Przejdź do treści

Co dalej z autami spalinowymi po 2035 roku? Polska była przeciwko, ale...

Źródło: canva.com/twitter.com/@moskwa_anna

"Polska głosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku", oznajmił w Twitterowym wpisie minister klimatu i środowiska Anna Moskwa. Wyraziła ponadto przekonanie, że w 2026 r. plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane.

Rada UE przyjęła we wtorek rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Regulacja zakłada 100 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 roku.

"Polska głosowała przeciw zakazowi sprzedaży nowych samochodów spalinowych po 2035 roku", napisała minister Moskwa. 

"Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku, pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją", oceniła. Dodała, że czynnikami decydującymi o wyborze technologii na kolejne dziesięciolecia powinny być rynek i społeczeństwa, a nie przymus UE.

Jak zaznaczyła Anna Moskwa, w 2026 r. planowana jest rewizja rozporządzenia dot. zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych. "Jestem przekonana, że do tego czasu w UE zrozumieją absurd tej decyzji i plany w tym zakresie zostaną zweryfikowane", podkreśliła.

Polska głosowała przeciw zakazowi rejestracji nowych samochodów spalinowych po 2035 roku. Nietransparentne i nieformalne dyskusje, gdzie Niemcy forsują rozwiązania korzystne głównie dla swojego rynku pokazuje, że nie ma to nic wspólnego ze sprawiedliwą transformacją. Naszym…

— Anna Moskwa (@moskwa_anna) March 28, 2023 

Nowe unijne przepisy określają następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55 proc. dla nowych samochodów osobowych i o 50 proc. dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.; 100 proc. redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 roku.

Przyjęcie przepisów - które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 roku - stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw.

W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę do rozporządzenia dodano punkt dotyczący tej kwestii. Komisja Europejska zobowiązała się w nim do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r. 

W 2026 r. KE dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100 proc. redukcji emisji oraz ewentualnej potrzeby ich przeglądu.

PAP, Twitter

Wiadomości

Od 1 kwietnia w życie wchodzą unijne cła. To nas uderzy po kieszeni

Makabryczne odkrycia. "Piekielne kuchnie" w Meksyku!

Gdzie należy ulokować migrantów, których przyjmie rząd Donalda Tuska?

TYLKO U NAS

Czego się boisz Rafał? To tylko Wiatr z Gorzowa

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Kluczowe ustalenia Waszyngtonu i Kijowa

Trzęsienie ziemi w amerykańskiej edukacji. Połowa do zwolnienia

Dym na pokładzie samolotu z Lizbony do Londynu

Regulamin rozdania nagród „Coś mi świta o świcie”

Ameryka "odpaliła" 25-procentowe cła na stal i aluminium

Pokój, Rosja i niemieckie firmy. Wiadomo co będzie...

Chińscy naukowcy dokonali nowych odkryć w Głębi Challengera

Rzepecki o aresztowaniu Mateckiego: szopka medialna

Wszystkie oczy zwrócone na Rosję. Co zdecyduje Kreml?

Ontario zawiesza cło na energię eksportowaną do USA. Efekt Trumpa

Moskwa reaguje na propozycję zawieszenia broni popartą przez USA i Ukrainę

Najnowsze

Od 1 kwietnia w życie wchodzą unijne cła. To nas uderzy po kieszeni

Kluczowe ustalenia Waszyngtonu i Kijowa

TRZEBA ZOBACZYĆ!

Trzęsienie ziemi w amerykańskiej edukacji. Połowa do zwolnienia

Dym na pokładzie samolotu z Lizbony do Londynu

Regulamin rozdania nagród „Coś mi świta o świcie”

Makabryczne odkrycia. "Piekielne kuchnie" w Meksyku!

Gdzie należy ulokować migrantów, których przyjmie rząd Donalda Tuska?

Czego się boisz Rafał? To tylko Wiatr z Gorzowa

TYLKO U NAS