Gdy cały świat sportów motorowych trwa w zimowym śnie, na bezdrożach Arabii Saudyjskiej
toczy się rywalizacja, która rozpala wyobraźnię miłośników motoryzacji i wielbicieli ekstremalnych
wyzwań na całym globie. Rajd Dakar to najważniejszy i najbardziej wymagający rajd terenowy
świata. Ducha tej imprezy najlepiej oddają słowa jej twórcy Thierry’ego Sabine’a - „Wyzwanie dla
startujących, marzenie dla tych, którzy zostają.”
Rajd Dakar, najsłynniejszy i najbardziej prestiżowy rajd terenowy świata, którego historia sięga 1978 roku. Koncepcja zorganizowania regularnego rajdowego maratonu prowadzącego przez trudno dostępne tereny pustynne narodziła się w głowie, wspomnianego już, Thierry’ego Sabine’a, gdy Francuz zgubił się podczas przeprawy motocyklem przez Pustynię Libijską. Rajd Dakar zapisał się na stałe w historii i walnie przyczynił się do zbudowania marki najbardziej ekstremalnego rajdu terenowego na świecie. Mimo ryzyka, które jest na stałe wpisane w sporty motorowe, każdego roku nie brakuje chętnych do udziału i sprawdzenia swoich umiejętności w tym najbardziej wymagającym wyścigu.
W najbliższej edycji zmagań po pustynnych bezdrożach Arabii Saudyjskiej nie zabraknie rzecz jasna Polskiej załogi Orlen Team, którą reprezentować będzie motocyklista, Maciej Giemza. W pierwszej części programu 28-latek opowiadał nam o swoich przeżyciach z Rajdem Dakar. Dziś dowiemy się jakie pułapki i niebezpieczeństwa czekają podczas rywalizacji. - „Największe zagrożenie to jest utrata koncentracji na chociażby 10 sekund. Oczywiście wypadki chodzą po ludziach, co też pokazuje moja historia. Czasami jest kamień na kamienistej drodze, którego nie jesteśmy wstanie zobaczyć przy prędkości 100-120 km/h” – przyznał Giemza.
Co zaskakujące, psikusa podczas Rajdu Dakar, może sprawić również sama pogoda. Mogłoby się zdawać, że w Arabii Saudyjskiej jest ona stabilna, czyli po prostu gorąco. - „Pogoda w Arabii Saudyjskiej jest zaskakująco zła, bo jak rano wyjeżdżamy to mamy 2-4 stopnie Celsjusza. Przy tamtej wilgotności odczuwalna temperatura jest nawet jeszcze niższa. Czasami też pada deszcz rano i wówczas przemarzamy. Pogoda jest zdradliwa, rano mamy maksymalnie do 6 stopni, natomiast w ciągu dnia temperatura pojawiają się dwucyfrowe liczby” – powiedział motocyklista Orlen Teamu.
Sam przejazd Rajdu Dakar jest niebywałym wyzwaniem. Mimo wszystko organizatorzy od kilku edycji wprowadzają nie małe utrudnienie. Jest nim tzw. etap maratoński. Są to dwa dni rywalizacji, przedzielone nocowaniem na pustyni, bez dostępu do swoich mechaników.
Jak widać Rajd Dakar nie bez przyczyny nosi miano najbardziej ekstremalnego rajdu terenowego świata. Sam dojazd do mety jest już sporym osiągnięciem. Są jednak wielcy sportowcy, którzy od samego startu celują tylko w zwycięstwo. Co ich cechuje i charakteryzuje według Macieja Giemzy i czy sam marzy o złotym medalu w Rajdzie Dakar? - „Zwykle tych prawdziwych zwycięzców charakteryzuje to, że oni krok po kroku dążą do celu i naprawdę są w tym bardzo cierpliwi. Nigdy nie odpuszczają mimo pewnych przeciwności losu. Dla mnie wygrana Rajdu Dakar czy chociażby podium było by spełnieniem największych marzeń” – powiedział nam Maciej Giemza.
Rajd Dakar, czyli „Wyzwanie dla startujących, marzenie dla tych, którzy zostają.” Najbliższa edycja rozpocznie się 5 stycznia nowego roku, a zakończy 14 dni później. Uczestnicy będą mieli do pokonania 12 etapów i łącznie blisko 8 tysięcy kilometrów.