CBOS: Ponad połowa Polaków uważa, że reforma edukacji zmierza w dobrym kierunku
Centrum Badania Opinii Społecznej opublikowała raport „Polacy o reformie edukacji”. Wynika z niego, że ponad połowa ankietowanych jest zdania, iż wprowadzana przez rząd PiS reforma edukacji zmierza w dobrym kierunku. 57% jest zdania, że system z 8-letnią podstawówką jest lepszy niż obecny, w którym funkcjonują gimnazja.
Jak wynika z raportu CBOS, Polacy ogółem dobrze oceniają obecny poziom kształcenia w naszym kraju. Najlepiej oceniany jest poziom kształcenia w podstawówkach, publicznych liceach oraz publicznych technikach. Jak wynika z danych CBOS poziom nauczania na różnych etapach kształcenia znacznie lepiej oceniają rodzice dzieci w wieku szkolnych niż ogół respondentów. Przykładowo: poziom kształcenia w gimnazjach jako dobry ocenia 53% ogółu respondentów. Wśród grupy rodziców, ten odsetek wynosi 60%.
Najgorzej poziom kształcenia w podstawówkach i gimnazjach oceniają potencjalni wyborcy Prawa i Sprawiedliwości, najlepiej – potencjalni wyborcy Nowoczesnej i Platformy Obywatelskiej.
49% respondentów deklaruje, że wie, na czym mają polegać zmiany planowane w reformie edukacji, a 45% - że słyszał o planach zmian, jednak nie jest w stanie dokładnie powiedzieć, na czym one polegają. Jeśli chodzi o odczucia społeczne wobec zmian, jakie wprowadzi reforma edukacji, 34% ankietowanych odczuwa bardziej nadzieje niż obawy, 31% - tyle samo nadziei, co obaw, a 27% - więcej obaw niż nadziei.
51% Polaków uważa, że reforma edukacji zmierza w dobrym kierunku. Odmiennego zdania jest 1/3 ankietowanych. 57% respondentów jest zdania, że przywrócenie 8-letnich podstawówek i likwidacja gimnazjów jest lepsze niż obecny system edukacji z 6-letnią podstawówką i 3-letnim gimnazjum. Przeciwnie uważa 24% ankietowanych.
Wśród największych obaw społeczeństwa w związku z reformą edukacji wymienia się utratę pracy przez część nauczycieli gimnazjów oraz chaos w szkołach związany z wprowadzaniem reformy. Z drugiej strony, pojawiają pozytywnie opinie, że reforma pomoże dostosować kształcenie do potrzeb rynku pracy oraz wpłynie na poprawę jakości kształcenia. Tylko ¼ uważa jednak, że reforma ta została dobrze przygotowana. 28% nie ma zdania w tej sprawie, a 44% twierdzi, że nie została ona dobrze przygotowana.