Kary za zbyt szybką jazdę hulajnogą elektryczną. Mandaty mogą nakładać też strażnicy miejscy
Strażnicy miejscy i gminni mogą karać za zbyt szybką jazdę rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych w sytuacji, gdy jechać będą zbyt szybko lub nie ustąpią pierwszeństwa pieszemu.
20 maja weszła w życie znowelizowana ustawa o prawie i ruchu drogowym. Reguluje ona status prawny hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego. Ustawa określa m.in. gdzie i z jaką szybkością można jeździć tymi pojazdami. Przepisy zakazują przejeżdżania hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/godz.
Jednak za sprawą nowelizacji, funkcjonariusze straży gminnych i miejskich uzyskali uprawnienia do kontroli ruchu drogowego względem uczestników ruchu korzystających z nowych pojazdów lub urządzeń, zatrzymywania ich, a także legitymowania i wydawania im wiążących poleceń, co do sposobu korzystania z drogi i używania pojazdu lub urządzenia wspomagającego ruch.
Z opublikowanego projektu nowelizacji rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wykroczeń wynika, że strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego.
- Mając powyższe na uwadze, zasadne jest, aby strażnicy straży gminnych (miejskich) posiadali uprawnienia do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych wobec uczestników ruchu korzystających z nowych pojazdów lub urządzeń nieprzestrzegających zasad wynikających z ww. ustawy - uzasadniono.
- Zakładanym rezultatem wdrożenia proponowanych zmian będzie wzmocnienie ochrony porządku publicznego w gminach posiadających straże gminne (miejskie), w tym zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, w szczególności pieszych, poprzez zapewnienie możliwości nakładania sankcji na uczestników ruchu naruszających zasady ustanowione przez nowo wprowadzone przepisy (…) Brak jest możliwości podjęcia alternatywnych, w stosunku do projektowanego rozporządzenia, działań umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu - zaznaczyło MSWiA.