Papież Franciszek mówi, że kara śmierci jest niemoralna, nieewangeliczna i w związku z tym powinna być odrzucona. Jeśli po 2 tys. lat rozwoju doktryny (gdzie nie było mowy o braku moralności itd. kary śmierci) nagle głowa Kościoła mówi, że jest ona niemoralna, to czy należy zmienić doktrynę?
Gośćmi Tomasza Terlikowskiego w dzisiejszym „Starciu cywilizacji” byli ks. dr hab. Andrzej Kobyliński z Instytutu Filozofii UKSW oraz Filip Memches z Polskiego Radia.
Wiele kontrowersji wzbudziła ostatnia wypowiedź papieża Franciszka na temat kary śmierci – doktryna mówi, że ta jest moralnie dopuszczalna (oczywiście pod pewnymi warunkami i w konkretnych okolicznościach). Ojcowie kościoła od początku jasno interpretowali fragment z listu do Rzymian, gdzie mowa jest o odpowiednim „używaniu miecza” przez władzę wobec tych, którzy łamią prawo. Za takim głosem szli dalsi przedstawiciele Kościoła, choć św. Jan Paweł II przypomniał, że dziś mamy inne metody wymierzania sprawiedliwości i gwarantowania ludziom bezpieczeństwa.
Papież Franciszek mówi jednak zupełnie coś innego, mianowicie, że kara śmierci jest niemoralna, nieewangeliczna i w związku z tym powinna być odrzucona. Jeśli po 2 tys. lat rozwoju doktryny (gdzie nie było mowy o braku moralności itd. kary śmierci) nagle głowa Kościoła mówi, że jest ona niemoralna, to czy należy zmienić doktrynę?
– Mamy ważne przemówienie papieża Franciszka z 11 października tego roku, które dot. z jednej strony kary śmierci, a z drugiej porusza bardzo poważny problem rozwoju doktryny w Kościele. Gdy chodzi o karę śmierci, warto powiedzieć, że dziś jest ona stosowana w niewielu krajach (są to przeważnie kraje muzułmańskie, komunistyczne oraz Stany Zjednoczone Ameryki – red.). Skala stosowania tej kary to jest poziom kilku tysięcy przypadków rocznie. Oczywiście, stosowanie kary śmierci jest ważnym problemem, ale dot. niewielkiej liczby krajów. W Europie kara została wycofana, więc nie mamy tutaj pola do debaty, która bezpośrednio nas dotyczy. Słowa Ojca Świętego są ważne, ponieważ on dotykając problemu kary śmierci dotknął bardzo ważnego, ale innego problemu – mianowicie w jaki sposób możemy w Kościele Katolickim zmieniać nasze rozumienie prawd religijnych i zasad – mówił ks. dr hab. Andrzej Kobyliński.
Jak mówił wykładowca Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, „Kościół Katolicki od dawna wyklucza stosowanie kary śmierci, nawet jeśli doktrynalnie jest ona dopuszczalna w poszczególnych przypadkach”. – Papież Franciszek natomiast proponuje nie tylko wykluczyć stosowanie ale w nauczaniu pokazać teoretyczną niedopuszczalność kary śmierci – mówił ks. Kobyliński.
– Mamy do czynienia z rewolucyjnym podejściem do ludzkiej odpowiedzialności. Jeśli popatrzymy na tę wypowiedź od strony antropologicznej, wpisuje się to w nurt filozoficzny, który z człowieka zdejmuje odpowiedzialność. Mowa nie tylko o karze śmierci, ale również o innych, ciężkich przestępstwach, które mogą wywoływać podobną odpowiedzialność. Środowiska prawnicze są zgodne, że w dzisiejszych, cywilizowanych czasach powinniśmy resocjalizować, nie karać – kara śmierci natomiast takiemu myśleniu zaprzecza i jest – jak to słychać – z czasów żądzy krwi i odwetu. Teraz prawnie chcemy zmieniać człowieka, resocjalizować, nie karać – mówił z kolei Filip Memches.
STARCIE CYWILIZACJI TOMASZA TERLIKOWSKIEGO W KAŻDY PONIEDZIAŁEK O 21:30 W TELEWIZJI REPUBLIKA