Program inwestycyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego to przejaw dojrzałości państwa polskiego. Nie projektujemy infrastruktury tylko po to, żeby wydać środki unijne, lecz patrzymy całościowo – gdzie są ośrodki przemysłowe, gdzie skupiska ludności itp. – mówił na antenie Telewizji Republika wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała
Jak powiedział, w Polsce brakuje dużego, międzykontynentalnego lotniska, szytego na miarę. – Brakuje też ok. 2000 km linii kolejowych – dodał. – W wielu relacjach trzeba podróżować dookoła, czas przejazdu jest długi, pociągi jeżdżą bardzo rzadko. Potrzebny jest również system kolei dużych prędkości. Gdy zrealizujemy inwestycje związane z CPK, będzie można powiedzieć, że Polska ma taki system transportowy jak najbardziej rozwinięte państwa na świecie
Zdaniem Horały w obszarze transportu lotniczego obecnie polski system komunikacyjny jest upośledzony. – Lotnisko Chopina jak na Polskę jest bardzo małe – wyjaśnił. – 20 mln pasażerów rocznie w 40-milionowym kraju to bardzo mało. Tu mamy do czynienia również z brakiem możliwości rozbudowy. Jak dodał, w pierwszym etapie CPK będzie mógł odprawić 40 milionów pasażerów, ale zostanie tak zaprojektowany, aby można było go rozbudować.
#WPunkt | @mhorala (@MFIPR_GOV_PL): Połączenia komunikacyjne to kluczowy element rozwoju gospodarczego, szczególnie na poziomie wyższym. Obecny system lotniczy jest upośledzony, brakuje dużego międzynarodowego lotniska. #włączprawdę #TVRepublika
— Telewizja Republika 🇵🇱 #włączprawdę (@RepublikaTV) August 11, 2022
Wiceminister zapowiedział, że pierwszym etapem inwestycji będzie budowa połączenia kolejowego między Warszawą a Łodzią przez CPK. – Z Warszawy Centralnej pociąg dojedzie do lotniska w 15 minut, a z Łodzi podróż będzie trwała do pół godziny – wyjaśnił. Zakończenie robót planowane jest na 2027 r. – Ważny jest też tunel pod Łodzią, później tzw. dawny „Igrek”czyli połączenia dużej prędkości do Wrocławia i Poznania – zapowiadał. – To również coraz bardziej sięgająca na północ Centralna Magistrala Kolejowa. Będzie też ścieżka mazurska, odcinek śląski czy wreszcie kierunek wschodni budowy kolei dużej prędkości do Kijowa.