Kraków Airport się rozbudowuje. Port chce zrealizować inwestycje o wartości 1,5 mld zł
Krakowskie lotnisko planuje obsłużyć w tym roku ponad cztery miliony pasażerów, czyli o połowę mniej niż w 2019 r. Jednocześnie nie rezygnuje z inwestycji
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W 2019 r. przyjął ponad 8,4 mln podróżnych. Z powodu epidemii koronawirusa obiekt był zamknięty od połowy marca do 1 czerwca. Latem lotnisko zaczęło odbudowywać statystyki pasażerów – o ile w czerwcu było ich 14,4 tys., to w sierpniu już ponad 309 tys. Od września liczba obsłużonych osób zaczęła znów spadać. W listopadzie obsłużono 60 tys. pasażerów, a w grudniu – prawie 77 tys.
Jak ocenił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, transport lotniczy jest jedną z gałęzi gospodarki, która najmocniej odczuwa skutki pandemii COVID-19. „Lotnisko jest i zawsze było silnikiem rozwojowym Małopolski i mam nadzieję, że do tej swojej roli powróci niebawem, gdy rozprawimy się już z koronawirusem” – powiedział Adamczyk podczas spotkania z dziennikarzami. Podkreślił, że pandemia nie zatrzymuje inwestycji.
„Inwestycje to jest siła rozwoju naszej gospodarki i fundament przetrwania najgorszych czasów. Kraków Airport ma bardzo ambitne plany i cele rozwojowe – dają one szanse rozwojowe dla Małopolski, ale też całego kraju” – ocenił szef resortu infrastruktury.
Dynamiczne prognozy
Prezes Kraków Airport, prezentując prognozy dla lotniska i plany rozwojowe zawarte w tzw. planie generalnym zatwierdzonym w 2018 r. przez ministra infrastruktury, ocenił, że przyjęta prognoza zakłada powrót w 2025 r. do poziomu ruchu lotniczego z 2019 r. Według niego to ostrożna prognoza. W tym roku Kraków Airport ma obsłużyć ponad 4,2 mln pasażerów.
„To prognoza dynamiczna, mamy bardzo wiele zmiennych, związanych z przebiegiem programu szczepień, sytuacją przewoźników lotniczych czy politykami i regulacjami przyjmowanymi przez poszczególne państwa” – zaznaczył prezes krakowskiego lotniska. Podkreślił, że czas pandemii nie był dla lotniska „czasem czekania, ale przystosowania się do nowych zasad i reżimów sanitarnych oraz przygotowywania inwestycji zawartych w tzw. planie generalnym.
Najważniejsze przedsięwzięcia
Wśród najważniejszych przedsięwzięć zapisanych w tym dokumencie są m.in. budowa nowej drogi startowej, rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej, budowa nowego terminala cargo, rozbudowa terminala pasażerskiego, rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego. Wszystkie te inwestycje mają kosztować około 1,5 mld zł i zostać zrealizowane w ciągu najbliższej dekady. Obecnie trwa przetarg na wykonawcę nowego terminala cargo, który powinien być wybudowany do końca 2022 r. Władze lotniska przygotowują też rozbudowę istniejącego budynku terminala pasażerskiego w kierunku zachodnim i wschodnim. Po rozbudowie powierzchnia obiektu zostanie prawie podwojona i wyniesie blisko 111 tys. mkw. Pozwoli to obsłużyć 12 mln pasażerów rocznie.
Polecamy Nasze Programy
Wiadomości
Najnowsze
Policja zamknęła fabrykę narkotyków wartą dziesiątki milionów. Zabezpieczono prawie TONĘ narkotyków!
Puchar Cesarza dla zespołu Aleksandra Śliwki
Brejza z KO chwali się miliardami z KPO. Polacy pytają: „Który znajomy dostanie te pieniądze?”
Dziś o 21:05 w "Wywiadzie z chuliganem" Ryszard Majdzik!
Giertych chce pozwać Sośnierza. Mocna odpowiedź: „Grozisz sądem i zniesławiasz ludzi, za to, że powtarzają fakty?”