Przejdź do treści
Elbląskie metalowe formy przestrzenne wymagały konserwacji, która właśnie się zakończyła
radioolsztyn.pl

„Zakończyła się konserwacja czterech metalowych rzeźb w Elblągu, które powstały w 1965 r. podczas Biennale Form Przestrzennych. Należą one do zespołu Otwartej Galerii, składającego się z kilkudziesięciu obiektów” – poinformowało Centrum Sztuki Galeria EL.

W marcu tego roku Centrum Sztuki Galeria EL w Elblągu otrzymała dofinansowanie na konserwację czterech form przestrzennych w ramach Programu Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pod nazwą „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2023”. Koszt renowacji to 141 tys. zł, z czego dofinansowanie wyniosło 132 tys. zł” – poinformowała Agata Marcinkowska-Fedeczko z działu promocji centrum sztuki.

Rzeźby wykonane z metalu należą do zespołu Otwartej Galerii, składającego się z kilkudziesięciu obiektów, który w miejskiej tkance Elbląga stanowi integralną całość historyczną i urbanistyczną. Zespół ten jest jedynym w kraju na taką skalę dziedzictwem kulturowym i fenomenem upamiętniającym podjęty w latach 60. eksperyment realizacji utopii międzyklasowej, współpracy artystów z robotnikami. Do konserwacji wybrane zostały obiekty z realizacji grupowej alei Tysiąclecia, grupy form najbardziej zintegrowanej z otoczeniem i wypełniającej postulaty jego kształtowania. Autorami form wybranych do konserwacji są: Juliusz Woźniak, Marian Bogusz, Gerard Kwiatkowski i Artur Brunsz.

Jak wyjaśniła Agata Marcinkowska-Fedeczko, najpierw sporządzono dokumentację remontu, a następnie przeprowadzono konserwację polegającą na oczyszczeniu powierzchni, pomalowaniu albo przywróceniu pierwotnej kolorystyki. „Wspólna inicjatywa Galerii EL i Zamechu podjęta podczas I biennale, którego spuścizną jest kilkadziesiąt form przestrzennych, spowodowała, że Elbląg zaczęto łączyć z interesującym eksperymentem organizacyjno-artystycznym, który do dziś jest przedmiotem oraz źródłem refleksji wielu badaczy i stanowi niewyczerpaną inspirację wielu działań artystycznych" – poinformowali przedstawiciele środowisk artystycznych.

Centrum Sztuki Galeria El wskazała, że sprawowanie opieki konserwatorskiej nad kilkudziesięcioma obiektami rozsianymi w przestrzeni miasta jest nie lada wyzwaniem i rodzi szereg trudności. Wszystkie formy przestrzenne narażone są stale na czynniki zewnętrzne, pogodowe. W efekcie ich kondycja wymaga ze strony właściciela zbioru, którym jest Urząd Miasta Elbląga i sprawującej nad nim opiekę merytoryczną Galerii EL stałego nadzoru i poddaniu rewitalizacji każdej z nich co kilka lat.

 

PAP

Wiadomości

Działał zgodnie z prognozą, tak jak ją rozumiał

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Kosztowniak: Chaos, dezinformacja, degrengolada i upadek - tak w sytuacji kryzysowej działa Tusk

Szokujące słowa ekologa! Niemiecki wywiad werbował do protestów przeciwko budowie zbiorników retencyjnych!

Trump i Duda spotkają się w Amerykańskiej Częstochowie – kluczowe wydarzenie przed wyborami w USA

Dzisiaj informacje TV Republika

Dlaczego luksusowy resort w Jeleniej Górze przerwał wał powodziowy?

Kowalski: Tusk powinien być natychmiast zdymisjonowany

Myślano, że obok wiecu Trumpa są materiały wybuchowe. Policja wkroczyła do akcji

Najnowsze

Działał zgodnie z prognozą, tak jak ją rozumiał

Usuwanie skutków powodzi. Jakie uprawnienia ma twój pracodawca?

Zmarł Toto Schillaci, bohater mistrzostw świata 1990

Libicki: Henning-Kloska wykazała się całkowitym brakiem wyczucia

Nie wstyd panu, panie Donaldzie?

Zła i dobra wiadomość. Co z Wrocławiem?

Wrocław czeka ale nie ludzie. Bez wytchnienia umacniają wały

Uruchomiono dwa kolejne poldery zalewowe pod Wrocławiem