Przejdź do treści
Tunel w Świnoujściu na ostatniej prostej. Trwa lanie asfaltu. Otwarcie tuż tuż
Mateusz Grzeszczuk/GDDKiA Szczecin

"Jesteśmy już blisko zakończenia inwestycji", powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, odnosząc się do budowy tunelu mającego połączyć wyspy Uznam i Wolin. Na budowie rozpoczęło się układanie warstw bitumicznych. Pierwsza warstwa asfaltu lanego – jak przekazano na stronie poświęconej inwestycji – zostanie wykonana jeszcze w marcu. Potem położona zostanie warstwa ścieralna, po której będą się poruszać samochody.

"Teraz przed nami kilka tygodni asfaltowania, jesteśmy także przed rozstrzygnięciem przetargu na wybór wykonawcy odcinkowego pomiaru prędkości, który zainstalowany będzie na 1,5-kilometrowym odcinku. Następnie zostają jeszcze testy bezpieczeństwa, które pozwolą na dopuszczenie inwestycji do użytku i wszyscy będziemy mogli cieszyć się krótszą drogą pomiędzy wyspami Uznam i Wolin", dodał włodarz.

W tunelu wykonywany jest montaż instalacji infrastruktury, uszczelnianie prefabrykatów oraz czyszczenie i uszczelnianie całej jego obudowy. Montowane są drzwi w pomieszczeniach technicznych i ewakuacyjnych.

Na połowie długości #tunelŚwinoujście wykonano 1 warstwę nawierzchni. Trwają prace instalacyjne i wykończeniowe. Tunel to wiele systemów i urządzeń, ich uruchamianie, testowanie i wdrażanie to żmudny proces. Musi być to wykonane skrupulatnie i dokładnie. #funduszeUE #GDDKiA pic.twitter.com/0Ip771ndgb

— GDDKiA Szczecin (@GDDKiA_Szczecin) March 15, 2023

W budynku Biura Centrum Obsługi, gdzie będzie można kontrolować, co dzieje się w tunelu, podłączane są też wszystkie potrzebne urządzenia oraz instalacje.

Tunel ma być oddany do użytku przed wakacjami. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m. Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Przeprawa pod cieśniną Świny ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów, i połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska). Aby przedostać się na wyspę Uznam, należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.

PAP/GDDKiA

Wiadomości

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Szokujące słowa ekologa! Niemiecki wywiad werbował do protestów przeciwko budowie zbiorników retencyjnych!

Trump i Duda spotkają się w Amerykańskiej Częstochowie – kluczowe wydarzenie przed wyborami w USA

Dzisiaj informacje TV Republika

Dlaczego luksusowy resort w Jeleniej Górze przerwał wał powodziowy?

Kowalski: Tusk powinien być natychmiast zdymisjonowany

Myślano, że obok wiecu Trumpa są materiały wybuchowe. Policja wkroczyła do akcji

Jak doszło do eksplozji pagerów Hezbollahu?

Najnowsze

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?