Skradziony obraz „Opłakiwanie Chrystusa” wrócił do Polski

Artykuł
Obraz powstał w II połowie lat 30. XVI wieku w warsztacie Lucasa Cranacha starszego
Fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Obraz Lucasa Cranacha starszego „Opłakiwanie Chrystusa”, utracony podczas II wojny światowej trafił do Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Powrót dzieła do Polski można zawdzięczać działaniom restytucyjnym MKiDN oraz pracy wrocławskich muzealników.

Dzieło do macierzystej kolekcji po niemal 80 latach powróciło z Muzeum Narodowego w Sztokholmie. Jeszcze do niedawna znajdowało się ono na liście polskich strat wojennych.

- Do Polski powróciło dzieło zaliczane do najcenniejszych obiektów utraconych w wyniku II wojny światowej. To obraz wyjątkowej klasy, który będzie niewątpliwie ozdobą Muzeum Narodowego we Wrocławiu - powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński.

ZOBACZ: Prace Chagalla w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie

- Wszystko zaczęło się od współpracy muzealników, pracowników Muzeum Narodowego we Wrocławiu z resortem kultury. Pan dyrektor Oszczanowski dzięki swym badaniom zidentyfikował dzieło będące polską stratą wojenną w zbiorach innego muzeum w innym kraju i powiadomił o tym resort kultury. Dzięki zebranym z pomocą doktora Roberta Hesia materiałom archiwalnym mogliśmy wszcząć i przeprowadzić z sukcesem proces restytucyjny - tłumaczył szef resortu kultury.

Jak powiedział Piotr Gliński, Muzeum Narodowe w Sztokholmie, wykazało się otwartością, zapoznało się z dostarczonym przez resort materiałem i przeprowadziło własne badania, które potwierdziły, że obraz został w czasie wojny skradziony z Polski.

- W wyniku tego sztokholmskie muzeum oficjalnie rekomendowało rządowi szwedzkiemu zwrot dzieła do Polski. Kolejna udana współpraca miała miejsce między rządami naszych krajów. Szwecja dobrowolnie, bezwarunkowo i bezkosztowo zwróciła Polsce jej stratę wojenną - zakończył Gliński.

Obraz powstał w II połowie lat 30. XVI wieku w warsztacie Lucasa Cranacha starszego (1472-1553), czołowego niemieckiego malarza i rytownika doby renesansu, silnie związanego z reformacją. Herby umieszczone w dolnej partii obrazu świadczą o tym, że dzieło zostało ufundowane przez rodzinę kupca Konrada von Günterode i Anny z domu von Alnpeck. Para fundatorów wraz z czwórką swych dzieci uwieczniona została na obrazie w scenie opłakiwania Chrystusa obok postaci biblijnych: Marii - matki Jezusa, Marii Magdaleny oraz Jana Ewangelisty.

Źródło: wnp.pl

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy