Nie ma dnia, by do redakcji tvrepublika.pl nie napływały zgłoszenia o beznadziejnie oznakowanych ulicach Warszawy i kłopotach związanych z wyprowadzaniem ruchu na okalające miasto wylotówki. Nie jest tajemnicą, że Zarząd Dróg Miejskich wyraźnie sobie z tym nie radzi. Budowa tras rowerowych to nie wszystko. Nie inaczej jest w przypadku przygotowania objazdów w związku z wieloletnią inwestycją, jaką jest budowa naziemnej kolejki do miasteczka Wilanów. Pasażerowie komunikacji łapią się za głowy, kierowcy zaczynają kluczyć.
Z powodu budowy tramwaju na Wilanów zmieniona została organizacja ruchu na pięciu ważnych arteriach dzielnicy. Spowodowało to utrudnienia w ruchu, bo kierowcy gubią się na objazdach. Zdziwieni są też pasażerowie komunikacji miejskiej, szczególnie ci czekający na tramwaje na przystankach na ulicy Marszałkowskiej i Puławskiej. Zmiany będą obowiązywały przynajmniej przez 1,5 roku.
Na ulicach Goworka, Spacerowej i Jana III Sobieskiego – od ulicy Puławskiej do van Beethovena wprowadzona została czasowa organizacja ruchu. Tramwaje nie jeżdżą ulicą Puławską, pomiędzy ulicą Madalińskiego a placem Zbawiciela.
Tramwaje zostały wycofane też z ulic Marszałkowskiej i Puławskiej na odcinku od pl. Zbawiciela do Madalińskiego. Autobusy jadące z Mokotowa w kierunku Śródmieścia zostały skierowane na trasy objazdowe. Nie jeżdżą tramwaje linii 10, 14 i 18.
Przy ul. Dworkowej powstała tymczasowa pętla, na którą podjeżdżają tramwaje dwukierunkowe z Wyścigów i Służewca a także autobusy zastępcze z placu Konstytucji.
Wyłączona z ruchu jest jezdnia ulicy Puławskiej w kierunku Śródmieścia, na odcinku od ul. Willowej do pl. Unii Lubelskiej. Kierowcy są kierowani na drugą nitkę, na którą przejeżdżają przewiązką wybudowaną przy ulicy Willowej. Za nią prowadzi jeszcze jeden pas umożliwiający dojazd do ulic Olszewskiej, Chocimskiej, Humańskiej i Słonecznej. Wyjazd z ulicy Olszewskiej na Puławską jest niemożliwy. Zmotoryzowani muszą jechać do ulicy Chocimskiej.
Na zachodniej jezdni ulicy Puławskiej (normalnie prowadzącej w kierunku Ursynowa) wytyczone zostały trzy pasy ruchu – jeden w kierunku Ursynowa i dwa do Śródmieścia, z czego jeden jest buspasem.
Zmiany w ruchu wprowadzone zostały także na skrzyżowaniu z Rakowiecką. Wyjazd z tej ulicy na Puławską możliwy jest w prawo i w lewo, ale do skrętu w stronę Śródmieścia służy tylko jeden pas. Natomiast jadący ulicą Puławską w kierunku Śródmieścia nie mogą skręcić w lewo w Rakowiecką. Wjazd z ulicy Puławskiej w Rakowiecką jest możliwy tylko dla jadących od strony centrum.
Całkowicie zmieniła się organizacja ruchu u zbiegu Puławskiej i Goworka. Jadący w stronę Śródmieścia mają do dyspozycji dwa pasy – jeden do jazdy w kierunku ulicy Waryńskiego i jeden do skrętu w prawo w Goworka (autobusy komunikacji miejskiej z tego pasa jadą też prosto; za skrzyżowaniem natomiast skrajnie prawy pas zarezerwowany jest dla autobusów, taksówek i pojazdów MTON). Jadący do Śródmieścia wracają na właściwą jezdnię na wysokości budynku Plac Unii.
Na jezdni ulicy Waryńskiego od strony ronda Jazdy Polskiej są trzy pasy: jeden do jazdy prosto w Puławską w stronę Ursynowa i dwa do skrętu w lewo w ulicę Goworka – jeden z nich przeznaczony jest wyłącznie dla autobusów.
Zmiany pojawiły się także na placu Unii Lubelskiej. Wyłączona z ruchu i parkowania jest jezdnia ulicy Puławskiej pomiędzy placem a ul. Waryńskiego. Nie można pojechać bezpośrednio z Puławskiej na plac Unii Lubelskiej. Dojazd do placu został poprowadzony ulicą Boya-Żeleńskiego.
Zamknięta dla ruchu i parkowania jest jezdnia ulicy Spacerowej w stronę Śródmieścia, na odcinku od Belwederskiej do Puławskiej. W obu kierunkach kierowcy jadą nitką prowadzącą "w dół".
Na skrzyżowaniu Belwederskiej i Gagarina jest tylko jeden pas do jazdy prosto z Gagarina w kierunku Puławskiej; tak samo jest na skręcie z ulicy Belwederskiej. Jeden pas jest także na dalszym odcinku Spacerowej i Goworka, a na skrzyżowaniu z Puławską ustawiono nakaz skrętu w prawo, w kierunku ulicy Waryńskiego.
Objazd dla chcących skręcić w lewo jest poprowadzony ze Spacerowej prosto ulicą Klonową do placu Unii Lubelskiej i dalej ulicą Boya-Żeleńskiego, a następnie w lewo w Waryńskiego.
Jednym pasem jadą także kierowcy zjeżdżający ulicą Spacerową w kierunku Belwederskiej. Przed skrzyżowaniem z tą ulicą są dwa pasy do jazdy prosto w Gagarina i jeden do skrętu w prawo w kierunku Wilanowa.
Wyłączona z ruchu została jezdnia ulic Jana III Sobieskiego i Belwederskiej prowadząca w kierunku Śródmieścia, na odcinku od ulicy van Beethovena do Sułkowickiej. Na sąsiedniej jezdni są trzy pasy ruchu – dwa do jazdy w kierunku Wilanowa i jeden w przeciwnym. Jadący w stronę Śródmieścia na drugą nitkę przejeżdżają przy skrzyżowaniu z ulicą van Beethovena, a na właściwą jezdnię wracają przed ulicą Gagarina.
Na skrzyżowaniu z ulicami Dolną i Chełmską utrzymane zostały wszystkie możliwości skrętu. Jadący w kierunku Wilanowa nie mogą skręcić w lewo w ulicę van Beethovena. Specjalnie dla nich za skrzyżowaniem wytyczona została tymczasowa zawrotka.
Połączenie z ulicami Jana III Sobieskiego i Belwederską straciła ulice Turecka i Nabielaka. Utrzymany jest natomiast wyjazd z ulic Hańczy i Sułkowickiej oraz z dróg prowadzących do posesji.
Rozpoczęcie inwestycji stołecznego ratusza idealnie wpisuje się w największe spiętrzenia i wzmożony ruch w związku z końcem wakacji i powrotami z urlopów. Nieudolność osób zarządzających komunikacją w największej aglomeracji kraju postępuje i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić.