Wzrost wartości polskiego eksportu żywności
W okresie trzech kwartałów 2023 r. wpływy ze sprzedaży żywności za granicę wyniosły 38,7 mld euro i były o 11 proc. wyższe niż przed rokiem. Zdaniem wiceszefa KOWR Marcina Wrońskiego, wyniki te świadczą, że polski sektor rolno-spożywczy, dobrze sobie radzi w handlu międzynarodowym.
Produkty rolno-spożywcze trafiały z Polski przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. W okresie styczeń–wrzesień 2023 r. firmy osiągnęły z tego tytułu przychody na poziomie 28,4 mld euro (wzrost o 9 proc.), stanowiąc blisko 3/4 przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
Do krajów UE sprzedawano głównie: wyroby tytoniowe (o wartości 3,0 mld euro), mięso drobiowe (2,4 mld euro), produkty mleczne (1,7 mld mln euro), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,5 mld euro), mięso wołowe (1,3 mld euro), karmę dla zwierząt (1,2 mld euro), a także wyroby czekoladowe (1,2 mld euro).
"Osiągnięcie tak dobrych wyników w eksporcie do krajów UE było możliwe dzięki wysokim cenom transakcyjnym na tym rynku, choć polskie produkty nadal były konkurencyjne cenowo" - skomentował Wroński. Dodał, że wyniki w handlu mogły by być lepsze, gdyby nie umacnianie się złotego wobec euro przede wszystkim w pierwszej połowie br.
Do krajów pozaunijnych w okresie pierwszych trzech kwartałów br. wyeksportowano z Polski produkty rolno-spożywcze o wartości 10,3 mld euro, o 15 proc. większej niż w porównywalnym okresie 2022 r. Wywożono przede wszystkim: pszenicę (1,0 mld euro), produkty mleczne (853 mln euro), mięso drobiowe (713 mln euro), pieczywo i wyroby piekarnicze (676 mln euro), czekoladę i wyroby czekoladowe (576 mln euro) oraz wyroby tytoniowe (433 mln euro).
Wzrost eksportu poza UE świadczy o tym, iż polskie firmy aktywnie poszukują nowych rynków zbytu, a także nowych partnerów biznesowych - ocenił Wroński. "Warto zauważyć, że w tych działaniach aktywnie wspierają przedsiębiorców różne instytucje m.in. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi czy Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa poprzez np. promocję polskiej żywności, co sprawia, że staje się ona coraz bardziej rozpoznawalna i chętniej kupowana" - powiedział.
Szczególnie dobrą informacją jest bardzo duży – 16 proc. wzrost wartości eksportu żywności do Wielkiej Brytanii, która jest obecnie największym pod względem wartości przychodów partnerem handlowym Polski wśród krajów trzecich. Optymizmem napawa duży 2,5-krotny wzrost wartości sprzedawanych produktów żywnościowych na rynek nigeryjski czy też 2,3-krotny wzrost sprzedaży na rynek turecki - podkreślił zastępca dyrektora generalnego KOWR.
"Biorąc pod uwagę dotychczasowe wyniki polskiego eksportu jestem przekonany, że w całym 2023 r. zostanie pobity kolejny rekord przychodów uzyskanych przez nasz kraj ze sprzedaży zagranicznej artykułów rolno-spożywczych. Ale oczywiście w tym roku wzrost eksportu z dużym prawdopodobieństwem nie będzie tak spektakularny jak w roku poprzednim, gdy miał miejsce skokowy wzrost cen żywności spowodowany wojną w Ukrainie" – podsumował Wroński.
W 2022 r. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 47,9 mld euro i była o około 27 proc. wyższa niż w roku 2021.