Elbląskie metalowe formy przestrzenne wymagały konserwacji, która właśnie się zakończyła
„Zakończyła się konserwacja czterech metalowych rzeźb w Elblągu, które powstały w 1965 r. podczas Biennale Form Przestrzennych. Należą one do zespołu Otwartej Galerii, składającego się z kilkudziesięciu obiektów” – poinformowało Centrum Sztuki Galeria EL.
„W marcu tego roku Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu otrzymała dofinansowanie na konserwację czterech form przestrzennych w ramach Programu Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pod nazwą „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2023”. Koszt renowacji to 141 tys. zł, z czego dofinansowanie wyniosło 132 tys. zł” – poinformowała Agata Marcinkowska-Fedeczko z działu promocji centrum sztuki.
Rzeźby wykonane z metalu należą do zespołu Otwartej Galerii, składającego się z kilkudziesięciu obiektów, który w miejskiej tkance Elbląga stanowi integralną całość historyczną i urbanistyczną. Zespół ten jest jedynym w kraju na taką skalę dziedzictwem kulturowym i fenomenem upamiętniającym podjęty w latach 60. eksperyment realizacji utopii międzyklasowej, współpracy artystów z robotnikami. Do konserwacji wybrane zostały obiekty z realizacji grupowej alei Tysiąclecia, grupy form najbardziej zintegrowanej z otoczeniem i wypełniającej postulaty jego kształtowania. Autorami form wybranych do konserwacji są: Juliusz Woźniak, Marian Bogusz, Gerard Kwiatkowski i Artur Brunsz.
Jak wyjaśniła Agata Marcinkowska-Fedeczko, najpierw sporządzono dokumentację remontu, a następnie przeprowadzono konserwację polegającą na oczyszczeniu powierzchni, pomalowaniu albo przywróceniu pierwotnej kolorystyki. „Wspólna inicjatywa Galerii EL i Zamechu podjęta podczas I biennale, którego spuścizną jest kilkadziesiąt form przestrzennych, spowodowała, że Elbląg zaczęto łączyć z interesującym eksperymentem organizacyjno-artystycznym, który do dziś jest przedmiotem oraz źródłem refleksji wielu badaczy i stanowi niewyczerpaną inspirację wielu działań artystycznych" – poinformowali przedstawiciele środowisk artystycznych.
Centrum Sztuki Galeria El wskazała, że sprawowanie opieki konserwatorskiej nad kilkudziesięcioma obiektami rozsianymi w przestrzeni miasta jest nie lada wyzwaniem i rodzi szereg trudności. Wszystkie formy przestrzenne narażone są stale na czynniki zewnętrzne, pogodowe. W efekcie ich kondycja wymaga ze strony właściciela zbioru, którym jest Urząd Miasta Elbląga i sprawującej nad nim opiekę merytoryczną Galerii EL stałego nadzoru i poddaniu rewitalizacji każdej z nich co kilka lat.