, które przeanalizowała wraz zespołem, amerykańskie oddziały ratunkowe odnotowały ponad 13,5 tys. obrażeń osób nieletnich związanych z hulajnogami elektrycznymi. Oznacza to ogromny wzrost (o 71 %) w stosunku do roku 2020. Zebrane dane pokazały, że większość pacjentów stanowili biali chłopcy w wieku 16-18 lat, a najwięcej urazów odnotowywano wiosną i latem. Najczęstszą diagnozą było złamanie, a najbardziej narażoną na uszkodzenia częścią ciała - głowa. Spośród wszystkich pacjentów tylko 32 % zgłosiło, że w momencie wypadku nosiło kask. Do prawie 15 % wszystkich urazów doszło z udziałem pojazdów mechanicznych, a do prawie 10 % na skutek uderzeń w przeszkody lub z powodu nierówności w podłożu.

Autorzy badania zauważają, że hulajnogi elektryczne stanowią ważną część segmentu mikromobilności, ale wiele z nich ma rozmiary i napęd dostosowane wyłącznie do potrzeb osób dorosłych.

To badanie podkreśla potrzebę zmiany. Trzeba starać się wyprzedzić obserwowany trend poprzez opracowanie środków bezpieczeństwa publicznego, które mogą obejmować tworzenie ścieżek dla rowerów i hulajnóg na obszarach podmiejskich i miejskich, zadbanie o równe chodniki, promowanie używania kasków - nie tylko wśród rowerzystów, ale też użytkowników hulajnóg, oraz edukowanie kierowców pojazdów mechanicznych co do tego, jak zachować bezpieczną odległość” – uważa Todd Lawrence, ortopeda dziecięcy i jeden z autorów badania.

 

PAP

Wiadomości

Aktor opowiada szczerze o swoim alkoholizmie

Zandberg kandydatem? Dziennikarze wpadli na trop

Czy Hołownia jest dla konserwatywnych wyborców racjonalną alternatywą?

Niemcy chcą sprowadzać imigrantów-fachowców

Ryba: Nawrocki pokazał, że jest człowiekiem rodzinnym

Krwawy atak na bar. Są zabici i ranni

Petru pójdzie pracować na kasę do dyskontu

Tajemnice Uniwersytetu w Siedlcach i TW Misiek. Ujawniamy!

Włoskie ośrodki dla osób ubiegających się o azyl stoją puste. Gdzie migranci?

Przedstawiciel Polski kontra przedstawiciel „warszawskiej elitki”

Dzisiaj informacje TV Republika 24.11.2024

Nawrocki, Sakiewicz i Horała laureatami nagrody "Żeby Polska była Polską"

Nawrocki ma osobowość, która pozwoli mu na bardzo zawziętą walkę

Jak wygląda retoryka w polskim parlamencie?

Nie tracą czasu! Ekipa Trumpa razem z ekipą Bidena opracowują plan osiągniecia „porozumienia” między Ukrainą i Rosją

Najnowsze

Aktor opowiada szczerze o swoim alkoholizmie

Ryba: Nawrocki pokazał, że jest człowiekiem rodzinnym

Krwawy atak na bar. Są zabici i ranni

Petru pójdzie pracować na kasę do dyskontu

Tajemnice Uniwersytetu w Siedlcach i TW Misiek. Ujawniamy!

Zandberg kandydatem? Dziennikarze wpadli na trop

Czy Hołownia jest dla konserwatywnych wyborców racjonalną alternatywą?

Niemcy chcą sprowadzać imigrantów-fachowców