Przejdź do treści
9:21 W piątek weszły w życie wyższe stawki za obowiązkowe okresowe badania techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych opłata wzrosła o 51 zł, do 149 zł
8:55 Budynek usługowo-handlowy w Hajnówce stanął w płomieniach. Na miejscu pracują 24 zastępy strażaków
7:58 USA: Elon Musk oskarżył George’a Sorosa o „liczne i różnorodne zbrodnie przeciwko ludzkości”, wspierając tym samym ofensywę sądową Donalda Trumpa przeciwko miliarderowi. Trump potwierdził, że jego administracja rozpoczęła śledztwo w sprawie Sorosa
7:32 Według raportu Komisji Europejskiej, ponad siedem milionów imigrantów spoza UE pozostaje bez pracy w Unii Europejskiej, a ich stopa bezrobocia jest dwukrotnie wyższa niż średnia unijna
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Toruń zaprasza na spotkanie z Antonim Macierewiczem i Krzysztofem Szczuckim, 19 września (piątek), g. 18, HOTEL FILMAR ul. Grudziądzka 39-43, Toruń
Wydarzenie Zapraszamy na spotkanie z prezydentem RP Karolem Nawrocki oraz Pierwszą Damą, 21.09, godz. 12, w Narodowym Sanktuarium Matki Boskiej Częstochowskiej w Doylestowne
Wydarzenia Kluby "Gazety Polskiej" USA zapraszają na spotkanie z prezydentem RP Karolem Nawrockim oraz Pierwszą Damą, 21 września (niedziela), g. 12 PM, Narodowe Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej w Doylestown
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” Gdańsk II zaprasza na protest „Tak dla edukacji! Nie dla deprawacji!” w niedzielę, 21 września, godz. 15:00, ul. Długa 46/47, przed Ratuszem Głównego Miasta
Wydarzenie Protest przeciwko nielegalnej imigracji pod Urzędem Miasta i Gminy w Kętach - 24.09 (środa) o godzinie 16
Wydarzenie Klub "Gazety" Polskiej Skierniewice zaprasza do składania podpisów pod wnioskiem o referendum ws. nielegalnej imigracji, 20-21 września od godz. 9, podczas Skierniewickiego Święta Kwiatów Owoców i Warzyw przy ul. Wita Stwosza naprzeciw Kina "POLONEZ"
Wydarzenie Klub "Gazety Polskiej" Częstochowa zaprasza do składania podpisów pod wnioskiem o referendum ws. nielegalnej migracji w każdą sobotę i niedzielę września od 12 tej do 17 tej pod Jasną Górą przy wjeździe na parking od ul. Klasztornej
Wydarzenie Klub „Gazety Polskiej” nr 1 w Elblągu zaprasza na spotkanie z wiceprezesem PiS, europosłem Tobiaszem Bocheńskim i posłem Andrzejem Śliwką, w dniu 4 października o godz. 17:00 w Domu Rektora przy bulwarze Zygmunta Augusta 12 w Elblągu
Portal tvrepublika.pl informacje z kraju i świata 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Nie zasypiamy nigdy. Bądź z nami!
NBP NBP informuje – prof. Adam Glapiński, Prezes NBP: Dzięki przemyślanym inwestycjom NBP ma już ponad 515 ton złota. Jego wartość przekroczyła 211 mld zł, a łączna wartość wszystkich rezerw dewizowych NBP wyniosła ponad 953 mld zł.

Eurodeputowani PO zablokowali projekt Via Carpathia. Jest nagranie z posiedzenia komisji PE

Źródło: youtube

Europosłowie Platformy Obywatelskiej zablokowali projekt międzynarodowej autostrady łączącej kraje Europy Środkowo-Wschodniej z państwami bałtyckimi i krajami bałkańskimi. Dotarliśmy do nagrania z posiedzenia Komisji Petycji podczas, którego na wniosek polityków PO zamknięto rozmowy dotyczące Via Carpathia.

Eurodeputowany Prawa i Sprawiedliwości Tomasz Poręba, który silnie angażował się w powstanie Via Carpathia wydał w tej sprawie oświadczenie. Publikujemy je w całości:

Podczas poniedziałkowego posiedzenia Komisji Petycji PE na wniosek europosłów Platformy Obywatelskiej zamknięto petycję dotyczącą budowy szlaku Via Carpathia. Dawała ona szansę na dalsze procedowanie tej sprawy na poziomie europejskim, wysłanie misji obserwacyjnej do naszego kraju, która mogłaby ocenić możliwość budowy Via Carpathia na całej jej długości w najbliższych latach, a także możliwość sporządzenia raportu PE i wywierania dalszej presji na polski rząd na rzecz budowy tej drogi.

Trzeba podkreślić, że nie ma w Europie Środkowo-Wschodniej dobrego połączenia drogowego między północą i południem kontynentu, dlatego uwzględnienie Via Carpathia jako jednego z głównych szlaków komunikacyjnych UE na całej długości (Kaunas – Białystok – Lublin – Rzeszów – Kosice – Miskolc – Debreczyn – Oradea – Logoj - Calafat/Constanta – Sofia/Svilengrad) - jest tak ważne.

Można było to zrobić w ostatnich latach podczas negocjacji w sprawie kształtu rozporządzenia TEN-T, określającego najważniejsze szlaki komunikacyjne w UE, jednakże przez bierność polskich władz nie uczyniono tego.

