Przejdź do treści
8:42 Ukraina: Co najmniej jedna osoba zginęła, a 14 zostało rannych, w tym trzech strażaków, wskutek zmasowanego ataku rosyjskich dronów na Odessę na południu kraju
Wydarzenie Dorota Arciszewska-Mielewczyk i Kluby Gazety Polskiej w Gdyni i Wejherowie zapraszają na spotkanie z Posłami Dariuszem Mateckim i Mariuszem Goskiem które odbędzie się 27.06 o g. 17:30 w Gdyni, w budynku Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości ul. 10 lutego 33
Wydarzenie Klub Gazety Polskiej w Słupsku zaprasza na marsz przeciwko masowej migracji, 22 czerwca, godz. 16.00, Bulwary Słupskie MDK
Wydarzenie W najbliższą niedzielę (22 czerwca) o g. 13:00 w Amfiteatrze przy Zamku w Pułtusku otwarte spotkanie pod hasłem "Wygrała Polska" z prezydentem-elektem Karolem Nawrockim i prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim
NBP NBP informuje: Prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: „Polska ma już 509 ton złota – więcej niż Europejski Bank Centralny! To dowód na skuteczną strategię, która wzmacnia wiarygodność Polski i buduje bezpieczeństwo finansowe obywateli"
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!

Wojna celna z Chinami. Polska dostanie rykoszetem?

Źródło: Shutterstock

Dodatkowe cła na chińskie elektryki podzieliły Unię Europejską. Wśród państw UE, które poparły nałożenie ceł, znalazła się też Polska. Tylko czy taka decyzja będzie dla naszego kraju opłacalna? Ekonomiści nie odpowiadają w tej sprawie jednym głosem.

W ankiecie money.pl wzięło udział 50 ekonomistów z uczelni, ośrodków badawczych i instytucji finansowych. 54 proc. z nich zgodziło się z twierdzeniem, że "Polska gospodarka więcej zyska, niż straci na ostrej podwyżce unijnych ceł na import chińskich aut elektrycznych". 26 proc. było przeciwnego zdania, a 20 proc. nie ma zdania w tej kwestii.

"Polska już teraz jest jednym z większych producentów akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Europie. Ochrona przed chińską konkurencją mogłaby przyciągnąć jeszcze więcej inwestycji zagranicznych, tworząc nowe miejsca pracy" - podkreślił w rozmowie z serwisem dr hab. Łukasz Goczek, profesor na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW.

Z kolei prof. Paweł Strzelecki ze Szkoły Głównej Handlowej zauważył, że bilans zależy od uruchomienia Izery. "Chińskie koncerny będą bardziej skłonne do inwestycji wewnątrz UE, co jest dobrą wiadomością dla tego projektu" - dodał. "Z drugiej strony wiele polskich firm jest w sieciach dostaw koncernów niemieckich. Wojna celna z Chinami i większa ochrona rynku USA nie będą im służyć, ale część firm może też odnotować większe zainteresowanie firm z Zachodu, które będą dążyć do dalszej redukcji kosztów" - podkreślił.

Lepiej kupować tańsze

Natomiast w drugiej ankiecie money.pl 36 proc. ekonomistów zgodziło się z twierdzeniem, że "bilans korzyści i kosztów z tytułu podwyżki ceł na import chińskich aut będzie zależał od tego, czy uda się w Polsce uruchomić produkcję Izery". Przeciwnego zdania jest 54 proc. ankietowanych, a 10 proc. nie ma w tej kwestii zdania.

"Dla krajowych producentów samochodów elektrycznych cła mogłyby być korzystne, jednak wciąż nie zmienia to faktu, że dla gospodarki lepiej byłoby, aby konsumenci mogli kupować tańsze dobra zagraniczne" - powiedział dr hab. Arkadiusz Sieroń, adiunkt w Instytucie Nauk Ekonomicznych na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego w rozmowie z serwisem.

Z kolei Wojciech Paczos, wykładowca na Uniwersytecie w Cardiff, członek grupy eksperckiej "Dobrobyt na pokolenia" wyjaśnił, że propozycję ceł zaporowych na import aut elektrycznych z Chin potraktował sceptycznie. "Czasami pojawiają się cele wyższe, jak bezpieczeństwo. Wtedy użycie ceł, a nawet sankcji jest uzasadnione. Tutaj nie mam pewności, że zachodzi wyższa konieczność" - skomentował.

Chiński rewanż

Dodatkowe stawki celne na samochody elektryczne z Chin sięgające nawet 45 proc. obowiązują w Unii Europejskiej od środy 30 października. Jak informowała agencja Reutera, Ministerstwo Handlu Chin miało w odpowiedzi polecić lokalnym koncernom motoryzacyjnym, aby wstrzymały inwestycje w krajach, które zagłosowały za wprowadzeniem ceł i chętniej inwestowały w tych państwach, które głosowały przeciw.

Już zaczęły obowiązywać cła na samochody elektryczne z Chin. Wiemy więcej!

Źródło: money.pl

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Wiadomości

Czy budżet Izraela zostanie zrujnowany przez wojnę?

Mbappe w szpitalu. Gwiazda Realu Madryt wykluczona z meczu przez zakażenie przewodu pokarmowego

Kinga Rusin po latach wygrywa w sądzie z byłymi wspólnikami: "Są mi winni ponad milion!

Setkom firm realizującym program "Czyste Powietrze" grozi upadłość

Byli mistrzowie KSW w UFC. Ruchała i Wikłacz podpisali kontrakty

Wyrzućmy ETS do kosza! Uwolnijmy potencjał Polskiej gospodarki!

Ocalały z katastrofy Air India targany poczuciem winy

Atak na irański reaktor: zdjęcia ujawniają poważne zniszczenia

Dlaczego sojusznicy Iranu trzymają się z daleka od konfliktu z Izraelem?

Szokujące odkrycie! Zbadali popiół z trzech erupcji. Jak wpływa na klimat?

Ujawnili nieznane dotąd nagrania z zamachu na Trumpa w Butler

Iran na rozmowach z Europą. Czy dziś będzie przełom?

Europejscy sojusznicy NATO budzą się z letargu

Przełom w walce z rakiem trzustki. Jest nadzieja

Tajemnicze loty z Chin do Iranu

Najnowsze

Czy budżet Izraela zostanie zrujnowany przez wojnę?

Byli mistrzowie KSW w UFC. Ruchała i Wikłacz podpisali kontrakty

Wyrzućmy ETS do kosza! Uwolnijmy potencjał Polskiej gospodarki!

Ocalały z katastrofy Air India targany poczuciem winy

Atak na irański reaktor: zdjęcia ujawniają poważne zniszczenia

Mbappe w szpitalu. Gwiazda Realu Madryt wykluczona z meczu przez zakażenie przewodu pokarmowego

Kinga Rusin po latach wygrywa w sądzie z byłymi wspólnikami: "Są mi winni ponad milion!

Setkom firm realizującym program "Czyste Powietrze" grozi upadłość