„Imperium sportowe” Grupy Orlen wciąż się powiększa i inwestuje w kolejne projekty
W siedzibie PKN Orlen w Warszawie miała miejsce wyjątkowa uroczystość i wspaniałe Świąteczne Spotkanie Sportowej Rodziny Grupy Orlen. Udział wzięło ponad 300 sportowców, jak również przedstawicieli związków. W wydarzeniu przede wszystkim podsumowano rok 2022 i znaczenie inwestowania w sport i w polskich sportowców przez koncern PKN Orlen. Skalę tych działań oraz najważniejsze sukcesy ambasadorów marki przedstawił Prezes Zarządu Daniel Obajtek.
– Grupa ORLEN to dzisiaj największa w Europie Środkowej grupa paliwowo-energetyczna, która pod względem przychodów plasuje się wśród 150 największych firm na świecie i obsługuje ponad 100 milionów klientów. Sponsoring to ważny element, który wspiera realizację naszych celów biznesowych związanych z budową multienergetycznego koncernu. Podchodzimy do niego jak do długofalowej inwestycji, która przynosi wymierne efekty — mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Dzięki projektom sponsoringowym ekwiwalent reklamowy dla marki ORLEN od stycznia do października 2022 roku wyniósł 859 mln zł. Konsekwentne wzmacnianie rozpoznawalności marki PKN Orlen na rynkach zagranicznych w dużej mierze zawdzięczana jest obecności m in w świecie królowej motosportu, czyli F1, czy także w legendarnym i prestiżowym Rajdzie Dakar.
– Sponsoring odgrywa ważną rolę w budowaniu rozpoznawalności marki ORLEN i bezpośrednio przekłada się na rozwój biznesu. Nasze zaangażowanie w Rajd Dakar, imprezę o międzynarodowej rozpoznawalności docierającą do 190 krajów, wspiera nie tylko nasz proces rebrandingu w regionie, lecz także pozytywnie przekłada się na wyniki. W ostatnim kwartale blisko połowa przychodów koncernu pochodziła ze sprzedaży zagranicznej – mówi Adam Burak, Członek Zarządu ds. Marketingu i Komunikacji PKN ORLEN.
Ostatnie lata to dynamiczny wzrost zaangażowania PKN ORLEN w sponsoring. Na wsparcie sportu czy też kultury koncert przeznacza dziś aż o 180% więcej w porównaniu z 2015 rokiem. Liczba indywidualnych umów ze sportowcami wzrosła w tym czasie z 13 do 90, z klubami sportowymi – z 12 do ponad 70, związkami sportowymi z 2 do 11.
Jak wskazuje Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen, dziś to nie jest już grupa sportowa, lecz „imperium sportowe”. Ponad 90 indywidualnych zawodników, 70 klubów sportowych, 11 związków, 2 komitety i wzrost nakładów finansowych w porównaniu z 2015 r. o 180% – to liczby, które świadczą o poziomie zaangażowania PKN ORLEN w sponsoring. W 2022 roku koncern umocnił pozycję największego i najbardziej aktywnego sponsora w Polsce m.in. dzięki akwizycjom Grupy LOTOS i PGNiG.
Grupa ORLEN nie ogranicza się do sportu zawodowego. Od lat jest zaangażowana w autorskie projekty skierowane do dzieci i młodzieży. W 2021 roku, w tego typu inicjatywach podejmowanych przez PKN ORLEN i Grupę LOTOS, wzięło udział ponad 62 tys. dzieci w całej Polsce. W porównaniu z 2015 r. dla obu firm oznacza to wzrost liczby projektów skierowanych do dzieci o ponad 200% i wzrost nakładów finansowych na sport młodzieżowy o ponad 130%. PKN ORLEN jest też partnerem licznych programów upowszechniających sport wśród najmłodszych – w tym między innymi Szkolnego Klubu Sportowego. Przez pięć lat wzięło w nim udział 900 tysięcy uczestników. Program trafił do każdego powiatu w Polsce i do 96% gmin w kraju.
Dzięki kompleksowemu podejściu polityka sponsoringowa PKN ORLEN oddziałuje także na wiele innych aspektów życia Polaków. Opublikowany niedawno raport centrum analiz SpotData „Rola sportu w polskiej gospodarce” wskazuje, że PKB generowany rocznie przez usługi sportowe oraz towary, takie jak produkcja odzieży czy sprzętu, to aż 47,5 mld zł – czyli 2,1% całego polskiego PKB.
Swoje wsparcie koncern aktywnie kieruje też do sportowców z niepełnosprawnościami. Taka pomoc od PKN ORLEN, aktualnie obejmuje już blisko 5 tys. osób. Do tego doszła współpraca z Polskim Komitetem Paraolimpijskim, zapewniając długofalowe i strategiczne wsparcie, a 22 stypendystów Fundacji ORLEN stanowi trzon naszej reprezentacji narodowej. Firma rozwija programy paraolimpijskie, takie jak Los Angeles 2028 i popularyzuje aktywność fizyczną wśród osób z niepełnosprawnościami – między innymi organizacją takich wydarzeń jak ORLEN PARALYMPIC RUN.
Jeśli PKN Orlen to oczywiście nie mogło zabraknąć na wydarzeniu polskich gwiazd motosportu jak Roberta Kubicy, Bartosza Zmarzlika, Kajetana Kajetanowicza, Mikołaja Marczyka czy także naszych Dakarowców z Orlen Teamu, na czele z kierowcą rajdowym, Kubą Przygońskim.
To właśnie dzięki zawodnikowi Orlen Teamu, Kamil Wiśniewski, po raz pierwszy w historii zespołu stanął na podium klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar, zajmując trzecie miejsce wśród quadowców. Kajetan Kajetanowicz, który dołączył do ORLEN Teamu po fuzji z Grupą LOTOS, zajął 3. miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Świata w kategorii WRC 2. Robert Kubica, jako pierwszy polski kierowca w historii, stanął na podium legendarnego wyścigu 24h Le Mans, a Bartosz Zmarzlik po raz trzeci został indywidualnym mistrzem świata na żużlu.
To wszystko jest doskonałym przykładem tego, że warto inwestować w polski sport, w polskich sportowców i promocję naszej ojczyzny.
Nie da się ukryć, było to wyjątkowe podsumowanie roku 2022 i spotkanie Sportowej Rodziny Grupy Orlen. Nie pozostaje nic innego jak tylko trzymać kciuki, bo nadchodzący rok przyniósł kolejne wielkie inwestycje, by powiększyła się ta Sportowa Rodzina Grupy Orlen i by kolejny rok był jeszcze lepszy i okraszony w wiele sukcesów polskich sportowców.