- Na drogach krajowych realizowanych jest ponad 110 inwestycji i w tym roku mamy nadzieję oddać do użytkowania ok. 400 km dróg szybkiego ruchu - poinformował dziś minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Dzisiaj ponad 110 inwestycji realizowanych jest tylko na drogach krajowych. To są miliardy złotych. W tym roku mamy nadzieję oddać do użytkowania ok. 400 km dróg szybkiego ruchu. To w komponencie dróg krajowych - mówił Adamczyk, podkreślając, że to nie wszystkie inwestycje, które mają poprawić jakość i bezpieczeństwo polskich dróg.
- Trzeba pamiętać, że również rząd dofinansowuje inwestycje na drogach samorządowych: 3,5 mld zł na drogach gminnych i powiatowych. (...) To także program bezpiecznej infrastruktury drogowej: 11 tysięcy przejść dla pieszych będzie doświetlonych - są już na to środki finansowe, jest program, są zgłoszenia, również są doświetlane przejścia na drogach gminnych i powiatowych - wyliczał urzędnik.
Mamy już 4153 km dróg szybkiego ruchu z czego 1694 km autostrad i 2460 km dróg ekspresowych. Planowana sieć A to 2100 km, a S 5880 km.
— Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (@GDDKiA) May 25, 2020
Czym różni się autostrada od drogi ekspresowej?
⬇️⬇️⬇️
Wyjaśniamy: https://t.co/3B4L9udygu pic.twitter.com/iASUosMmDu
Według zapowiedzi przedstawicieli MI, sieć tras szybkiego ruchu, czyli autostrad i dróg ekspresowych w Polsce ma być kompletna do 2030 roku.
Budowa dróg samorządowych wspierana jest m.in. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (wcześniej Fundusz Dróg Samorządowych), który powstał jako mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego realizujących tego typu inwestycje. Jego celem jest przyspieszenie powstawania nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej na szczeblu lokalnym. Źródła finansowania RFRD to m.in. wpłaty pochodzące z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotacje z budżetu państwa, Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz z zysku spółek Skarbu Państwa.