Niestety, i tu jest geneza problemu, do sieci dróg bazowych (core network), możliwych do modernizacji do roku 2030, polski rząd wpisał tylko niewielki fragment Via Carpathia na odcinku Rzeszów-Lublin. Pozostałe odcinki są ujęte w sieci dróg uzupełniających (comprehensive network), możliwych do budowy do roku 2050, co biorąc pod uwagę niepewną sytuację gospodarczą w UE, nie daje żadnych gwarancji, że dojdzie to rzeczywiście do skutku. Co więcej, kluczowy odcinek od Białegostoku do granicy litewskiej został uwzględniony przez polski rząd w rozporządzeniu TEN-T tylko połowicznie, co czyni tę drogę niekompletną.

W oficjalnym piśmie do ówczesnej wicepremier Bieńkowskiej Komisja Petycji stwierdziła, po zasięgnięciu opinii Komisji Transportu, że Via Carpathia "kwalifikuje się do finansowania ze środków europejskich funduszy strukturalnych i w gestii rządu Rzeczypospolitej Polskiej leży wystąpienie o finansowanie na ten cel". Ewidentnie widać, że tej woli polskiego rządu zabrakło.

Tymczasem na przykład rządy Węgier i Rumunii wywalczyły uwzględnienie w TEN-T większości odcinków Via Carpathia przebiegających przez terytoria tych państw. Dlatego ta petycja była tak ważna, aby temat Via Carpathia właśnie tą drogą wrócił na forum PE.

Potrzebę budowy szlaku Via Carpathia podnosiłem w instytucjach unijnych wielokrotnie poprzez konferencje, spotkania z przedstawicielami Komisji Europejskiej i kolejnych prezydencji, poprawki do raportów, wystąpienia na sesji plenarnej PE i wysłuchania. Niestety, cały czas kluczem do sprawy pozostaje wola polskiego rządu.

Jestem przekonany, że europosłowie PO zablokowali tę petycję ws. Via Carpathia właśnie ze względu na możliwość kontynuowania tej sprawy na poziomie europejskim w postaci misji obserwacyjnej PE, czy merytorycznego raportu na forum właściwej komisji PE, bo wówczas okazałoby się, że to rząd PO-PSL jest odpowiedzialny za szereg zaniechań podczas negocjacji TEN-T i dalsze pogłębianie peryferyzacji tej części naszego kraju.

Jedno jest pewne - bez woli politycznej rządu ten szlak nie powstanie, a nie mam wątpliwości, że Via Carpathia mogłaby stać się kręgosłupem komunikacyjnym Europy Środkowo-Wschodniej. Droga byłaby urzeczywistnieniem jednej z głównych zasad UE - zrównoważonego rozwoju - i stanowiłaby istotny bodziec dla gospodarek państw zaangażowanych w ten projekt.

Odpowiadając na oświadczenie posłów Łukacijewskiej i Wałęsy, chcę jeszcze raz podkreślić - Platforma Obywatelska, doprowadzając do zamknięcia petycji, pogrzebała na forum europejskim jedną z możliwości doprowadzenia do budowy tej drogi w przyszłości. Podpieranie się podkarpackim marszałkiem Władysławem Ortylem to rozpaczliwa próba tłumaczenia skrajnej nieudolności polskiego rządu w tej sprawie. Fakty bowiem są takie, że to właśnie Marszałek Ortyl przedstawił propozycję budowy jednego z odcinków Via Carpathia na południe od Rzeszowa i zaprezentował montaż tej inwestycji zgodny z wytycznymi UE. Marszałek Ortyl pokazał polskiemu rządowi, że można doprowadzić do realizacji tej inwestycji, jeśli tylko jest polityczna wola. Tej zabrakło w ostatnich latach rządowi PO, a już najbardziej szokujące jest to, że europosłowie tej partii w PE blokują kolejne możliwe działania zmierzające do budowy tej bardzo ważnej drogi.

telewizjarepublika.pl, niezalezna.pl

Wiadomości

Najnowsze dane GUS wskazują na niepokojący trend

Jakubiak: Polska płaci na niemieckie reparacje Włochom

Dublet Anglika dał zwycięstwo. Rashford bohaterem Barcelony

Pożar w Hajnówce. Pali się dwukondygnacyjny budynek

Niemiecka gospodarka ponosi kolosalne straty z powodu cyberataków. Wszyscy wiedzą, kto jest winien

Kolejne ważne ustalenia ws. ataku rosyjskich dronów na Polskę. Dotyczą Lubelszczyzny i fragmentów rakiety

Wildstein: PO stosuje ten sam mechanizm, co Rosja na Krymie

Opisał ostatnie chwile Charliego Kirka: patrzył w wieczność

Kruk: niemiecki plan na Warszawę zakładał 160 tys. mieszkańców

USA: dzień urodzin Charliego Kirka Narodowym Dniem Pamięci

Lekarz wyszedł w czasie operacji na seks z pielęgniarką

Siedem milionów bezrobotnych imigrantów w UE

Trzęsienie ziemi o sile 7,8 i ryzyko tsunami w regionie Pacyfiku

Musk oskarża Sorosa o zbrodnie przeciwko ludzkości

Mekler: Nie możemy być zakładnikami kalekich gierek politycznych rządu Tuska

Najnowsze

Najnowsze dane GUS wskazują na niepokojący trend

Niemiecka gospodarka ponosi kolosalne straty z powodu cyberataków. Wszyscy wiedzą, kto jest winien

Kolejne ważne ustalenia ws. ataku rosyjskich dronów na Polskę. Dotyczą Lubelszczyzny i fragmentów rakiety

Dawid Wildstein

Wildstein: PO stosuje ten sam mechanizm, co Rosja na Krymie

Charlie Kirk

Opisał ostatnie chwile Charliego Kirka: patrzył w wieczność

Marek Jakubiak, Wolni Republikanie

Jakubiak: Polska płaci na niemieckie reparacje Włochom

Dublet Anglika dał zwycięstwo. Rashford bohaterem Barcelony

Pożar w Hajnówce. Pali się dwukondygnacyjny budynek