W tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin trwają prace porządkowe przed wylewaniem asfaltu na nawierzchnię drogową, przekazał dziś świnoujski magistrat. Kierowcy z nowej trasy mają korzystać jeszcze przed tegorocznymi wakacjami. Do testów gotowa jest także instalacja przeciwpożarowa, teletechniczna i elektryczna, montowana w specjalnych nawach technicznych pod powierzchnią płyty jezdnej.
Zaawansowanie prac przy budowie tunelu pod Świną jest na poziomie ponad 85 proc. Jak poinformował świnoujski magistrat, obecnie trwają prace porządkowe przed rozpoczęciem wylewania asfaltu na nawierzchnię drogową.
Świnoujski tunel biegnie pod dnem Świny i jest najdłuższym w Polsce podwodnym tunelem. Sam tunel wydrążony metodą TBM ma 1483,80 metrów, a razem z drogami dojazdowymi po obu stronach ponad 3 km.
Przeprawa pod cieśniną Świny ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów, i połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam (na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska).
Aby przedostać się na wyspę Uznam, należy obecnie skorzystać z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem.
Tunel ma być oddany do użytku w maju 2023 roku. Droga między wyspami Wolin i Uznam będzie mieć długość ok. 3,2 km. Część wydrążona maszyną TBM ma 1484 m.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.