Zakupowy szał czas start! UOKiK przypomina o prawach i obowiązkach klientów

Już dziś Czarny Piątek (Black Friday), rozpoczynający wielką gorączkę wyprzedaży. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o prawach i obowiązkach klientów.
Witryny sklepowe w galeriach handlowych niemal w całości oblepione są promocyjnymi plakatami. Zakupowy szał obowiązuje również w sklepach internetowych. Pamiętajmy jednak, że mimo wielu okazji, można trafić na wiele pułapek.
Sprawdźmy u kogo kupujemy i gdzie jest zarejestrowany sklep; to, że strona jest po polsku, jeszcze nic nie znaczy. Kupując w sklepach z krajów Unii Europejskiej bądź Stanów Zjednoczonych – nie powinniśmy zetknąć się z problemami.
Gorzej, jeśli zamawiamy np. z Azji. Wiele chińskich sklepów zaznacza w regulaminie, że jego klienci są tak naprawdę importerami towarów. Wówczas mamy do czynienia z modelem dropshippingu i sprzedawca jest pośrednikiem wyłącznie w sprowadzeniu towaru do Polski- mówi Katarzyna Słupek z UOKiK. W takiej sytuacji możemy natknąć się na wysokie cła.
W przypadku zakupów internetowych, n a terenie Wspólnoty mamy 14 dni na zwrot (nie musimy podawać przyczyny).
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że klient niezależnie od tego, czy kupuje towar w cenie promocyjnej, czy regularnej, zawsze ma prawo do reklamacji, a w sklepach, w których dokonuje zakupów obowiązują jednolite przepisy konsumenckie. Podobne zasady obowiązują zarówno w przypadku zakupów stacjonarnych, jak i internetowych.
– Kupując na wyprzedaży masz prawo do reklamacji. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu – informuje UOKiK.