Duży zysk Polski z tytułu opłat od przewoźników lotniczych
W 2017 r. Polska uzyskała 950 mln zł przychodów z tytułu opłat od przewoźników lotniczych. Płacić muszą wszyscy, którzy lecą do naszego kraju lub tylko tranzytem przelatują nad Polską i korzystają z obsługi kontrolerów ruchu lotniczego pracujących w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).
Janusz Niedziela, prezes PAŻP-u, przyznaje, że dobry wynik zawdzięczamy podwyższeniu stawek opłat od 1 stycznia 2017 r. Opłaty wzrosły o 30 proc. do 43 euro. Polska nadal jednak należy do najtańszych pod tym względem krajów w Unii Europejskiej. Polskie stawki są ponad połowę mniejsze od szwajcarskich, gdzie opłata wynosi 104 euro. Średnia w Europie to ok. 48 euro.
– W zeszłym roku udało się sfinalizować długie i żmudne negocjacje wyższych stawek. Dzięki temu otrzymaliśmy na tyle istotne fundusze, że możliwe było sfinansowanie ogromnego programu inwestycyjnego. W 2017 r. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała blisko 230 mln zł na modernizację i budowę infrastruktury lotniczej. Jest to największy w historii PAŻP budżet inwestycyjny zrealizowany w jeden rok, większy o ok. 20 proc. niż w 2016 r. – mówi „GPC” prezes Niedziela.
Przyznaje, że w tym roku inwestycje będą nieco mniejsze, ale wynika to tylko ze specyfiki procesów inwestycyjnych. – Betonowe konstrukcje nie są największym wydatkiem. Najdroższe są ostatnie etapy inwestycji. Oddana do użytku na początku lutego wieża w Krakowie kosztowała 50 mln zł i w zeszłym roku wydaliśmy na nią najwięcej, bo kupowaliśmy współpracujące z nią radary, systemy nawigacyjne i całe wyposażenie techniczne – wyjaśnia szef PAŻP‑u.
Dodaje, że PAŻP jest w trakcie projektowania i przygotowań do rozpoczęcia wiosną 2019 r. budowy nowego kampusu w Regułach pod Warszawą. Będzie tam instalować nowy system kontroli lotów iTEC. – To system umożliwiający wymianę danych z innymi systemami, które będą instalowane w przyszłości w pozostałych krajach europejskich. To jest projekt europejski, w którym uczestniczą podobne do naszej agencje z Litwy, Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Przedsięwzięcie usprawni zarządzanie ruchem lotniczym i przestrzenią powietrzną w części Europy zgodnie z unijnym programem „Jednolite Europejskie Niebo” – wyjaśnia szef PAŻP‑u.
Ten unijny program zakłada w perspektywie obniżanie opłat, aby przeloty nad Europą były tańsze. Dla Polski zatem ważne jest, aby utrzymać swoje stawki na obecnym poziomie. Od tego bowiem zależy poziom inwestycji i modernizacji infrastruktury, a to się przekłada na bezpieczeństwo lotów. – Rosnący ruch lotniczy w Polsce daje nadzieje na utrzymanie wpływów. Ważne jest, aby przylatywały do nas głównie duże samoloty, bo to one płacą najwięcej. Ruch wielu pasażerów w kilku małych samolotach nie jest tak dochodowy – twierdzi prezes Niedziela.
Czytaj więcej w dzisiejszej "Gazecie Polskiej Codziennej".
Polecamy Sejm
Wiadomości
Najnowsze
TYLKO U NAS
Gdynia: incydent na terenie 33. dywizjonu rakietowego OP. Zatrzymany obywatel Białorusi, prokuratura potwierdza czynności
Historyczny awans na mundial, ale rybacy boją się wypływać na morze
Polskie kluby zakończyły fazę ligową Ligi Konferencji w wielkim stylu
Stowarzyszenie PORANEK apeluje: do świąt zostało niewiele czasu, a brakuje ponad 700 paczek żywnościowych