Unia Europejska promuje kolej, jako najbardziej ekologiczny środek transportu. Za takimi deklaracjami idą pieniądze, które wspierają modernizację i tworzenie nowych odcinków. Każdy, kto chce dać chwilę wytchnienia naszej planecie, powinien wybrać transport szynowy. Najlepiej od dziś, od 22 kwietnia, kiedy obchodzimy Światowy Dzień Ziemi – informuje polskieradio24.pl.
Podobne deklaracje składają także polscy decydenci, którzy wskazują m.in. na program Kolej Plus, którego celem jest przywracanie nieużywanych linii.
Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu
Fundacja Pro – Kolej sporządziła raport, z którego jednoznacznie wynika, że kolej jest w tej chwili najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Według danych pociągi emitują niespełna 60 gramów na tzw. pasażerokilometra i 20 gramów na tonokilometr dwutlenku węgla do atmosfery.
To nawet czterokrotnie mniej niż samoloty i pięciokrotnie mniej niż ciężarówki w przewozach ładunków. Nic dziwnego, że chcąc zrealizować ambitne cele strategii Europejskiego Zielonego Ładu, Unia Europejska wskazuje kolej, jako formę transportu najbardziej przyjazną środowisku. I właśnie z tego powodu rozpoczynający się 2021 rok został więc nazwany Europejskim Rokiem Kolei.
Kolejne innowacje zwiększą konkurencyjność połączeń kolejowych
Biorąc pod uwagę pojemność, jeden pociąg jest w stanie zabrać tyle osób, co 200 samochodów oraz tyle ładunków, co 80 ciężarówek
Podczas niedawnej konferencji dotyczącej Zielonego Ładu, zarówno przedstawiciele ministerstwa infrastruktury, jak i sami kolejarze wskazywali na szereg inwestycji, które mają sprawić, że transport szynowy będzie z czasem coraz bardziej konkurencyjny.
Prezes PKP Krzysztof Mamiński podkreślał, że spółka od kilka lat prowadzi tak zwany program dworcowy. Polega on na remontach około 200 dworców w całym kraju. Oprócz prac typowo budowlanych budynki są wyposażone w nowoczesne i ekologiczne rozwiązania takie jak pompy ciepła, czy fotowoltaika. Jednocześnie PKP na swoich terenach tworzy farmy paneli fotowoltaicznych.
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym
Jednym z najważniejszych zadań jest poprawa tak zwanej dostępności komunikacyjnej i walka z wykluczeniem komunikacyjnym.
Temu ma służyć między innymi program Kolej Plus, adresowany przede wszystkim do miast powyżej 10 tysięcy mieszkańców. We współpracy z samorządami, zarządca sieci, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe będzie prowadził modernizacje wybranych odcinków, które umożliwią ponowny dostęp do połączeń.
PKP PLK prowadzą też w całym kraju modernizacje, których efektem mają być szybsze i bardziej dostępne połączenia. Przykładem mogą być prace przy krakowskim i warszawskim węźle kolejowym. Inwestycje te są wspierane przez unijne fundusze.
Ważnym elementem stanie się Centralny Port Komunikacyjny
Dużą zmianą w zakresie dostępności do kolei, ma być projektowany właśnie system połączeń kolejowych w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Celem jest skomunikowanie wszystkich większych miast w Polsce tak, by dojazd do portu lotniczego w Baranowie nie przekraczał dwóch i pół godzin. Ma to być zupełnie nowy system szybkiej kolei w Polsce, który będzie konkurował z krótkodystansowymi, krajowymi połączeniami lotniczymi.
- Szukając prezentu dla Ziemi, powinniśmy częściej pomyśleć o spacerze czy podróży rowerem, a na rynku transportowym zadbać o transport szynowy. Bo pociąg może pracować równolegle dla nas, naszych towarów i dla środowiska – podsumowuje prezes fundacji Jakub Majewski.