Krakowskie lotnisko planuje obsłużyć w tym roku ponad cztery miliony pasażerów, czyli o połowę mniej niż w 2019 r. Jednocześnie nie rezygnuje z inwestycji
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W 2019 r. przyjął ponad 8,4 mln podróżnych. Z powodu epidemii koronawirusa obiekt był zamknięty od połowy marca do 1 czerwca. Latem lotnisko zaczęło odbudowywać statystyki pasażerów – o ile w czerwcu było ich 14,4 tys., to w sierpniu już ponad 309 tys. Od września liczba obsłużonych osób zaczęła znów spadać. W listopadzie obsłużono 60 tys. pasażerów, a w grudniu – prawie 77 tys.
Jak ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, transport lotniczy jest jedną z gałęzi gospodarki, która najmocniej odczuwa skutki pandemii COVID-19. „Lotnisko jest i zawsze było silnikiem rozwojowym Małopolski i mam nadzieję, że do tej swojej roli powróci niebawem, gdy rozprawimy się już z koronawirusem” – powiedział Adamczyk podczas spotkania z dziennikarzami. Podkreślił, że pandemia nie zatrzymuje inwestycji.
„Inwestycje to jest siła rozwoju naszej gospodarki i fundament przetrwania najgorszych czasów. Kraków Airport ma bardzo ambitne plany i cele rozwojowe – dają one szanse rozwojowe dla Małopolski, ale też całego kraju” – ocenił szef resortu infrastruktury.
Dynamiczne prognozy
Prezes Kraków Airport, prezentując prognozy dla lotniska i plany rozwojowe zawarte w tzw. planie generalnym zatwierdzonym w 2018 r. przez ministra infrastruktury, ocenił, że przyjęta prognoza zakłada powrót w 2025 r. do poziomu ruchu lotniczego z 2019 r. Według niego to ostrożna prognoza. W tym roku Kraków Airport ma obsłużyć ponad 4,2 mln pasażerów.
„To prognoza dynamiczna, mamy bardzo wiele zmiennych, związanych z przebiegiem programu szczepień, sytuacją przewoźników lotniczych czy politykami i regulacjami przyjmowanymi przez poszczególne państwa” – zaznaczył prezes krakowskiego lotniska. Podkreślił, że czas pandemii nie był dla lotniska „czasem czekania, ale przystosowania się do nowych zasad i reżimów sanitarnych oraz przygotowywania inwestycji zawartych w tzw. planie generalnym.
Najważniejsze przedsięwzięcia
Wśród najważniejszych przedsięwzięć zapisanych w tym dokumencie są m.in. budowa nowej drogi startowej, rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej, budowa nowego terminala cargo, rozbudowa terminala pasażerskiego, rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego. Wszystkie te inwestycje mają kosztować około 1,5 mld zł i zostać zrealizowane w ciągu najbliższej dekady. Obecnie trwa przetarg na wykonawcę nowego terminala cargo, który powinien być wybudowany do końca 2022 r. Władze lotniska przygotowują też rozbudowę istniejącego budynku terminala pasażerskiego w kierunku zachodnim i wschodnim. Po rozbudowie powierzchnia obiektu zostanie prawie podwojona i wyniesie blisko 111 tys. mkw. Pozwoli to obsłużyć 12 mln pasażerów rocznie.