Przejdź do treści

Elbląskie metalowe formy przestrzenne wymagały konserwacji, która właśnie się zakończyła

Źródło: radioolsztyn.pl

„Zakończyła się konserwacja czterech metalowych rzeźb w Elblągu, które powstały w 1965 r. podczas Biennale Form Przestrzennych. Należą one do zespołu Otwartej Galerii, składającego się z kilkudziesięciu obiektów” – poinformowało Centrum Sztuki Galeria EL.

W marcu tego roku Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu otrzymała dofinansowanie na konserwację czterech form przestrzennych w ramach Programu Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pod nazwą „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2023”. Koszt renowacji to 141 tys. zł, z czego dofinansowanie wyniosło 132 tys. zł” – poinformowała Agata Marcinkowska-Fedeczko z działu promocji centrum sztuki.

Rzeźby wykonane z metalu należą do zespołu Otwartej Galerii, składającego się z kilkudziesięciu obiektów, który w miejskiej tkance Elbląga stanowi integralną całość historyczną i urbanistyczną. Zespół ten jest jedynym w kraju na taką skalę dziedzictwem kulturowym i fenomenem upamiętniającym podjęty w latach 60. eksperyment realizacji utopii międzyklasowej, współpracy artystów z robotnikami. Do konserwacji wybrane zostały obiekty z realizacji grupowej alei Tysiąclecia, grupy form najbardziej zintegrowanej z otoczeniem i wypełniającej postulaty jego kształtowania. Autorami form wybranych do konserwacji są: Juliusz Woźniak, Marian Bogusz, Gerard Kwiatkowski i Artur Brunsz.

Jak wyjaśniła Agata Marcinkowska-Fedeczko, najpierw sporządzono dokumentację remontu, a następnie przeprowadzono konserwację polegającą na oczyszczeniu powierzchni, pomalowaniu albo przywróceniu pierwotnej kolorystyki. „Wspólna inicjatywa Galerii EL i Zamechu podjęta podczas I biennale, którego spuścizną jest kilkadziesiąt form przestrzennych, spowodowała, że Elbląg zaczęto łączyć z interesującym eksperymentem organizacyjno-artystycznym, który do dziś jest przedmiotem oraz źródłem refleksji wielu badaczy i stanowi niewyczerpaną inspirację wielu działań artystycznych" – poinformowali przedstawiciele środowisk artystycznych.

Centrum Sztuki Galeria El wskazała, że sprawowanie opieki konserwatorskiej nad kilkudziesięcioma obiektami rozsianymi w przestrzeni miasta jest nie lada wyzwaniem i rodzi szereg trudności. Wszystkie formy przestrzenne narażone są stale na czynniki zewnętrzne, pogodowe. W efekcie ich kondycja wymaga ze strony właściciela zbioru, którym jest Urząd Miasta Elbląga i sprawującej nad nim opiekę merytoryczną Galerii EL stałego nadzoru i poddaniu rewitalizacji każdej z nich co kilka lat.

 

PAP

Wiadomości

Półfinał AO. Iga Świątek pokonała Amerykankę Emmę Navarro

Kto tym razem? Podmorskie kable łączące poważnie uszkodzone

Biały Dom zamyka biura "różnorodności". Do środy wieczór

Sekretarz Stanu USA wbija Chinom pierwszy klin. Efekt Trumpa

Trump już wie, co zrobi, jeśli Putin odmówi negocjacji

Rosja wzywa Trumpa. Państwo schyłkowe stawia warunki

Trump ogłasza największy projekt infrastruktury AI w historii

Rosja zaczyna tonąć. Co ją ciągnie na dno?

Autorka Harry'ego Pottera do ideologów gender po dekrecie Trumpa

Liga Mistrzów. Majecki zatrzymał Aston Villę Casha

Sędzia nie może być tchórzem - mówi I Prezes SN Małgorzata Manowska

MŚ piłkarzy ręcznych. Pierwsze zwycięstwo Polaków

Amerykanie są w szoku słysząc o walce z wolnymi mediami w Polsce

Jabłoński: widać zdecydowane działania Trumpa. Dzisiaj nikt nie powinien psuć relacji z USA

Trzaskowski chwali się... spadkiem w sondażach

Najnowsze

Półfinał AO. Iga Świątek pokonała Amerykankę Emmę Navarro

Trump już wie, co zrobi, jeśli Putin odmówi negocjacji

Rosja wzywa Trumpa. Państwo schyłkowe stawia warunki

Trump ogłasza największy projekt infrastruktury AI w historii

Rosja zaczyna tonąć. Co ją ciągnie na dno?

Kto tym razem? Podmorskie kable łączące poważnie uszkodzone

Biały Dom zamyka biura "różnorodności". Do środy wieczór

Sekretarz Stanu USA wbija Chinom pierwszy klin. Efekt Trumpa